Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

MDF-plater (hvor kjøpe?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha MDF til hylleplater? Det krever større dimensjon/kortere spenn mellom innfesting enn f.eks kryssfinér som koster det samme.

Jeg hørte at MDF egnet seg godt. Men da kjøper jeg kryssfinér i stedet! Hvor bør jeg kjøpe? 

Lenke til kommentar

MDF har noen fordeler ved at det er et "dødt" tremateriale, og det er lett å forme ettersom det er helt uniformt (ingen kvist etc). Ulempene er at det kan sige litt, avgir et jævla støv når man jobber med det, og kan være vanskelig å få kuttflatene pene med maling. Sikkert fler fordeler/ulemper også, men disse kom jeg på i farten.

Kryssfinér finnes på alle byggevarehus. De leveres i ulike tykkelser (6, 9, 12, 15, 18 mm etc), og er normalt 120x240cm. Det leveres også ulike kvaliteter på overflatene. Utvalget er normalt ikke så bredt når det gjelder kvalitetene, men du kan finne deg noen fine plater hvis du kikker litt i bunken eventuelt. De fleste plater jeg har sett i vanlige byggevarehus har ulikt krav til overflaten på forsiden og baksiden.

Alternativt kan du jo bruke hobbyplater eller sponplater med belegg. Disse vil være rimeligere enn kryssfinér, og man kan finne de i riktig dybde som du ønsker at hyllen skal ha, så slipper du å kappe på langs.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha MDF til hylleplater? Det krever større dimensjon/kortere spenn mellom innfesting enn f.eks kryssfinér som koster det samme.

Jeg hørte at MDF egnet seg godt. Men da kjøper jeg kryssfinér i stedet! Hvor bør jeg kjøpe?

MDF; Tåler relativt lite, men er enkle å få til å se bra ut med maling.

Finèr; Tåler enormt mye, men er kjipe å få til å se bra ut da overflaten er ujevn. Å runde kantene er også noe dritt.

Det beste er å kjøpe hylleplater; Tåler mye, er enkle å få pene og enkle å runde/ pusse hjørnene på.

Er det et sted der det er hipp som happ med utseènde så er finèr anbefalt pga. prisen, mye billigere pr. kvadratmeter enn hylleplater. Jeg ville aldri ha kjøpt MDF plater for hyller, da måtte lommeboka vært skikkelig skrapet :p

Husk at du også kan ende opp med en del til overs hvis du bruker plater og kutter selv, da er det noen kroner sløst bort hvis du ikke kan bruke restene til noe annet.

Edit; Hobbyplate heter de visst. Her er et utvalg fra Byggmax https://www.byggmax.no/platemateriell/hyller

Muligens disse er greie https://www.byggmax.no/platemateriell/mdf-panel/mdf-plate-p09224

jeg har ikke sett slike før, trodde de bare solgte store plater.

Hobbyplate med omtrent samma mål koster 299,-, vet ikke om du får opp riktig med denne linken. Har fler alternativer for bredde/dybde med hobbyplatene forresten.

https://www.byggmax.no/platemateriell/hyller/hobbyplate-furu-p09124

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Alternativt kan du jo bruke hobbyplater eller sponplater med belegg. Disse vil være rimeligere enn kryssfinér, og man kan finne de i riktig dybde som du ønsker at hyllen skal ha, så slipper du å kappe på langs.

Har forsøkt å finne riktig størrelse, uten hell. Innvendige mål i skapet er 545x565 mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...