Harepu Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Hei, Jeg reiser til Berlin i helga og lurte på om det går fint med Nordea (visa) kort. Kan det brukes på de aller fleste butikker? Eller er det best at jeg tar med meg kontanter? Angående kontanter: Koster det mye å ta ut valuta i minibanker i Berlin? Og er det mulig at jeg heller ber om å ta ut penger i en butikk i Berlin som aksepterer kort (da blir det vel helt gratis?)? Takk for alle råd Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Er lurt å bruke kredittkort som gir deg reiseforsikring på kjøpet. Skandiabanken pleier å vinne tester. Reiseforsikringen er gyldig kun om du betaler prisen for reisen med kortet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Det er greit å ha litt kontanter uansett hvor man reiser. Det tar man kun ut gratis med debitkort og da bør man ha et debitkort som ikke tar gebyr på slikt, for eksempel Skandiabanken. Til annet bruk bør man bruke et kredittkort da: -man for rentegevinst på at beløpet ikke trekkes straks fra konto. M må selvsagt betale alt utestående på kortet ved hver faktura man får, om ikke blir det en veldig dårlig deal. -det trekkes ikek rett fra konto og om noen stjeler infor fra betalingssystemet, noe som stadig skjer, så risikerer du ikke tom bankkonto. -de beste kredittkortene gir deg opptjening av prosenter ved bruk Det er stadig flere utsalgsteder som gir deg mulighet til å betale i din egen valuta. Dette må man alltid styre unna da dette alltid er en veldig dårlig vekslingskurs. Som om det ikke var nok kan man i enkelte tilfelelr få trippel konverteringskost da de faktisk ikke klarer belaste deg i din egen valuta. Eksempel: du skal betale 10 euro i Tyskland som burde tilsvare 90 NOK. 1) Du får tilbud om å betale i din egen valuta "for å sikre deg mot økning i valutakurs", 100 NOK. 2) De klarer faktisk ikke belaste deg i NOK og regner tilbake til Euro og belaster deg 13 Euro. 3) Kortutseder konverterer til NOK og legger på valutapåslag. Dette er et gebyr på 1,75-2% som alle tar, selv Skandiabanken som påstår de er gebyrfrie. Du ender her opp med på betale 100 NOK eller i verste tilfelle 119 NOK istedenfor 91,58 NOK så betal alltid i lokal valuta. Endret 2. februar 2017 av robertaas Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Vær EKSTREMT forsiktig med å ta ut penger i minibanker. 3 av mine kolleger fikk kontoen sin tømt på under en time i Polen forrige helg, det var skimming-utstyr i minibanken de brukte. Hvis du må ta ut til drosjepenger og slikt, bruk minibank i hotellresepsjonen. Disse boksene er veldig sofistikerte og ser helt normal ut, men kan dra lett av (de er ofte bare teipet på med dobbelsidig teip). Så prøv å dra litt hardt i boksen du sette kortet inn i og litt rundt ellers. Løsner det er det bare å ringe politiet og spare andre fra å bli ranet. Endret 2. februar 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå