Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiver sette meg på flere vakter når jeg er på NAVtiltak?

Grievdus

Anbefalte innlegg

Låner tråden litt.

Mange av de ansatte på bedriften der jeg jobber klager på at jeg blir satt opp på vakter hvor andre er ansatte er blitt syke. De mener at jeg ikke kan bli satt på de vaktene siden jeg er på tiltak (jobber da gratis for bedriften).

De mener da det er et brudd på reglene nav har. Jeg selv klager ikke, da jeg har fått beskjed om at jeg gjør en meget tilfredstillende jobb og muligheter for ansettelse til sommeren.

Men er dette virkelig et regelbrudd? De har jo ikke de vaktene på kontrakten sin.

Det som er litt ubehagelig er at ei på jobben mente at jeg skulle raportere dette til nav. Noe jeg nei til, da dette ikke er mitt problem og jeg vil ikke ødeleggw for meg selv.

Edit: Skal nå sies at det er opp til 6 personer som nå er syke, noen av disse vaktene får da jeg uten lønn av atbeidsgiver).

Endret av Grievdus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greiest er vel kanskje å prøve å ta det opp via NAV. Arbeidsgivere har heller ikke lov og utnytte systemet med å bruke deg som gratis arbeidskraft for å spare penger istedet for å bruke de fast anstatte eller betale deg ekstra.

Kommer litt an på bedriftene og hvilken sektor om vakter. der jeg jobber så er det fast ansatte og vikarer før andre som har prioritet på vakter og kan fort bli ugreie arbeidsforhold om innarbeidede rutiner for fordeling av vakter forstyrres.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Om de setter deg på mer arbeid uten å lønne deg, og dermed bryter avtalen, er det slett ikke sikkert at de kommer til å gi deg fast ansettelse til sommeren, samme hva de forteller deg nå. Mye billigere å ta inn en ny stakkar for neste periode.

Er du verdifull for bedriften, får du ansettelse selv om du sier fra om hva som er rett og feil. Om det er en bedrift det er verdt å jobbe i, vil det til og med telle i positiv retning. Se på det som en test av hvorvidt dette er et sted du bør bruke tiden din på å jobbe...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er heller ikke noen stor sjanse for videre ansettelse uansett hva han gjør. Ut i fra arbeidsgivers oppførsel hittil, så faller den inn i den vanlige gruppen med utnyttelse av gratis arbeidskraft og brutte løfter om videre ordinær ansettelse.

Vil også tippe at arbeidsgiver hittil har gitt veldig gode rapporter om trådstarter. Dette vil slutte når avtalens varighet opphører.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dem skulle vist ta det opp på personalmøte denne måneden.

Når det gjelder ansettelse, så prøver jeg og se mer positivt på det. Arbeidsgiver har selv fortalt nav på telefon at det er store sjanser for ansettelse, dog ikke mer en 40-50% med det første.

Er vist også et par stykker her som har vært på tiltak tidligere som nå har full jobb.

Får egentlig bare håpe på det beste, er ikke så mye mer jeg får gjort.

Edit: Har blitt satt opp på 6 ekstra vakter de neste 4 ukene.

Endret av Grievdus
Lenke til kommentar

Som tiltaksdeltaker skal du ikke være en del av den ordinære vaktplanen, fordi du ikke skal fortrenge ordinære ansettelser. Dette er en del av vilkårene for å få være tiltaksarrangør.

Det kan i noen tilfeller være legitimt å be deg stille ved sykdom som et ledd i utprøving og trening av evnen til å endre planer på kort varsel, men grunnregelen skal fortsatt være at du ikke fortrenger ordinære ansettelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...