Gå til innhold

Slik vil Vegvesenet sikre fremgangen i Ferjefri E39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Kostnaden før byggestart vil bli lavere dersom vi bruker mindre tid på å planlegge prosjektene, sier hun. "

 

Høres kanskje logisk ut, men stemmer det?

Bare broen som er planlagt over Breisundet har en pris rundt 60 mrd., og da det er 400 m dypt og havdønning som Vegvesenet har beregnet til 11 m på Sulasiden, sier det seg selv at feilskjer kan koste samfunnet mange 10-tals milliarder.

Når E39 har en kostnadsramme rundt 400 mrd. er det kanskje lurt å bruke så god tid på planarbeidet at de beste løsningene blir valgt.

Jeg har ved flere anledninger etterlyst tilbakemeldinger fra Vegvesenet om planarbeidet så langt, og spesielt fleksibel flytebro med kort rørtunnel virker interessant.

Måten fjordkryssingene skal skje på bestemmer trasevalget, og da burde det logiske være å starte med å bestemme flytebro, høgbro eller tunnel.

Dersom flytebroer kan brukes, er det et konsept som kan masseproduseres og brukes på alle strekningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SKIT I NORGE, LEVE TOTEN...

Statlig planlegging ønskes virkelig velkommen, og måtte den brineg litt nøkternhet og fornuft inn i prosessen! I dag er det lokalpatriotene som driver planleggingen, og der i gården er det mye trangsynthet og liten vilje til å se de litt større sammenhengene.

 

Se på kartet, og døm selv: Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men E39 ser for meg ut til å planlegges fra Byrkjelo og vestover mot Nordfjoreid, før den skal svinge inn i landet til Hornindal. Der skal den så svinge ut til de ytterste holmer og skjær skjær via Volda, Ulsteinvik, Hareid og Sula...

Men det stopper ikke der: Man skal krysse et utall fjorder og fjell ut til småøyene utenfor Molde, for så å ledes midt gjennom Molde sentrum. Her er det svært dypt i fjordene og allerede mer enn nok trafikk-kaos i bysentrum.

 

Var ikke oppgaven å bygge en best mulig vei fra Kristiansand til Trondheim via Vestlandet? Det som planlegges gjennom Møre og Romsdal er en lokal vei for bygdenes melkeruter. Trengs slike lokalveier, må man for all del bygge dem også, men ikke til europavei-standard!

Velg heller en trasé som Byrkjelo=>Innvik=>Hornindal=>Hellesylt=>Stranda=>Tresfjorden=>Sekken=>Nesjestrand=>Angvika=>Aksneset=>Bøverfjorden=>Engdalen.

 

Alle småstedene langs kysten trenger naturligvis fornuftige tilførselsveier, men ikke selve hovedveien. Hovedveien må ha minst mulig stigninger (fjordtunneller) og kortest mulig kjøretid. Tenk på helheten!

At den statlige planen for denne veien ikke allerede har eksistert i flere tiår, er unfallenhet fra sentrale myndigheter. Dette har ført til masse sub-optimalisering med unødvendige lokale løsninger (Kvivsveien, Tressfjordbrua, Krifast-brua m. fl.).

 

Skal alle små-regionene langs vestlandskysten få bruke dette prosjektet til å bedre lokalveinettet, vil det fremdeles lønne seg å kjøre via Oslo om man skal fra Ålesund til Stavanger!!!

 

Var det noen som sa at "min" vei vil få for lite trafikk-grunnlag? JEG tror ikke på den påstanden, men skulle det være riktig, er det kjempeflott. Da trengs jo ikke veien!!! Da er det lokaltrafikken man bygger for, og det bør bli mye billigere enn å bygge en ny europavei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er galskap å bygge slike vanvittige broer, veldig mye billigere å satse på gratis ferger.

I stedet for å svi av 60 milliarder på en bru kunne en ha satt pengene i banken og brukt rentene på gratis ferge samt en årlig ferietur til Spania for alle som benytter bruen.

Endret av tommelfingerregel2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velg heller en trasé som Byrkjelo=>Innvik=>Hornindal=>Hellesylt=>Stranda=>Tresfjorden=>Sekken=>Nesjestrand=>Angvika=>Aksneset=>Bøverfjorden=>Engdalen.

Jeg er enig i alle prinsippene dine, men jeg vil kommentere traséen her litt siden jeg ikke har noe berde å ta meg til akkurat nå.

 

Byrkjelo-Innvik-Hornindal er planlagt/fantasert om som tunnell gjennom Utvikfjellet og bro over fjorden rett nord for Innvik. Veien mellom Utvik og Innvik er, om ikke jeg husker feil, allerede under oppgradering. Gjennom Hornindal blir det også ny vei så snart Hornindal slår seg sammen med Volda, det skjer vel i 2020. Denne veien er, på tross av sin standard, allerede en viktig vei for næringslivet på Sunnmøre. Veien ved Hellesylt burde få en justering, den er i dag litt for kronglete til å være europavei, men mellom Hellesylt og Stranda er det nye tunneller og fin vei. Hvordan du ser for deg å krysse til Tresfjorden er jeg litt usikker på, men Tresfjordbrua ble bygd fordi det ville bli billigere enn å ruste opp veien rundt fjorden til akseptabel tilstand. Antageligvis vil her aldri bli bygd bedre vei, og det trengs heller ikke. Fjorden mellom Stranda og Stordal er såpass bratte sider på at det antagelig er enklere å gå gjennom Sykkylven, og da krysse over fjorden et sted rundt kommunegrensen Ålesund/Ørskog (+- et par mil), og da er Ørskogfjellet og Tresfjordbroa det naturlige videre. Etter Sekken mener du det ville være best å holde seg langs den fjorden østover, og legge europaveien et stykke lenger inn enn den ligger nå. Ingen dårlig trasé, men jeg tror det vil bli for mange kilometer helt ny vei. Jeg er ikke lokalkjent, men jeg mistenker at veldig mye av veien som ligger etter Eidsvåg i praksis vil kreve komplett utskiftning for å komme opp til standard. Selv ville jeg foreslått å krysse Fannefjorden ved Hjelset, og så lage en bro enten litt nord eller litt sør for Halsa-Kanestraum.

Lenke til kommentar

Hafast var vel nesten klart for utbygging for snart 30 år siden. I dag går Ålesundstunnelene ut til Godøya, der det på 1980-tallet nesten ble vedtatt å fortsette ut til Flø på Hareidlandet nær Ulsteinvik. Her vil ikke en tunnel ble noe særlig dypere enn Eiksundtunnelen og 10 ganger billigere enn alle dagens planer. Fra Godøya er man i Ålesund sentrum med en ca 3 km lang tunnel, men kan også fortsette gjennom dagens tunneler inn til bysentrum. Med en slik løsning vil også Ålesund få fikset innfartsveien til byen på østsiden.

 

Mørekaksen over til Misund og videre til Molde er også en miss med to nesten 20 km lange undersjøiske tunnelen og en enorm hengebru. Her ville det ha vært langt billigere, kortere og smartere å krysse Romsdalfjorden oppe i dagen gjennom den nye Tresfjordbrua og videre via Sekken. Da kommer man inn på veien, brua og tunnelen inn til Molde som ble bygd for 25 år siden.

 

Dersom veimyndighetene får viljen sin vil det bli langt dyrere med flere prestisjeprosjekt som gjør livet og avstandene større lokalt sammen med høyere bompenger og lenger nedbetalingstid.

Lenke til kommentar

Rent økonomisk er det nok galskap, du kan drive gratis ferge med fri svelebar ganske lenge for 60 milliarder. Kanskje til og med like lenge som broen eller tunnellen ville ha som beregnet levetid?

 

Problemet er ikke der når fergen går, men når den ikke går...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres kanskje logisk ut, men stemmer det?

 

Når E39 har en kostnadsramme rundt 400 mrd. er det kanskje lurt å bruke så god tid på planarbeidet at de beste løsningene blir valgt.

 

De bør selvsagt bruke tid og ressurser på å planlegge, men å bruke 20 år på å la alle interessegrupper uttale seg og aldri bli enige det bør de ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+asdkmhkl

Riksvei 23 med Bro over Oslofjorden nord for Drøbak i stedet for dobbeltløpet tunnel (tunnel er betydelig billigere en bro, væruavhengig og arbeidet kan påbegynnes nå fordi alt er ferdig planlagt) er et så stort inngrep i et svært viktig friluftsområde for 1,5 milioner mennesker at statlig plan ikke kan aksepteres.

Dette er et svært udemokratisk forslag. Si nei til statlig overstyring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...