Gå til innhold

Mitt reisebrev fra Svalbard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man bør time reisen slik at man får sett noe. Jeg reiste ditt midt i mai. Da har midnattssolen kommet og det var fortsatt nok sne til turer på sneskuter. Var heldig med topp vær hele tiden, med en utrolig sneskutertur innom Barentsburg. Å se hele Longyearbyen gå man av huse for 17-maitog var bare en ekstra bonus.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Blir nok en tur til Svalbard her i gården også, men da tar vi det vår/høst for å unngå sol/mørketid. Klar for scootersafari og lange gåturer og forhåpentligvis nordlys.

Er redd du man velge mellom å reise dit når det er nordlys eller eller når det er sollys.

Crap. Får dra dit to ganger, da.

Lenke til kommentar

Familien min bor der og jeg reiser opp hver jul og sommer. Sommerhalvåret er veldig fint, og det er mye man kan gjøre da som ikke er mulig på vinteren. Dagstur med guidet båt til Pyramiden/Barentsburg f.eks. Eller gå masse fjellturer rundt byen, det er løyper opp til alle fjellene du ser rundt longyearbyen. Sarkofagen er en av de korteste (det store "kisteaktige" fjellet over nybyen) med en helt utrolig utsikt.

Sånt går ikke på vinteren. Hjorthamn på sommeren er også noe helt spesiellt ift vinteren. Pluss at de siste vintrene der oppe har vært ganske kjipe, mest slaps og dritvær. Må bare ha gode sko som tåler litt gjørme og vann, da man gjerne må krysse noen små elveleier eller små myrområder med våt grunn.

i slutten av desember var det sinnssykt flott nordlys og oppholdsvær flere dager rett utenfor byen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Er redd du man velge mellom å reise dit når det er nordlys eller eller når det er sollys.

Crap. Får dra dit to ganger, da.

Om du reiser dit kun for å se nordlys så er risiko stor for at du vil bli skutffet. Det må være mørkt, skyfritt og høy solaktivitet. Jeg har bodd i Nordnorge og selv om det kan være fantastisk å se nordlys så er var det ikke hver vinter man fikk se det skikkelig over hele himmelen slik man kan se på enkelte bilder.

Lenke til kommentar

Din nordlys-Grinch

*edit* får forøvrig familie på Svalbard fra sommeren av så ett eller flere besøk må påregnes. Får bare håpe på nordlys da jeg bare har opplevd det en gang i Oslo, og det var sykt kult å se på.

Prøver bare å gi folk litt mer realistiske forventinger. Nordlyset dukker ikke opp på bestilling. Da jeg dro opp til Andenes for å se på hval visste jeg at det ikke var treff hver dag så jeg hadde planlagt å være der 4 dager, i byen men kom meg ikke engang ut på hvalbåt og den eneste turen noen klarte komme seg ut på i bølgene var det noen som trodde de hadde sette en hval langt unna,... muligens.

Har selv sett nordlys i Oslo, men det var lite imponerende greier i forhold til hva man kan se lengere nord.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Din nordlys-Grinch

*edit* får forøvrig familie på Svalbard fra sommeren av så ett eller flere besøk må påregnes. Får bare håpe på nordlys da jeg bare har opplevd det en gang i Oslo, og det var sykt kult å se på.

Prøver bare å gi folk litt mer realistiske forventinger. Nordlyset dukker ikke opp på bestilling. Da jeg dro opp til Andenes for å se på hval visste jeg at det ikke var treff hver dag så jeg hadde planlagt å være der 4 dager, i byen men kom meg ikke engang ut på hvalbåt og den eneste turen noen klarte komme seg ut på i bølgene var det noen som trodde de hadde sette en hval langt unna,... muligens.

Har selv sett nordlys i Oslo, men det var lite imponerende greier i forhold til hva man kan se lengere nord.

He he skjønner det. Håper ihvertfall på nordlyssighting det ene eller andre stedet i nord eller på Svalbard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...