ProphetSe7en Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Av ulike grunner gikk jeg mer eller mindre rett i arbeidslivet når jeg var 17 år. Har mer eller mindre jobbet kontinuerlig de siste 17 årene, men har nå en litt kjip situasjon. For 6 år siden studerte jeg 50% mens jeg jobbet 50%, ble så tilbudt 100% stilling som var for bra til å takke nei til og sluttet dermed i utdanningen med 60 studiepoeng igjen. Tanken var at jeg kunne fullføre utdanningen på et senere tidspunkt, og gjerne mens jeg jobbet, men slik gikk det dessverre ikke. Nå for rundt 6 måneder siden mistet jeg jobben grunnet dårlige tider offshore og kutt hos Statoil som gikk utover bedriften jeg var ansatt i. Å ta opp igjen utdannelsen var ikke så lett som jeg så for meg. Det er knapt et fag som eksisterer den dag i dag av de som var når jeg startet, og sånn sett må jo mer eller mindre alle fagene tas på nytt. Dette har jeg dessverre ikke økonomi til å begi meg ut på med boliglån og barn i hus, så jeg må derfor finne meg en annen måte å få en utdannelse/fagbrev. Så det jeg egentlig lurer på her er om det i det hele tatt er mulighet for en godt voksen person å få nødvendig opplæring i en bedrift og samtidig ta nødvendige fag på egenhånd, og da til slutt sitte igjen med fagbrev. Noen som har noen erfaringer med dette? Vil en da gå som hjelpearbeider i den aktuelle bedriften, eller går en inn som lærling med lærlinglønn? Er det i det hele tatt noen bedrifter som gjør det på denne måten? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Av ulike grunner gikk jeg mer eller mindre rett i arbeidslivet når jeg var 17 år. Har mer eller mindre jobbet kontinuerlig de siste 17 årene, men har nå en litt kjip situasjon. For 6 år siden studerte jeg 50% mens jeg jobbet 50%, ble så tilbudt 100% stilling som var for bra til å takke nei til og sluttet dermed i utdanningen med 60 studiepoeng igjen. Tanken var at jeg kunne fullføre utdanningen på et senere tidspunkt, og gjerne mens jeg jobbet, men slik gikk det dessverre ikke. Nå for rundt 6 måneder siden mistet jeg jobben grunnet dårlige tider offshore og kutt hos Statoil som gikk utover bedriften jeg var ansatt i. Å ta opp igjen utdannelsen var ikke så lett som jeg så for meg. Det er knapt et fag som eksisterer den dag i dag av de som var når jeg startet, og sånn sett må jo mer eller mindre alle fagene tas på nytt. Dette har jeg dessverre ikke økonomi til å begi meg ut på med boliglån og barn i hus, så jeg må derfor finne meg en annen måte å få en utdannelse/fagbrev. Så det jeg egentlig lurer på her er om det i det hele tatt er mulighet for en godt voksen person å få nødvendig opplæring i en bedrift og samtidig ta nødvendige fag på egenhånd, og da til slutt sitte igjen med fagbrev. Noen som har noen erfaringer med dette? Vil en da gå som hjelpearbeider i den aktuelle bedriften, eller går en inn som lærling med lærlinglønn? Er det i det hele tatt noen bedrifter som gjør det på denne måten? Har du sjekket at fagene ikke kan brukes? Selv om fag ikke er helt like så kan de bli "godskrevet". Jeg fikk feks ett java kurs godskrevet sist semester ved bytte av skole, selv om linjen ikke har noe java kurs. Ang lærling, du har mer enn nok av timer. Sjekk ut praksiskandidat: https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat Få dokumentert timene dine relatert til ett fag, ta teoridelen og gå opp til fagprøve. Men, ville absolutt jobbet med å få fagene godkjent også. 60sp går fort. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Jeg jeg har bestilt time hos en studieveileder, så skal innom høgskolen neste uke for å se hva som kan brukes og hva som ikke kan brukes videre. Se om der er noe håp for å komme igjennom. Vet at flere fag nå er blitt til ett 10 poengsfag og ikke to 5 poengsfag slik det var tidligere, og da har jeg jo gjerne halve delen av faget mens eksamen, prøver og innleveringer går på hele faget. Spørs om de er villig til å dele opp eksamen og slikt for at det skal passe for meg. Problemet er at jeg har jobbet med mye forskjellig. Var først i restaurantbransjen når jeg først begynte å jobbe, videre til vinmonopolet før jeg gikk 50% hos veidekke med alt fra betongarbeid til tømrer, alt etter hvor de trengte hjelp på de ulike prosjektene deres, før jeg de siste årene har jobbet offshore med å forberede tegningsunderlag og rapportering. Sånn sett har jo ikke noen av jobbene jeg har hatt noen rød tråd, og dermed ikke helt enkelt å få godskrevet timer opp mot et eventuelt fagbrev i noe. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Jeg ville absolutt avventet ift studieveileder. Så søke og se hva som blir godtatt av fag hos de forskjellige institusjonene. Om du er i NAV systemet så ta en prat med de om hva du tenker, de kan kanskje hjelpe. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Jeg ville absolutt avventet ift studieveileder. Så søke og se hva som blir godtatt av fag hos de forskjellige institusjonene. Om du er i NAV systemet så ta en prat med de om hva du tenker, de kan kanskje hjelpe. Jeg var innom NAV i tre måneder, men de kan ikke tilby noe som helst av hjelp for min del. Jeg har for mye arbeidsarfaring til at noen av deres kurs vil være aktuelle for meg (saksbehandlers påstand). Utdanning kan de ikke bidra med så lenge en kan få støtte fra lånekassen eller om utdanningen varer i mer enn 3 måneder. Sånn sett sitter jeg jo fint i det. En utdannelse som ikke er ferdig, for mye variasjon i arbeidsoppgaver at det kan godskrives i særlig grad mot fagbrev, og for lite kompetanse til å få jobb i dagens jobbmarked. Så nå driver jeg å leier meg selv ut der det trengs hos tidligere kontakter og bekjente som driver eget firma. Begrenset hvor mye arbeid det blir og hvor lenge det varer, men det er bedre enn å sitte hjemme å leve på NAV. Om det nå viser seg at det er mulig å fullføre utdannelsen uten å begynne på nytt så kan jeg fint gjøre det deltid mens jeg jobber som nå, men jeg trenger likevel gode alternativer til fast jobb og da helst fagbrev etter noen år om det ikke lar seg gjøre å gå tilbake på skolebenken. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Jeg var innom NAV i tre måneder, men de kan ikke tilby noe som helst av hjelp for min del. Jeg har for mye arbeidsarfaring til at noen av deres kurs vil være aktuelle for meg (saksbehandlers påstand). Utdanning kan de ikke bidra med så lenge en kan få støtte fra lånekassen eller om utdanningen varer i mer enn 3 måneder. Dette har blitt endret, en kan nå få støtte som "normalt" men etter visse betingelser. Jeg ville sjekket på nytt. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Da skal det selvsagt undersøkes, takker for tips. Men ideelt sett vil jeg ut i jobb med mulighet for fagbrev så raskt som mulig. Jeg trives langt bedre med fysisk arbeid der en kan se resultater til slutt, enten det er installation av rør, elektrisk arbeid, kledning av hus eller lignende fremfor det å sitte foran en datamaskin å rapportere, tegne eller planlegge. Så selv om jeg nå får fullført utdanningen vil jeg sterkt vurdere å få jobbet mot fagbrev for å slippe å sitte på et kontor resten av arbeidslivet mitt. Men klart at å få fullført utdannelsen vil gjøre ting ekstremt mye enklere og gi meg trygghet for fremtiden. Så om noen vet om noen yrkesgrupper der noe slikt er mulig grunnet etterspørsel av arbeidskraft så setter jeg stor pris på tips om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå