lolsn0w11 Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Hei jeg har en Norsk oppgave der jeg skal forklare hva som menes med begrepet en folkefiende. Dette har jeg funnet ut er litt vannskelig for jeg finner bare informasjon om skuespillet en folkefiende. Noen som kunne hjulpet? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) En terrorist er et godt eksempel på folkefiende. Det er rett og slett en med meninger og/eller handlinger som er imot et helt folk. Skal man dra det litt langt så er rasister også folkefiender. Edit; Det er kanskje ikke å dra det så langt alikevel når jeg tenker på det. Her er litt engelsk info om begrepet https://en.wikipedia.org/wiki/Enemy_of_the_people Fant ikke noe annet enn skuespillet på norsk så jeg regner med at det er generellt lite brukt her til lands(?). Endret 2. februar 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Hei jeg har en Norsk oppgave der jeg skal forklare hva som menes med begrepet en folkefiende. Dette har jeg funnet ut er litt vannskelig for jeg finner bare informasjon om skuespillet en folkefiende. Noen som kunne hjulpet? Takk på forhånd Thorbjørn Jagland, f.eks. 1 Lenke til kommentar
lolsn0w11 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 takk for info 4 3 dette hjalp mye :-) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) En folkefiende er en person eller gruppe som er kriminell og sett på som en trussel og fare for samfunnet. Endret 2. februar 2017 av RRhoads Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 En folkefiende er en person eller gruppe som er kriminell og sett på som en trussel og fare for samfunnet. Eller det kan være en person som blir sett på som en trussel, uten grunn. I stykket er det vel en som vil advare innbyggerne i en by mot giftig vann i bassenget, og han forventer å få en takk for det. Men istedet får han oppdage at "utakk er verdens lønn". Lenke til kommentar
lolsn0w11 Skrevet 3. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2017 Hei jeg har en Norsk oppgave der jeg skal forklare hva som menes med begrepet en folkefiende. Dette har jeg funnet ut er litt vannskelig for jeg finner bare informasjon om skuespillet en folkefiende. Noen som kunne hjulpet? Takk på forhånd Thorbjørn Jagland, f.eks. er litt nysgjerrig på hva du mener med at Thorbjørn er en folkefiende. jeg er i familie med han og min personlige mening er at han formidler det folket mener, jeg vet ikke hva tenker du???? 1 Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 (endret) er litt nysgjerrig på hva du mener med at Thorbjørn er en folkefiende. jeg er i familie med han og min personlige mening er at han formidler det folket mener, jeg vet ikke hva tenker du???? Jagland var jo den som gikk på podiet og utropte Liu Xiaobo som vinner av Nobels Fredspris i 2010, vel vitende om at dette ville få økonomiske konsekvenser for Norge - noe det jo også fikk. For meg er en slik handling ensbetydende med å være en folkefiende. Jeg tror dessuten ikke at Jagland er en formidler av det Norske Folks mening. Endret 3. februar 2017 av Børt-Erik 1 Lenke til kommentar
lolsn0w11 Skrevet 4. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2017 Ja kan egentlig si meg enig i det du sier ? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Jagland var jo den som gikk på podiet og utropte Liu Xiaobo som vinner av Nobels Fredspris i 2010, vel vitende om at dette ville få økonomiske konsekvenser for Norge - noe det jo også fikk. For meg er en slik handling ensbetydende med å være en folkefiende. Jeg tror dessuten ikke at Jagland er en formidler av det Norske Folks mening. Det er nok mange som ikke er enig i at man er en folkefiende på grunn av en slik handling. Man kan ikke alltid bukke og knele for et regime som behandler opposisjonen så hardt, bare fordi det kan få økonomiske problemer. Av og til må man gi beskjed til bøllene om at man er uenig, og tåle skyllebøttene og truslene som følger. Tildelingen fikk da heller ikke så voldsomme følger for norsk handel med Kina, og deler av lakseindustrien endret bare eksportruten inn til Kina. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå