Gå til innhold

Denne brenselcellen kan gjøre hydrogenbiler tilgjengelig for flere


Anbefalte innlegg

Bjørn bemerket at 60% ikke hadde lademulighet. Du og carpe så ikke ut til å ville akseptere det. Misforstod jeg deg? Skjønte du at det å kjøpe elbil i praksis ikke er en opsjon for brorparten av folket i byer? Nei, jeg trodde vel ikke det. Verken Bjørn eller jeg har nektet for at dette kan endre seg i framtiden.

"Løgn, løgn og mere løgn.

Det e det skjønnaste eg vet.

Løgn, løgn og mere løgn.

Det e å bli min store kjærlighet."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hvor du vil nå carpe, men slik jeg forstod Bjørn så ser han for seg at elbil er uaktuelt for de som ikke har lademulighet hjemme, og at dette gjelder en stor del av befolkningen i eksempelvis Oslo. At det er mulig å montere en stikkontakt i et parkeringshus er ikke nødvendigvis til hjelp da. Kan hende man de trenger å få sameiet eller borettslaget med på det først. Tallet 60% kan godt hende var plukket opp av hatten, men poenget er like fullt relevant. Du ser ut til å tro at Bjørn er en tullebukk når han påpeker slike elementære observasjoner. Jeg finner det bemerkelsesverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at de 60% som bor i byer ikke har lademulighet og aldri vil få det, må vi anta at alle sammen parkerer gatelangs. Det er ikke tilfelle. Jeg tror jeg skal våge påstanden at de aller fleste som bor i by og har bil også har ordnet seg fast parkeringsplass til denne, og det ligger i byens natur at den som regel vil være innendørs eller under bakken.

Å anta at byfolk med bil ikke har fast parkeringsplass passer fint inn under begrepet "tullebukk".

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt noe om "hjemme", men de aller fleste har en plass de parkerer bilen sin. Det er kun snakk om investeringsvilje og utbygging for at alle faste plasser kan få lademuligheter. Jeg har aldri sagt at det er et "nå", men om markedet blir slik at lademulighet ved parkeringsplass blir en faktor ved valg enten av bolig eller leid/eid parkeringsplass, så vil det komme helt av seg selv. Det hele avhenger i hovedsak av hvor fort bilparken byttes ut med ladbare vogner, som igjen avhenger av modellutvalg, priser og en hel masse annet jeg ikke kommer på.

Siden folk gjerne ikke bytter bil før de føler de må tviler jeg på at det vil bli normen de neste ti årene , men kanskje om tjue. Frem til da får hver enkelt gjøre som hver enkelt som regel gjør, se på alternativene og velge den kombinasjonen av fordeler og ulemper som passer egen situasjon best.

Lenke til kommentar

At det bare er snakk om investeringsvilje er vi antagelig alle enige om. Men dersom investeringsviljen til borettslaget ikke er der, så kan det hende det blir vanskelig for enkeltindividet. Sist jeg parkerte ved et borettslag i Oslo så jeg ingen parkeringsplasser i området med strømtilkobling. Jeg har ingen statistikk, men det kan virke som om du vet hvor mange det gjelder? Dersom man er avhengig av å lade en plass langt unna hjemmet, så tror jeg elbil raskt blir for upraktisk.

Lenke til kommentar

Det var ikke et reelt spørsmål, men et forsøk på stråmannargumentasjon. Du vet godt at ingen har vært i nærheten av å påstå noe slikt, og spesielt siden flere nettopp har påpekt dette for deg.

 

Det er altså løgn i form av et uærlig spørsmål som er ment å villede andre om hva som har blitt sagt.

Lenke til kommentar

Det var et spørsmålstegn til slutt, det var for å få på det rene hva som var ment. Han kunne ganske enkelt svart nei. Dere begge reagerte voldsomt mot Bjøn Eng da han påpekte at mange i Oslo ikke hadde lade mulighet hjemme. Ingen av dere har så langt vært villig til å se dette som et poeng. Siden du kaller spørsmålet en stråmann, så tolker jeg deg dit at både du og carpe hele tiden var fullt klar over at han hadde et poeng. Dere er noen pussige skruer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo i den virkelige verden så enkelt som at man ikke velger elbil dersom man ikke ser det som praktisk å få ladet denne. Jeg vil være meget interessert i å se sitater fra meg selv der jeg påstår noe annet.

Å påstå at byboing er totalt og uforanderlig uforenlig med bruk av batteribiler, enten direkte eller ved å legge det til grunn for sin argumentasjon, er tullete og på grensen til trollete.

 

Det Bjørn Eng skrev var at de 60% av verdens befolkning som bor i byer blir nødt til å forholde seg til Fortum eller lignende.

Dette betyr at bare 40% av verdens befolkning har tilgang til fast parkeringsplass for sitt kjøretøy. Du innser hvor rapende galt dette høres ut?

 

Det er også litt fascinerende at du tolker mine meninger og oppfatninger ut fra en annen posters utsagn.

 

Bare for å få det på det rene, så du ikke kan vri på ord senere:

Jeg har aldri ment at Bjørn Eng har et poeng vedrørende parkerings- og ladesituasjonen til verdens bybefolkning i hans tidligere post i denne tråden.

Jeg har heller aldri sagt at det er mulig å få til lading for alle Oslofolk med bil i dag eller i morgen eller e nærmeste par årene.

 

Kanskje du bør prøve å diskutere litt mer redelig i fremtiden? Folk får et så mye bedre inntrykk av deg på den måten...

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Det var et spørsmålstegn til slutt, det var for å få på det rene hva som var ment. Han kunne ganske enkelt svart nei. Dere begge reagerte voldsomt mot Bjøn Eng da han påpekte at mange i Oslo ikke hadde lade mulighet hjemme. Ingen av dere har så langt vært villig til å se dette som et poeng. Siden du kaller spørsmålet en stråmann, så tolker jeg deg dit at både du og carpe hele tiden var fullt klar over at han hadde et poeng. Dere er noen pussige skruer.

Som sagt, det var ikke et reelt spørsmål. Du vet godt at ingen var i nærheten av å skrive det du antydet.

 

Ingen reagerte voldsomt mot Bjørn Eng. Han fikk svar på påstanden sin. Du løy derimot om hva han sa og hva folk svarte.

Lenke til kommentar

Carpe, å ha tilgang til fast parkeringsplass betyr ikke at du som privatperson enkelt kan sette opp en stikkontakt der. Kan du dokumentere at mer enn 40% av verdens befolkning har lademulighet hjemme, eller mulighet til å enkelt sette det opp?

 

Hekemo, få deg et liv.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt deg her hadde jeg lappet til deg, du "debatterer" på et nivå som ville sendt deg i skammekroken selv i barnehagen. Det er direkte imponerende at du er i stand til å håndtere en datamaskin men samtidig ikke i stand til å forstå hva som står på skjermen din.

Jeg gidder ikke kaste bort mer energi på deg.

Lenke til kommentar

Vel Carpe, jeg har lest posten din over igjen, og jeg finner det veldig vanskelig å forstå hva du mener. Du legger igjen et stort tolkningsrom og er uvillig til å presisere. Hekemo er ikke villig til å diskutere sak overhodet. Når det gjelder debattform kan du og hekemo gå litt i dere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Carpe, å ha tilgang til fast parkeringsplass betyr ikke at du som privatperson enkelt kan sette opp en stikkontakt der. Kan du dokumentere at mer enn 40% av verdens befolkning har lademulighet hjemme, eller mulighet til å enkelt sette det opp?

 

Hekemo, få deg et liv.

Hvorfor fortsetter du med blank løgn?

Lenke til kommentar

Norge har tydeligvis penger nok.
For denne summen kunne vi teppelagt hele Norge med både batteri-ladestasjoner og Hydrogen-stasjoner ( 1000 stk.) og gjort hele Norge fossilforurensningsfri og hatt fornybar transport for alle. Og stoppet den konstruerte motsetningen mellom batteri og Hydrogen.

 

*Norge planlegger å gi omkring 7.000.000.000 kroner, sju milliarder, til den private
Batorystiftelsen i Polen, som er kontrollert av spekulanten og multimilliardæren George Soros. *

http://www.derimot.no/blog/hvorfor-skal-norge-gi-7-milliarder-til-en-soros-stiftelse

Lenke til kommentar

Men hva sier forbrukermakten,altså markedskraften..vi som skal kjøpe bil. Om ca 1år kommer f.eks Hyundai Ionic Electric med dobbel rekkevidde,altså over 40 reelle mil pr full opplading. Jeg prøvde den på vinterføre nå og den brukte 1,4 kWh pr mil. Utgaven nå har batteri på 28 kWh og dobler om ett år. Da kan jeg slippe rekkeviddeangst og lade heime om natten for kroner 70 øre pr mil. Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil? Da må jeg ut med 810 kr for å kjøre samme distanse som min dieselbil i dag,altså ca 90 mil på en tank på 50 liter diesel. Hvis jeg lader min Hyundai electric på 60 kWh to ganger fullt opp og kjører 90 mil,så koster det meg 84 kroner i strøm. Altså koster hydrogenbilen meg 810kr i hydrogen for 90 mil minus 84kr i strøm som elbilen bruker på 90 mil. Differansen blir utrolige 726 kr pr 900 km. Mulig hydrogen kan konkurrere på tunge kjøretøy,båt og jernbane. Men ikke på personbil slik jeg ser det. Derfor er nok elbil fremtiden,både praktiskt og økonomiskt.

"Tror noen at jeg kjøper hydrogenbil da som må på en stasjon for å fylle hydrogen for 90 kr for en kilo hydrogen som rekker til 10 mil"

 

Tror du  noen kjøper bensinbil som  koster 13 kr pr mil ( istedet for 9,- ( rettere 6,-) for Hydrogen-elektrisk) )  når batteri-elektriske  biler koster 70 øre pr. mil?

Det kan virke som om alle ikke liker ladetid og dermed rekkeviddeangst.

Men kanskje de liker å forurense; - en grunn må det jo være?  

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...