Asbjørn T. Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Jeg kan ikke forstå hvordan Kårstø-dommen kan tolkes på denne måten. Høyesterett kom der til at arbeidstaker først var tilgjengelig for arbeidsgiver når arbeidstaker er ferdig skiftet og på plass inne på anlegget, og ikke fra tidspunktet man registreres inn porten på anlegget. Dommen handlet altså om man var på jobb mens man (i arbeidsgivers regi) ble transportert fra porten på anlegget til faktisk arbeidssted på anlegget. Det er noe helt annet enn å være på kurs som arbeidsgiver har sendt deg på. Edit: Selv NHO mener pålagt kurs er arbeidstid (men ikke utvidet reisetid på grunn av kurs) NHO mener at man ikke får noe reisetid (herunder selvfølgelig betalt reisetid). Men om man drar innom jobb, så får man reisetid. Hos oss er det motsatt. Reisetid fra du drar hjemmefra hvis du ikke drar innom jobb, drar du innom jobb ryker hele reisa hjemmefra. Jeg jobber selv i staten. Deltakelse på kurs eller seminar skal registreres som hel arbeidsdag, selv om kurset varer lengre enn en hel arbeidsdag. Det er i hvert fall slik hvor jeg jobber. Ok, er det lov å spørre hvor du jobber? Hvor hentes disse føringene fra? Alt skal jo i utgangspunktet hentes fra SPH (personalhåndboka). Det er min erfaring fra stats- og fylkeskommunal tjeneste at vanlig praksis er at det årlige møtet/kurset/konferansen med varighet ca. kl 10 –1730, overnatting og kurs ca 0830 – 14 neste dag, regnes som nøyaktig to arbeidsdager. Uten hensyn til at noen deltakere i realiteten har 10 min reisetid, mens andre har drøye 2½ time én veg. Normalarbeidstidens lengde kan variere med noen minutter mellom ulike grupper, men det tas heller ikke hensyn til. De i halv stilling får ikke ekstra betaling eller avspasering for den ekstra dagen. Det samme gjelder for møter med én dags varighet: registreres som én arbeidsdag uansett. Det kan tillegges at slike møter ikke er obligatoriske, i den forstand at om noen uteblir, vanker det ikke straff. Dette hørtes veldig hjemmesnekret og uhjemlet ut. De fleste statlige tjenester, fylkeskommuner og vanlige kommuner henviser til Statens Personalhåndbok som utgangspunkt. De kan spesifisere ting annerledes, men det må være hjemlet en plass. Det er ikke anledning til å snekre sammen sånt opplegg selv. Dette hørtes ut som noen ledere som ikke har giddet å sette seg inn i reglementet og funnet på noe selv. https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2017/KAPITTEL_7-3-8#KAPITTEL_7-3-8 Jeg jobber for Høgskolen i Oslo og Akershus. Forøvrig kan det være jeg har vært litt raskt til å svare der, da det gjelder heldagsseminar. Dette står om arbeidstidregistrering ved HiOA, når det gjelder kurs: "HiOA har felles retningslinjer for registrering av arbeidstid ved heldagsseminar eller -kurs. Deltakelse skal hverken gis plusstid eller minustid, og varigheten til et heldagsseminar eller –kurs tilsvarer derfor normalarbeidstiden (7,75 eller 7 timers arbeidstid, avhengig av om det er sommertid eller vintertid)." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå