doffen1234567 Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Hei! Leier en leilighet med 3 andre på ca 85kvm. Fikk i dag strømregning fra huseier for forrige kvartal, og denne kom på nesten 9000kr tilsammen(for alle 4). Dette er jo ekstremt mye, men forsåvidt greit nok. Det jeg reagerer på er at det i kontrakten står; "Leietaker tegner eget strømabonnement." Dette har jeg aldri gjort, pengene betales inn til huseiers konto. Kan de kreve at jeg skal betale strøm på huseiers abonnement til deres konto når det står i kontrakten at det er jeg selv som er ansvarlig for å tegne strømabonnement? Finner ingen informasjon om dette, etter hva jeg kan skjønne må det være en feil i kontrakten. På forhånd takk for svar! Endret 2. februar 2017 av doffen1234567 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Hmm, det der høres litt rart ut. Har dog ikke noe peiling på sånt, du kan kanskje forhøre deg på Jus-delen av forumet? Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) At du (dere) skal betale for strømmen dere har brukt er jo bare fair. Men 3000,- pr mnd høres galskap ut på 85kvm Endret 2. februar 2017 av Dapp47 1 Lenke til kommentar
doffen1234567 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Hmm, det der høres litt rart ut. Har dog ikke noe peiling på sånt, du kan kanskje forhøre deg på Jus-delen av forumet? Prøver der jeg Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 At du (dere) skal betale for strømmen dere har brukt er jo bare fair. Men 3000,- pr mnd høres galskap ut på 85kvm Jeg mistenker at her har huseier glemt å gjøre måleravlesning på en stund og da estimerer krafteselskapet (veldig forsiktig) bruken og sender regning ut i fra det. Så nesten gang man da gjør en avlesning må man jo betale for "overforbruket" siden sist avlesning. Derfor er det viktig at man tar en avlesning når man overtar en leilighet, for å ikke betale for de(n) gamle beboers bruk. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Jeg ser ingen problem med at dere betaler til huseier så lenge dere får dokumentert at dere betaler fir faktisk forbruk. Fikk dere kopi av faktura fra kraftleverandøren? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Hei! Leier en leilighet med 3 andre på ca 85kvm. Fikk i dag strømregning fra huseier for forrige kvartal, og denne kom på nesten 9000kr tilsammen(for alle 4). Dette er jo ekstremt mye, men forsåvidt greit nok. Det jeg reagerer på er at det i kontrakten står; "Leietaker tegner eget strømabonnement." Dette har jeg aldri gjort, pengene betales inn til huseiers konto. Kan de kreve at jeg skal betale strøm på huseiers abonnement til deres konto når det står i kontrakten at det er jeg selv som er ansvarlig for å tegne strømabonnement? Finner ingen informasjon om dette, etter hva jeg kan skjønne må det være en feil i kontrakten. På forhånd takk for svar! Har dere egen strømmåler for leiligheten dere leier da? Eller er det bare et estimert forbruk gjort av huseier av forbruket på hans måler de siste 3 mnd? Det er viktig at dere tegner et eget strømabonnement for den leiligheten dere leier (om dere har egen strømmåler), og leser den av en gang i mnd. Ellers så kan dere jo måtte betale for andres tidligere forbruk også. Hvor lenge har du/dere bodd i denne leiligheten da? Lenke til kommentar
doffen1234567 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Har bodd her ca 1 år. Strømforbruket ligger vanligvis på 4k i 2. og 3. kvartal og 8k. i 1. og 4. kvartal, så sånn sett er det ikke noe unormalt med prisen. Antageligvis dårlig isolert her, men det er snakk om 4. etg. så sånn sett skulle man tro at leiligheten i stor grad ble varmet opp fra de under oss. Nå skal det sies at vi sikkert kunne vært flinkere til å spare strøm. Endret 2. februar 2017 av doffen1234567 Lenke til kommentar
doffen1234567 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Jeg ser ingen problem med at dere betaler til huseier så lenge dere får dokumentert at dere betaler fir faktisk forbruk. Fikk dere kopi av faktura fra kraftleverandøren? Nei, men det regner jeg med vi hadde fått hvis vi hadde spurt. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Høyt forbruk... Jeg ville kanskje spurt om å se regningen. For syns det høres ut som om dere betaler for flere enn kun dere 4. Endret 2. februar 2017 av PatSharpX Lenke til kommentar
doffen1234567 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Høyt forbruk... Jeg ville kanskje spurt om å se regningen. For syns det høres ut som om dere betaler for flere enn kun dere 4. Det er snakk om et utleiefirma, der alle andre i bygget betaler omtrent det samme. Så jeg tviler på at vi betaler for noen fler. Nå var det allikevel det som sto i kontrakten jeg var mest nysgjerrig på. Hvis jeg selv er ansvarlig for strømmen, hvordan kan de kreve at jeg betaler til deres konto? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Det høres ekstremt mye ut. Da må dere ha ovn på og vinduene åpne 24/7... men så har dere kanskje det og? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Nå var det allikevel det som sto i kontrakten jeg var mest nysgjerrig på. Hvis jeg selv er ansvarlig for strømmen, hvordan kan de kreve at jeg betaler til deres konto? Om ikke du har tegnet et strømabonnement, så er det vel huseier som får regningen fra nettselskapet. Om han ikke betaler den, så kommer de å stenger strømmen til den leiligheten dere bor i, så regner med at huseier vil ha penger inn på sin konto for å betale din strømregning. Flytt strømabonnementet over til deg, så har du også kontroll på forbruk og egen regning. EDIT: Det huseier(e) stort sett kan kreve noe av leietagerne utenfor dette, er lys til fellesarealer, vaskerom, etc, men det bør det jo være avtalt om på forhånd. Endret 2. februar 2017 av fotonisse Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Fire studenter(?), blir ganske høyt varmtvannsforbruk av det etter min erfaring. 1 Lenke til kommentar
doffen1234567 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Men det står jo ingenting i kontrakten om at jeg skal betale for huseiers abonnement? Dette skulle isåfall vært presisert som en mulighet hvis jeg ikke ville tegne et eget strømabonnement. Så lenge jeg ikke har tegnet et eget abonnement skulle jeg jo egentlig ikke ha betalt et øre strøm for tiden jeg har bodd her, hvis man skal følge det som står i kontrakten slavisk (og det skal man jo). Men det er mulig det bare er jeg som er kranglete her Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Men det står jo ingenting i kontrakten om at jeg skal betale for huseiers abonnement? Dette skulle isåfall vært presisert som en mulighet hvis jeg ikke ville tegne et eget strømabonnement. Så lenge jeg ikke har tegnet et eget abonnement skulle jeg jo egentlig ikke ha betalt et øre strøm for tiden jeg har bodd her, hvis man skal følge det som står i kontrakten slavisk (og det skal man jo). Men det er mulig det bare er jeg som er kranglete her Skal man følge kontrakten slavisk, så har du brutt kontrakten ved å ikke tegne eget strømabonnement. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Nei og atter nei! Hvis det ikke står i kontrakten at strøm er inkludert så skal dere betale for eget forbruk. 2 Lenke til kommentar
doffen1234567 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Nei og atter nei! Hvis det ikke står i kontrakten at strøm er inkludert så skal dere betale for eget forbruk. Ikke helt riktig. Hvis det ikke står i kontrakten at strøm ikke er inkludert skal strøm være inkludert. Det må presiseres at strøm ikke er inkludert. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Nei og atter nei! Hvis det ikke står i kontrakten at strøm er inkludert så skal dere betale for eget forbruk. Ikke helt riktig. Hvis det ikke står i kontrakten at strøm ikke er inkludert skal strøm være inkludert. Det må presiseres at strøm ikke er inkludert. "Leietager tegner eget strømabonnement" 1 Lenke til kommentar
doffen1234567 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Nei og atter nei! Hvis det ikke står i kontrakten at strøm er inkludert så skal dere betale for eget forbruk. Ikke helt riktig. Hvis det ikke står i kontrakten at strøm ikke er inkludert skal strøm være inkludert. Det må presiseres at strøm ikke er inkludert. "Leietager tegner eget strømabonnement" I den saken her så er det ingen tvil om at strøm ikke er inkludert nei Tenkte mer på generell basis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå