Gå til innhold

Økonomisk råd, tips, hjelp, støtte.

Anbefalte innlegg

Hei, mitt navn er Dan Olav og er 20 år, bor på bømlo med min samboer og hennes 3 unger. Vi venter et barn nå, som er mitt, er stepappa til di andre 3. Hun eiger eget hus som eg bor med henne. 

Det er ønsker og oppnå med dette brevet her eg økonomisk hjelp. ifra tilig alder havnet eg på feilspor med penger, som sikkert mangen andre og har. Fikk mye purringer og inkassoer, og havnet da på svartelista, fekk tilslutt betale alt og fikk bort betalingsannmerkningene. Men idag har eg igjen betalingsannmerkninger, pga i 2016 mistet eg jobber pga eg var innblandet i en voldshandling som har brent seg fast hos meg(psykisk) og da starta purringene og innkassoene og komme igjen, hadde kommet meg på rett veg igjen, men de kom tilbake. prøver og ikke fortelle dette til nokon for vil ikke at andre skal bekjymre seg eller tebke på det.

I dag har eg ca 70.00 i gjeld som eg ikke klarer og betale, og er ingen jobber og få rundt om. og eg som stepappa og samboer, vil eg betale for ting og her i huset, og spesielt når vi venter et barn til(mitt første barn). Alle rekninger osv som kommer i posten har eg ikke peiling på hva eg skal gjer, blir så utrolig deprimert av og få slike i posten og vite at eg ikke har sjangs og klare og betale dem. Eg vet nesten ikke hvem eg er lenger eller hvor eg er, eneste som går i tankene mine eg penger! men ikke penger til og bruke på ting eg vil ha, er penger som eg kan slette gjelda mi med og starte på 0 igjen. sliter psykiskt med dette, klarer ikke og tenke på noe annert. per idag prøver eg og starte opp eget foretak(NUF) for og ha jobb og drive med det eg liker best, men er mye forsinkelser og behandlingstid. Har og fått mye misforståelser med brønnøysundregisteret og må dokumentere flere ganger, som tar mye tid. vet ikke hva eg skal gjøre, har prøvd alt som er, har prøvd og få en slags betalingsplan fra di eg skyder penger, men uten hell, har prøvd og søke om økonomisk stødand hos nav/kommunen men ikke noe svar der heller.

Pr dags dato får eg ca 6000 hver andre uke av nav, og prøve og får betalt med det lille eg har på rekninger, men vil jo selfølgeligt støtte min samboer med di pengene så hun ikke får noe økonomisk vansker, som feks mat,strøm,tv,huslån. 

Og det med denne voldshandlinga, er at eg forsvarte meg mot en som truet meg med og drepe meg med øks, og dermed når eg forsvarte meg så knakk eg tommelen på 3 plasser, det eg grunnen til at eg mistet jobben. Er en stor sak som føregår hos politi osv idag, og ser ut som det går den rette vegen nå, men dette sliter eg frykteligt psykiskt med. Har så mye bekymringen innen økonomi. Har prøvd alle vegene som går innen økonomisk støtte, men finner ingen løsninger. Går hver dag ifra eg står opp til eg legger meg og tenker på dette, og har mistet ganske mye av nattesøvnen min og pga dette. Føler eg har blitt en annen person etter at dette har skjedd. Vil jo selfølgeligt ikke si noe til min samboer om dette, vi har vert i lag i snart 1,5 år og tenker at dette vil sjokke henne.

Men selfølgeligt de skjønner eg jo, er ikke lett og snart ver 6 personer i 1 hus med 1 inntekt. og vil ikke bekymre henne med at dette tar me psykiskt. Med at eg holder dette for meg selv er ganske tungt og hardt, men er redd for vist eg snakker eller sier dette til noen så kommer di bare til og si at eg må finne meg jobb og ikke være lat osv, men eg har søkt og søkt på jobb, og prøver å selge masse ting eg har til og får penger, men det eg er redd di ikke skal forstå meg på er at prøver så utrolig hardt og får det økonimiske og personlig livet mitt til og gå rundt. Er ikke lat, står opp mellm 09:00 og 10:00 og prøver og finne på ting hjemme, feks fikse ting, rydde eller lage noe eg kan selge. Så eg håper med dette at der er noen svar der ute for meg eller noen som kan hjelpe meg. hadde satt utrolig pris på svar,tips eller støtte. Du/dere som leser dette er di første eg har delt dette med. Tusen takk for at du tok deg tid til og lese dette!

Min Epost er: ##Epost fjernet av moderator##

Mvh

Dan Olav. 

(kontonr: ##Kontonummer fjernet av moderator##)

Endret av Larzen_91
Epost og kontonummer er fjernet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg synes du er tøff som poster dette, det virker som at du har den rette innstillingen.

Dersom gjelden ikke er på mer enn 70.000 (litt vanskelig å si, du skriver 70.00) så skal det jo ikke all verden til for å dekke dette.

Jeg hadde foreslått at du brukte noe tid på å sette opp en oversikt over hvem du skylder penger til, hvor mye til hver, og prioritere dem i en eller annen rekkefølge.

Om du har en PC med Excel er dette supert å bruke, men siden du har en hotmail-adresse så har vel også Microsoft noe (gratis?) på nett av regneark. Hvis ikke vil jeg anbefale Google som jeg selv bruker, og deres Sheets.

Prioriteringen bør gå på ting som hvem kreditor er (noen er verre å ha med å gjøre enn andre), hvor langt på overtid du er på betalingene (altså hvor mye du nærmer deg inkasso eller dyre gebyrer), størrelse på kravene.

Prøv så å se på ett og ett krav i prioritert rekkefølge, og hvordan du kan dekke hver enkelt - noen klarer du kanskje ved å sette til side 50% av NAV-pengene i 2-3 uker, andre kan du klare om du selger mer unna av ting du måtte sitte på, noen av de kanskje du klarer å dekke opp ved å ta noen strøjobber i lokalmiljøet/hos lokale firmaer.

Du kan jo også se på muligheter for refinansiering, altså at du kontakter en ny bank/pengeutlåner for å se om det kan lønne seg å ta opp et lån der for å dekke flere andre dyrere lån, men da må du selvsagt sjekke nøye hvilke betingelser du får.
Ingen andre i familien (dine foreldre eller slikt) som kunne være villige til å låne deg penger som da skal gå direkte til nedbetaling av gjeld, vel?

Masse lykke til.

Anonymous poster hash: 5e49b...57f
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...