Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vektklubben: Bløff eller god hjelp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For søtsuget: som andre sier, dropp sukker og søtsaker. Og ikke gjør deg avhengig av viljestyrke - la vær å kjøpe det inn, ikke ha det i huset. Da trenger du kun å bruke viljestyrken når du er i butikken og handler, og slipper å måtte bruke den hele tiden for ikke å gå å snike i snopeskåla hjemme.

For sulten: to ting. Den ene er å spise mat med lavere kaloritetthet. Diverse lettprodukter. Salat og bladverk. Tomater, agurk, paprika. Grønnsaker generelt. Så kan du spise mer matt og være mett lengre, uten å få i deg flere kalorier. Den andre er å bare være sulten. Seriøst. Det er ikke farlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Av egen erfaring går søtsuget ned og nesten helt bort hvis du holder deg HELT unna sukker og prosessert mat i over 6 uker.

Er utrolig mye sukker, fett og raske kalorier i det meste du kjøper i butikken. 

Man savner det slik en narkoman kanskje savner narkotikaen sin og vil alltid gjøre det, men det er 100 ganger lettere når man nesten ikke får i seg sukker (eller noe som smaker søtt bortsett fra frukt). Jeg sluttet helt med snop og brus og mye som smakte søtt. Etter 6 uker la jeg så og si ikke merke til godtehyllen i butikken lengre. 

Man må finne en erstatning for snop og det man koser seg med. For min del så har det funket med å kjøpe en slow-juicer som jeg juicer 1 pakke grønnkål, 4 grønne epler, 1 sitron og 1 agurk, så drakk jeg det som mellommåltid i starten, med masse isbiter (blir som en limonade). 

I starten syntes jeg det var stygt (slik man gjør med kaffe og øl første gang man smaker det), men etterhvert ble jeg vant med "gress-smaken" og syntes det er godt. Nå tapper jeg det på flasker, har i kjøleskapet og tar en flaske når jeg skal kose meg med film eller noe. 

Man må venne seg med å spise grønnsaker og helst la grønnsaker være over 50% av det man får i seg. Jeg gikk videre over fra grønnsaksjuice-mellommåltidene til å spise rå grønnsaker når jeg var sulten eller skulle ha noe godt (ingenting til). 

Da ble jeg over tid mer vant til grønnsakssmaken og begynte faktisk å like det. Er en tilvenningssak og når man først har vent seg til den rare smaken er det faktisk godt! 

De små spanske søt-tomatene i snacksbeger er glimrende å spise når man har søtsug, funker som snus. Jeg synes faktisk nå at det er fabelaktig godt. Ellers spiser jeg bare en rå gulrot når jeg er sulten og drikker mye vann (drikker vann 90% av tiden). 

Drikker kun grønnsaksjuice (asparges eller rødbetjuice) kjøpt i butikken når jeg virkelig skal kose meg og søtsuget blir for voldsomt. Juicen og søttomatene (ikke cherrytomater) er alt jeg trenger. 

Det er hva som fungerer for meg og det viktige er ikke å sprekke, for sprekker du 1 gang så er det bare å begynne å telle dagene igjen, nesten som en alkoholiker teller dager fra sist han/hun drakk. Du starter på 0 igjen og det blir igjen voldsomt tungt å holde seg unna søtsakene.

Det jeg beskriver ovenfor er hva som fungerer for meg nå, mye rå grønnsaker. Så og si ikke prosessert mat (og det er vanskelig når 80% av det i butikken er prossesert). Når det er sagt må hver og en finne ut hva som fungerer for seg og hva man liker, men at man må være klar over at det beste er varig livstilsendring bort fra det søte fordi sukker/søtsmak så og si fungerer som et narkotisk stoff. Det er jo det som gir deg søtsuget.

Jeg har sagt det før her på forumet at jeg kom over en studie der mus fikk velge mellom faste leveranser av mat og kokain. Musene selvmedisinerte seg og valgte kokain foran mat til de døde av sult. I en annen (ikke tilknyttet) studie fikk musene velge mellom sukker og kokain. Da valgte musene sukker. Ut fra dette kan det virke som sukker er mer avhengighetsskapende enn kokain og for å få bort søtsuget etter det må man trolig på "avrusning" fra sukker og søte ting, men sukker og søtsaker er  jo i nesten alt og hvis venner og familie i omgivelsene spiser/drikker søtsaker er det tungt å holde seg unna. 

Dette høres kanskje ekstremt ut. Jeg ville i hvert fall ha syntes det og ikke kunne tenkt meg dette for 1 år siden, men det er en gradvis prosess å bli vant til samt like grønnsaker og gi slipp på søtsmaken som får buksspyttkjertelen til å produsere insulin samt hjernen til å skrike etter mer søtt. 

Jeg har valgt denne måten da jeg slipper å følge så mye med på hva jeg spiser, føre kaloriregnskap og slikt. Det er begrenset hvor mye jeg klarer å legge på meg selv om jeg hiver i meg 7-8 rå gulrøtter en dag (dva utenom vanlige moderate måltider, når jeg har kjent meg ekstra sulten eller hatt søtsug).

Alternativt kan man melde seg inn i vektklubb.no. Jeg har prøvd vektklubben og det funket ift det å gå ned i vekt. Den fungerer ikke (som nesten alt annet) å holde vekta permanent nede, dvs hvis du slutter med vektklubben når du har nådd ønsket vekt. 

Det som er bra med vektklubben er at alle matverene nesten står der, så det er lett å føre opp hva man spiser (hvis du skal melde deg inn og gå effekt må du nesten klare å føre inn alt du spiser hver dag og bruke 15 min på det...hver dag). 

Man lærer fort hvor mye kalorier det er i ulike saker og ting og på vektklubb er vel rådet å drikke mye vann, 6 X 2dl tror jeg. Det fyller magesekken og stagger sultfølelsen litt og har 0 kalorier. Når man har brukt vektklubb en stund og hvis man også fører trening inn der så blir man fort kjent med hvor mye kalorier det er i ulike matvarer og kan fort få seg noen overraskelser. 

F.eks for meg så jeg jep at det var liten forskjell på potetgull og popkorn, så jeg holdt meg lite godt unna begge. 

Når man skrev opp hva man spiste og det sto hvor mange kalorier man måtte ha inn hver dag så var det enklere å følge med og man så jo at man spiser ulike ting "som man glemmer at man spiser", dvs småspising mellom måltider. 

Litt sultfølelse var det selvfølgelig og det tror jeg var det største minuset, fordi vektklubben prøver å lage rammer for et kaloriregnskap der du kan spise hva du vil, men må føre og følge med kaloriene dine. Spiser man mat med lite volum, masse energi (som sukker) og mye raske karbohydrater så blir man fort sulten igjen og vil ha søtsug (og være sulten). 

Annen opplevelse jeg fikk var ahaopplevelsen over hvor mye kalorier det var i selve alkoholen (uavhengig av hvilken type alkoholholdig drikk). Øl er lite alkohol i, men mener å huske at vektklubb opererte med å opplyse om at det var 200 kalorier i en halvliter øl, noe som jeg trengte en halvtime på sykkelen for å trene bort igjen. Jeg ble da fort klar over all treningen jeg ødela ved å drikke masse halvlitere på byen en helg etter å ha "sultet" meg hele uka. 

Vektklubb er en fin greie å ha prøvd i 3 måneder for å se om man klarer å føre dagbok over det man putter i seg, så jeg ville startet med det og prøvd å bare spise mer grønnsaker og så gradvis se om du klarer å gjøre en livsstilsendring til å redusere sukker og søtsmak-inntaket (lettbrus også) betraktelig. Er nok eneste måten å og nærmeste du kommer å bli kvitt søtsuget på.

Kullsyreholdig vann er heller ikke dumt. 

For meg hjalp det å se disse 3 netflix dokumentarene for å gjøre en mer varig livsstilsendring eller hente motivasjon (og nå spiser jeg som sagt tomater hver gang suget melder seg som er mye sjeldnere enn før). Du kan jo kanskje se om det er noe å trekke ut her som passer for deg:

Fat sick & nearly dead:

https://www.netflix.com/watch/70173634

Food choices:

https://www.netflix.com/watch/80142016

Fed up:

https://www.netflix.com/watch/70299287 (at sukker er 8 gangern kokain som de sier i denne dokumentaren ville jeg tatt med en klype salt, men sukker er nok et avhengighetsskapende stoff trolig på lik linje med kokain, det bør man være klar over). 

Kortversjonen:

Dropp sukker og søtsaker, ikke ha det i huset engang. Lettbrus får deg bare til fortsatt å ha søtsug på lik linje med sukker. 

Endret av Hobbygitar
Lenke til kommentar

Hei, 

Vurderer å melde meg inn i vektklubben. Jeg trener mye og vet at treningen er bra (kombinasjon av styrke og kondisjon). Problemet er kostholdet. Klarer ikke å holde meg til dietten og føler meg ofte sulten. 

Hva mener dere? 

evt. har dere tips for å dempe søtsuget?

Løsningen for mitt vektproblem var (og er) fasting.

Ingen kompliserte dietter, kaloritelling eller klubber. 24-48t faste 1-2 ganger i uken og jeg kan spise hva jeg vil ellers. Enkelt, billig og sunt. 

Lenke til kommentar

Var på 112 kg på det tyngste. Er nå nede på 92 kg. 

Drikker en del Pepsi max og Fun light. Det som har ødelagt mange ganger for meg er helga. Har alt for mye tid til å spise godteri og lignende da. Samtidig så smaker det mye bedre når du kun spiser litt en eller to ganger i uka. Det handler mye om viljestyrke. 

Godteri er og veldig dyrt i Norge. Kommer fort opp i 200-250 kr bare i godteri om du skal ha så det holder hele helga. Nesten 1000 kr pr mnd som du kan bruke på andre ting. 

Blir jo kjedelig om man aldri kan unne seg noe man har lyst på.

Har aldri telt kalorier eller meldt meg inn i noen klubb. Ser på det som bortkasta tid å veie maten jeg spiser for å regne ut akkurat hvor mye jeg kan spise. Selv prøver jeg å finn en balanse i stedet for at jeg skal gå 3-4 mnd i året hvor jeg virkelig skjerper meg også stapper jeg i meg alt jeg vil resten av året. Samtidig så blir man ganske lei av å passe på hva man spiser hele tiden over så lang tid. Blir jo vanskelig å være sosial når du hele tiden må passe på hva du spiser. Stod ikke akkurat først i køen når det ble delt ut gener, så kan nesten kjenne at beltet strammer ved kakedisken i butikken. 

Lenke til kommentar

Det er fordi du gjør det feil. En diett burde ikke vare kun i noen uker for så at du gir opp, du må altså finne en rutine du kan LEVE med samtidig som du tar bedre valg. For noen holder det å begrense seg, noen har ingen kontroll og burde styre unna matvarene de har lite kontroll over for en stund. 

Det er ikke kaken i kakedisken på butikken som gjør deg feit, det er summen av alt du får i deg som gjør og holder deg feit.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Hobbygitar: ligg helt unna sukker (og frukt, vil jeg legge til). Etter hvert venner du deg til smaken av mat slik den skal smake, og får avsmak for søt mat. Syltetøy lager du selv, med ørlite kunstig søtstoff. Andre synes det er skrekkelig surt, men selv så nyter du aromaer som normalt er helt kvalt av søtsmaken.

Frukt er klart overvurdert hos folk flest. De vanlige fruktene burde stilles i klasse med godteri: hører ikke hjemme i kostholdet (Men jo, du kan ete dem, til jul f.eks.!). 
Grønnsaker er derimot bra. Ha alltid et bredt utvalg av friske grønnsaker tilgjengelig og spis dem rå når du får lyst på noe godt. For gode er de, om ikke smakssansen din er blitt helt fordervet av sukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frukt er en ypperlig snacks, så det at det ikke har en plass i ett normalt kosthold blir å lyve, MEN vår oppfordring om 5 om dagen (hvor du skal ha 3 porsjoner grønnsaker + 2 porsjoner frukt) er bullshit og burde ikke følges. Frukt er godt og sunt for deg, men du må ha en begrensning på det ellers vil det lett føre til vektoppgang. Grønnsaker kan man gå bananas på.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har selv gått ned fra 105 kg til 72 kg ved å erstatte usunn mat med frukt og grønt, sunn mat i moderate mengder og 10 000 skritt om dagen. Så for meg har frukt og grønt vert til stor hjelp.

Livstilsendring er en jobb for resten av livet og er det eneste som hjelper om en har problemer med vekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjokoladekake og marshmallowfluff har også en plass i et sunt kosthold; det er et spørsmål om mengde og måtehold. Man kan spise seg bælfeit på torsk og brokkoli, og man kan se ut som en sylfide og leve utelukkende på sukkerbiter, men ingen av disse to eksemplene er sunne kosthold.

Det sunneste er å spise variert, og i en mengde som gjør at fettprosenten ens holder seg innenfor et gitt område (25-30% for kvinner, 18-24% for menn). Kostholdssirkelen er som sagt det beste utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Det er fordi du gjør det feil. En diett burde ikke vare kun i noen uker for så at du gir opp, du må altså finne en rutine du kan LEVE med samtidig som du tar bedre valg. For noen holder det å begrense seg, noen har ingen kontroll og burde styre unna matvarene de har lite kontroll over for en stund. 

Det er ikke kaken i kakedisken på butikken som gjør deg feit, det er summen av alt du får i deg som gjør og holder deg feit.

Derfor jeg skrev "Selv prøver jeg å finne en balanse"... 

Ser ut til at det er lite moderasjon når det kommer til usunne varer her. Leve resten av livet på grønnsaker og ting som er sunt kun fordi det er sunt uten å kunne unne seg noenting. Høres ut som et virkelig kjedelig liv... 

Lenke til kommentar

Derfor jeg skrev "Selv prøver jeg å finne en balanse"... 

Ser ut til at det er lite moderasjon når det kommer til usunne varer her. Leve resten av livet på grønnsaker og ting som er sunt kun fordi det er sunt uten å kunne unne seg noenting. Høres ut som et virkelig kjedelig liv... 

Det er hvorfor det er best å inkludere det på en sunn måte, men for å kunne gjøre dette så må du resette dine smaksløker og prioriteringer. Du kan fortsatt spise iskrem hvis du vil, bare ikke hele boksen i løpet av en help, en porsjon eller to burde holde lenge. Prøv å spise sakte så du nyter maten lengre og så hjernen din rekker å merke at du er mett og si ifra før du har stappet i deg unødvendig mye. Å drikke mye væske for å fylle på er også ett tips, helst vann, du kan f.eks drikke ett helt glass vann før ett måltid for å fylle opp med væske så det er mindre rom for mat, drikk også rikelig med vann mens du spiser. 

Poenget med dette er ikke å pine deg selv, men å oppdage nye måter å lede livet ditt på så både du og dine nære og kjære kan nyte en god helse lenger.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...