Gå til innhold

Kaller Rema 1000s tilnærming i Æ-app-saken for «ganske grotesk»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med hvorfor noen vil ha Æppen i det hele tatt.

 

Hva handler man mest av?  Jo, rimelige varer som melk og brød osv.  La oss si en snittpris på 30kr gir da 3kr i rabatt per vare (10%) ganget med 10 blir 30 kroner rabatt av 300 kr.

 

Kjøper man en og annen indrefilet til 500 kr så får man null rabatt selv om 50kr i rabatt på denne ene varen er mer enn man får i rabatt tilsammen på de 10 mest kjøpte varene.

 

Eneste gode strategi da blir å kun kjøpe sine 10 dyreste varer (og kun de) på Rema - men uten å kunne sammenligne med andre butikker så er det ikke nødvendigvis et godt tilbud (de kan ha øket prisen på de dyreste varene for å ta høyde for at noen bruker denne strategien...).

 

Med andre ord så betaler Rema billig for personopplysninger og prøver å få kundene lojale til sin butikk-kjede som egentlig ikke gir noen god rabatt.

 

For min del handler jeg på Rema siden det både er nærbutikken og den som ligger mest praktisk til mellom jobb og hjem, så det har vært like greit å bruke appen. Økonomisk sett iallfall. Frem til denne saken var eneste negative at det tar noen sekunder ekstra for kassaaparatet å hente ned all dataen for å beregne riktig rabatt etter at du har stappet kortet i automaten. Skal tro om de har tatt bryet med å sjekke sikkerheten i kassasoftwaren.

 

Ut fra statistikken har jeg fått 7.4% reell rabatt totalt på handleturene siden installasjon. Egentlig bedre enn forventet. Siden alle kvitteringene ligger inne (som Hallvard Nygård så tydelig bekreftet) kan en også sjekke om grunnprisen på varene også endrer seg. Så langt har de ikke det på de varene jeg har sjekket.

 

Personlig foretrekker jeg denne typen direkte rabatt over disse bonuspoengene som de fleste andre opererer med. Minuset med denne topp10 listen er at hvis en skal ta det veldig alvorlig ender en opp med en veldig ensformig handlekurv i stedet for å prøve litt forskjellige varer og merker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Ut fra statistikken har jeg fått 7.4% reell rabatt totalt på handleturene siden installasjon. 

 

 

Hvis du har hentet dette tallet rett fra appen har du latt deg lure. Jeg stusset over hvor mye jeg hadde spart, så jeg så litt nærmere. Det viste seg at "Du har spart"-summen inkluderer hva man sparer på visse tilbud som man også får som ikke-Æ-bruker.

 

edit: Mange varer har også gått opp i pris nylig. Eksempel er Melkesjokolade som sannsynligvis er permanent oppgang, og brokkoli som nå koster 22 kr og pleier å variere mellom 10 og 15 kr.

Endret av genser
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, prisene får seg gjerne en overhaul i forbindelse med den årlige gjennomgangen av varesortimentet. Fikk du ikke med deg kontroversen med avtalene i bakgrunnen da Æ-appen kom? 

 

Ikke desto mindre får jeg en pris lest opp i kassa og en helt annen på kortautomaten hver gang jeg betaler nå. Kanskje Rema 1000 har blitt dyrere over tid, men det er den største/beste butikken der jeg bor, og de har også den butikken som er best plassert inntil veien på veien til der jeg bor, så det blir helst at jeg handler der. Har jeg ikke appen, bruker jeg tiere ekstra - hver dag. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ut fra statistikken har jeg fått 7.4% reell rabatt totalt på handleturene siden installasjon.

 

 

Hvis du har hentet dette tallet rett fra appen har du latt deg lure. Jeg stusset over hvor mye jeg hadde spart, så jeg så litt nærmere. Det viste seg at "Du har spart"-summen inkluderer hva man sparer på visse tilbud som man også får som ikke-Æ-bruker.

 

Lættis. Dette må da gå under villedende markedsføring?

Lenke til kommentar

Jeg er også usikker på hvor villedende det er å si at man har spart, når man kjøper varer på tilbud. Det står "Du har spart xxx kroner", det står ikke "Du har spart xxx kroner på å bruke appen". Om tilbudet skyldes appen eller den dårlige medieomtalen, er det fortsatt et tilbud. 

Lenke til kommentar

Av de jeg har snakket med om appen tror samtlige at summen de får presentert er hva de har spart på å faktisk bruke Æ. Og det er nok Remas intensjon også. Men, som tommyb sier, det står ingen steder at det er det summen betyr, det er bare naturlig å anta det.

 

Coop gjør vel noe lignende. Når de oppgir kjøpeutbytte til medlemmer i annonser inkluderer de hva medlemmene har fått i rabatter på medlemsspesifikke tilbud. Så selv om du faktisk brukte 20 kr på appelsinjuicen omtaler de det som 10 kr medlemsutbytte, fordi kunder uten medlemskap betaler 30 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...