Gå til innhold

Denne brenselcellen kan gjøre hydrogenbiler tilgjengelig for flere


Anbefalte innlegg

Det er store batterianlegg i bruk flere steder i verden. Jeg har også sett artikler om andre teknologier, de jeg kommer på i farten er en kar som hadde hydrogenanlegg privat, og noen som ville lagre energien som rotasjonsenergi i digre vertikale svinghjul. Det finnes sikkert en wiki-artikkel. Spørsmålet her til lands blir jo hvorvidt det vil være billigere med slike løsninger enn å lage et reservoar langt til fjells, jeg har inntrykk av at slikt har relativt lave løpende kostnader etter bygging.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

 

Jeg må bare legge til en kommentar som dessverre ofte blir oversett.

Det alle beste med elbilen er at jeg kan lade hjemme. Det er en ferdig infrastruktur overalt for påfylling av rimelig energi (med unntak av Fortum etc. hvor det koster 15-20 kroner per kwh i praksis).

Den første delen er jeg helt enig i, men prisene fra Fortum etc får jeg ikke til å stemme. Hurtiglading ender på 3,75 kr pr kWh hvis du får 40 kW i snitt, noe de fleste nyere får. Selv har jeg en Leaf 24kWh fra 2012 og har et snitt på mellom 30 og 35 kW på mine hurtigladinger, med 33 kW gir det en pris på 4,50. En del dyrere enn å lade hjemme, men omtrent samme prisforskjellen på å kjøpe hamburger når jeg er på tur i stedet for å grille en hjemme. Selv på mine lengste turer med Leafen på 330 km har det likevel blitt billigere enn diesel.

 

 

Hei, jeg sjekket (kun en lading). Jeg ladet fra 24% til 60% på en leaf. Det blir 35% av 22 kWh. Dette betalte jeg 142 kroner for. Så vidt jeg kan se blir det omtrent 19 kr. per kWh. (På laderen sto det at den ladet 50 kW, men i praksis var det kanskje 10 ut fra tiden det tok).

Jeg på slike bare et par ganger i året så jeg laget en liten lapp på det. Har jeg regnet feil på noen måte?

Lenke til kommentar

Hydrogen fra overskuddskraft er uten tvil det mest miljøvennlige og brukervennlige drivstoffet. Overskuddskraft vil det bli mer og mer av etterhvert som man bygger flere vindmøller og solceller.

Så hydrogen skal kun produseres hvis man har overskuddskraft?

Lenke til kommentar

[

 

Hei, jeg sjekket (kun en lading). Jeg ladet fra 24% til 60% på en leaf. Det blir 35% av 22 kWh. Dette betalte jeg 142 kroner for. Så vidt jeg kan se blir det omtrent 19 kr. per kWh. (På laderen sto det at den ladet 50 kW, men i praksis var det kanskje 10 ut fra tiden det tok).

Jeg på slike bare et par ganger i året så jeg laget en liten lapp på det. Har jeg regnet feil på noen måte?

 

Enten har du feil tall, eller noe feil med bil eller lader. Den ladingen du gjorde er Leafens "sweetspot" når det kommer til lading. Selv om batteriet var -10 C så ville du neppe ha kommet under 30 kW. Hvis du betalte 142 for den ladingen må du ha stått i nesten en time. Normalt koster lading 2,5 per minutt, og du skulle under normale omstendigheter kun ha brukt ca 10 minutter, altså ca 25 kroner for de ca 8 kWh. Som gir en pris på rett over 3 kroner per kWh, noe som selvsagt er mye dyrere enn hjemme, men slettes ikke hårreisende.

Lenke til kommentar

Nå, tre år senere, er det 21 prosjekter på gang, som til sammen kan fange rundt 40 millioner tonn. Her går ting tydeligvis ekstremt fort: https://www.globalccsinstitute.com/projects/large-scale-ccs-projects

Det er slike svar som gjør at jeg finner postene fra deg og Sturle slitsomme. Det er en fanatisme som tvinger meg til å bruke timer på å lese lenker som er direkte feilaktig fremstilt. Jeg regner med du tok deg tid til å lese linje 3-6 i din egen lenke:

 

"There are another 6 large-scale CCS projects at the most advanced stage of development planning, the Concept Definition (or Define) stage, with a total CO2 capture capacity of around 8 Mtpa. A further 11 large-scale CCS projects are in earlier stages of development planning (the Evaluate and Identify stages) and have a total CO2 capture capacity of around 21 Mtpa."

 

Lenken fra 2014 omhandlet også planlagte prosjekt. Det vil si at man har nye prosjekt tilsvarende 29 millioner tonn under planlegging, eller over fem ganger det samlede utslippet fra alle personbiler i Norge til sammen. Du ser ut til å tro at Tesla-privilegier i Norge er et vesentlig bidrag, men prosjekter på til sammen 69 millioner tonn CO2 i året, eller tretten ganger det totale utslippet fra den norske personbilparken blåser du av som irrelevant.

 

Er 69 millioner tonn CO2 i året nok? Nei. Gir det håp om en retning som kan være et av mange bidrag som hjelper verden til å nå klimamål?

Her har du en del informasjon: http://www.nrel.gov/docs/fy13osti/51995.pdf

Dette er et studie som kun tar for seg innblanding av hydrogen i eksisterende gassledninger, det vurderer overhodet ikke å bruke eksisterende ledninger til kun hydrogen med redusert trykk. Du svarer ikke på spørsmålet. Dessuten gir dette generelle tall for hele gasskjeden. Det er interessant i seg selv, det viser at man kan blande inn opptil 20% hydrogen i eksisterende gassledninger i USA, operert med samme trykk og temperaturforhold som i dag. Men hvis du giddet å lese hele rapporten (noe jeg begynner å bli dritlei av at du og Sturle overlater til meg, jeg har også lyst til å ta helg), så ser du interessante passasjer:

 

"Material Durability and Integrity Management

The durability of some metal pipes can degrade when they are exposed to hydrogen over long

periods, particularly with hydrogen in high concentrations and at high pressures. This effect may

be of concern for cases where hydrogen is injected at high concentrations into existing high-pressure natural gas transmission lines. The effect is highly dependent on the type of steel and

must be assessed on a case-by-case basis. However, metallic pipes in U.S. distribution systems

are primarily made of low-strength steel, typically API 5L A, B, X42, and X46, and these are

generally not susceptible to hydrogen-induced embrittlement under normal operating conditions."

 

Med andre ord, selve rørledningene i USA ser ikke ut til å ha noen problemer med ren hydrogen under høyt trykk over lang tid.

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Begge har dog økonomiske interesser på hvert sitt område." Kanskje jeg tar feil, men jeg trodde en jounalists jobb var å få frem faktaene i en sak istedet for å kaste hendene i været. Det blir for dumt å i et skuldertrekk sammenlikne Elon Musk med Spetalen.

Elon Musk har bevist noe "ingen" trodde var mulig, tatt ekstrem risiko og seiret.

Spetalen er en investor som kaster penger inn i prosjekter han kan hype opp før han trekker seg ut med fortjeneste før realitetene har gått opp for folk.

En hurtigladestasjon koster totalt ca 200.000kr alt inkludert, hver hydrogenstasjon koster ca 20.000.000kr pr stasjon, det må da være en jounalists rolle å trekke frem dette?

Nå må dere utvilkle litt bein i nesa å gjøre det jounalister skal, avsløre hydrogensatsingen for fadesen den faktisk er og forklare hvorfor.

Bedre kritisk jounalistikk takk.

 

20 000 000 pr stasjon er tall fra "gamle dager" De leveres i dag til ca 8 000 000. Fremdeles dyrt, men prisen går nedover med antallet produsert. Det skjønner du også.

 

Og hvorfor skal det kronisk her inne fortelles hva det koster å lade elbilen hjemme? Alle skjønner at det er billig. T.o.m jeg, for jeg kjører en eGolf selv. Men hva med det store flertallet som ikke har lademuligheter hjemme? 60 % av verdens befolkning bor i byer. De må forholde seg til Fortum o.l. Hvor billig er det? : https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538

 

For alle disse er det selvfølgelig interessant med en hydrogenbil. Ingen kjøreforbud på vinterstid, ikke dyrere enn bensin/diesel pr i dag. Og både bensin og diesel blir markant dyrere fremover, mens hydrogen blir billigere.

Å være fanatiker fører gjerne til ekstremt trange skylapper, noe som er tilfellet for flere her inne. Ren elbil er selvfølgelig en del av fremtiden, men hydrogen vil være et viktig supplement for de som ikke har privat lademulighet, og for tyngre kjøretøy som lastebiler, trucker og busser.

Min neste bil blir forresten en Mercedes GLC Fuel Cell med plug in. Det beste fra 2 verdener. Lader hjemme til småkjøring, og ren hydrogendrift til hytta hvor jeg ikke får ladet.

 

Verden er større enn Norge. Prøv å se det store perspektivet, og forstå at 2 gode teknologier kan leve side om side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvorfor skal det kronisk her inne fortelles hva det koster å lade elbilen hjemme? Alle skjønner at det er billig. T.o.m jeg, for jeg kjører en eGolf selv. Men hva med det store flertallet som ikke har lademuligheter hjemme? 60 % av verdens befolkning bor i byer. De må forholde seg til Fortum o.l. Hvor billig er det?

Så de som bor i byen har ikke noe sted å parkere bilen (med andre ord, ingen parkeringsplass å montere ladeutstyr)?

 

I Oslo bygger sameier og borettslag ut muligheten for lading på eksisterende parkeringsplasser. Det virker som du glemmer at bilen må parkeres et eller annet sted, og at det her kan legges til rette for lading.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det fascinerer meg at man trekker på skuldrene av at det må bygges ny infrastruktur til hydrogentrafikken, samtidig som man ser det som helt umulig å bygge ny infrastruktur til å løse ladeproblemet i tettbygd strøk. Nå er ikke jeg noen betongentreprenør, men jeg tror man får bygd et par parkeringsplasser for åtte millioner. Ikke nok med det, en inspirert sjel kunne kanskje tenkes å leie ut eller selge (etter borettslagsmodellen) parkeringsplasser med lademuligheter i et dertil egnet bygg i byen, så får man løst både parkeringsproblemer og ladeproblemer på en gang. For ikke å snakke om at man slipper å ha digre tanker med høyeksplosiv gass i tettbygd strøk...

 

Hvor mange biler kunne en slik stasjon til åtte millioner betjene i døgnet?

Lenke til kommentar

Bjørn, det er som å snakke til en vegg. I fremtiden er det mulig at lading blir tilgjengelig overalt. Inntil det skjer er det mentalt uoverkommelig for hekemo og carpe å ta inn over seg at du ikke har en stikk tilgjengelig for bilen din. Håper du vil dele dine erfaringer med hydrogenbilen. Jeg foretrekker den fremfor Model X, men det er litt tynt med fyllemuligheter nord for Dovre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Begge har dog økonomiske interesser på hvert sitt område." Kanskje jeg tar feil, men jeg trodde en jounalists jobb var å få frem faktaene i en sak istedet for å kaste hendene i været. Det blir for dumt å i et skuldertrekk sammenlikne Elon Musk med Spetalen.

Elon Musk har bevist noe "ingen" trodde var mulig, tatt ekstrem risiko og seiret.

Spetalen er en investor som kaster penger inn i prosjekter han kan hype opp før han trekker seg ut med fortjeneste før realitetene har gått opp for folk.

En hurtigladestasjon koster totalt ca 200.000kr alt inkludert, hver hydrogenstasjon koster ca 20.000.000kr pr stasjon, det må da være en jounalists rolle å trekke frem dette?

Nå må dere utvilkle litt bein i nesa å gjøre det jounalister skal, avsløre hydrogensatsingen for fadesen den faktisk er og forklare hvorfor.

Bedre kritisk jounalistikk takk.

20 000 000 pr stasjon er tall fra "gamle dager" De leveres i dag til ca 8 000 000. Fremdeles dyrt, men prisen går nedover med antallet produsert. Det skjønner du også.

 

Og hvorfor skal det kronisk her inne fortelles hva det koster å lade elbilen hjemme? Alle skjønner at det er billig. T.o.m jeg, for jeg kjører en eGolf selv. Men hva med det store flertallet som ikke har lademuligheter hjemme? 60 % av verdens befolkning bor i byer. De må forholde seg til Fortum o.l. Hvor billig er det? : https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538

 

For alle disse er det selvfølgelig interessant med en hydrogenbil. Ingen kjøreforbud på vinterstid, ikke dyrere enn bensin/diesel pr i dag. Og både bensin og diesel blir markant dyrere fremover, mens hydrogen blir billigere.

Å være fanatiker fører gjerne til ekstremt trange skylapper, noe som er tilfellet for flere her inne. Ren elbil er selvfølgelig en del av fremtiden, men hydrogen vil være et viktig supplement for de som ikke har privat lademulighet, og for tyngre kjøretøy som lastebiler, trucker og busser.

Min neste bil blir forresten en Mercedes GLC Fuel Cell med plug in. Det beste fra 2 verdener. Lader hjemme til småkjøring, og ren hydrogendrift til hytta hvor jeg ikke får ladet.

 

Verden er større enn Norge. Prøv å se det store perspektivet, og forstå at 2 gode teknologier kan leve side om side.

 

hvor har du 8 millioner per hydrogenstasjon fra?

Den siste som er bygd i Norge hadde et budsjett på 28,4 millioner. om de klarte å holde seg innenfor budsjettet vet jeg ikke

 

http://www.dn.no/nyheter/energi/2016/04/01/1002/DiaGenic/ny-hydrogenstasjon-i-sandvika

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

 

"Begge har dog økonomiske interesser på hvert sitt område." Kanskje jeg tar feil, men jeg trodde en jounalists jobb var å få frem faktaene i en sak istedet for å kaste hendene i været. Det blir for dumt å i et skuldertrekk sammenlikne Elon Musk med Spetalen.

Elon Musk har bevist noe "ingen" trodde var mulig, tatt ekstrem risiko og seiret.

Spetalen er en investor som kaster penger inn i prosjekter han kan hype opp før han trekker seg ut med fortjeneste før realitetene har gått opp for folk.

En hurtigladestasjon koster totalt ca 200.000kr alt inkludert, hver hydrogenstasjon koster ca 20.000.000kr pr stasjon, det må da være en jounalists rolle å trekke frem dette?

Nå må dere utvilkle litt bein i nesa å gjøre det jounalister skal, avsløre hydrogensatsingen for fadesen den faktisk er og forklare hvorfor.

Bedre kritisk jounalistikk takk.

20 000 000 pr stasjon er tall fra "gamle dager" De leveres i dag til ca 8 000 000. Fremdeles dyrt, men prisen går nedover med antallet produsert. Det skjønner du også.

 

Og hvorfor skal det kronisk her inne fortelles hva det koster å lade elbilen hjemme? Alle skjønner at det er billig. T.o.m jeg, for jeg kjører en eGolf selv. Men hva med det store flertallet som ikke har lademuligheter hjemme? 60 % av verdens befolkning bor i byer. De må forholde seg til Fortum o.l. Hvor billig er det? : https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538

 

For alle disse er det selvfølgelig interessant med en hydrogenbil. Ingen kjøreforbud på vinterstid, ikke dyrere enn bensin/diesel pr i dag. Og både bensin og diesel blir markant dyrere fremover, mens hydrogen blir billigere.

Å være fanatiker fører gjerne til ekstremt trange skylapper, noe som er tilfellet for flere her inne. Ren elbil er selvfølgelig en del av fremtiden, men hydrogen vil være et viktig supplement for de som ikke har privat lademulighet, og for tyngre kjøretøy som lastebiler, trucker og busser.

Min neste bil blir forresten en Mercedes GLC Fuel Cell med plug in. Det beste fra 2 verdener. Lader hjemme til småkjøring, og ren hydrogendrift til hytta hvor jeg ikke får ladet.

 

Verden er større enn Norge. Prøv å se det store perspektivet, og forstå at 2 gode teknologier kan leve side om side.

 

hvor har du 8 millioner per hydrogenstasjon fra?

Den siste som er bygd i Norge hadde et budsjett på 28,4 millioner. om de klarte å holde seg innenfor budsjettet vet jeg ikke

 

http://www.dn.no/nyheter/energi/2016/04/01/1002/DiaGenic/ny-hydrogenstasjon-i-sandvika

 

 

Denne prisen ble annonsert for noen mnd siden av NEL, og bevist i kveld:

 

Nel Hydrogen Solutions, a division of Nel ASA (Nel,

OSE:NEL), has received a purchase order from Uno-X Hydrogen AS (Uno-X Hydrogen )

for equipment to build a second H2Station® in Bergen, Norway.

 

The purchase order has a total value of approximately EUR 1 million, and the

H2Station® is planned for installation in Bergen during 2017.

 

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=425715

 

Ha en fin kveld :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bjørn, det er som å snakke til en vegg. I fremtiden er det mulig at lading blir tilgjengelig overalt. Inntil det skjer er det mentalt uoverkommelig for hekemo og carpe å ta inn over seg at du ikke har en stikk tilgjengelig for bilen din. Håper du vil dele dine erfaringer med hydrogenbilen. Jeg foretrekker den fremfor Model X, men det er litt tynt med fyllemuligheter nord for Dovre.

Hvem har påstått at lading er tilgjengelig overalt? Det burde være et lite hint selv for deg når jeg skriver "plass å montere ladeutstyr" og "kan legge til rette for lading". For å montere ladeutstyr og legge til for lading i fremtiden forutsetter det jo at det ikke er noe der fra før.

 

Når skal du forholde deg ærlig og redelig til det folk skriver?

Lenke til kommentar

Bjørn bemerket at 60% ikke hadde lademulighet. Du og carpe så ikke ut til å ville akseptere det. Misforstod jeg deg? Skjønte du at det å kjøpe elbil i praksis ikke er en opsjon for brorparten av folket i byer? Nei, jeg trodde vel ikke det. Verken Bjørn eller jeg har nektet for at dette kan endre seg i framtiden.

Lenke til kommentar

Bjørn bemerket at 60% ikke hadde lademulighet. Du og carpe så ikke ut til å ville akseptere det. Misforstod jeg deg? Skjønte du at det å kjøpe elbil i praksis ikke er en opsjon for brorparten av folket i byer? Nei, jeg trodde vel ikke det. Verken Bjørn eller jeg har nektet for at dette kan endre seg i framtiden.

Javel. Jeg skal innrømme at jeg ble nysgjerrig på hva du svarte, selv om jeg har satt meg som mål å ignorere deg. Og jeg ble egentlig ikke skuffet, det her er direkte blank løgn. Bjørn skrev:

 

60 % av verdens befolkning bor i byer. De må forholde seg til Fortum o.l.

Altså, det er ikke slik at 60% av verdens befolkning aldri under noen omstendighet kommer til å få ladet elbilen sin. Jeg er rett nok fra bygda, men på mine to ekspedisjoner til byen har til og med jeg fått med meg at det finnes parkeringsplasser der, både innomhus og ellers. Jeg har sågar sikre kilder på at folk betaler for fast parkeringsplass i parkeringshus der bebyggelsen ikke tillater at de enkelte blokkene har egne parkeringsanlegg. Og hvor vanskelig er det, O Store Orakel Del, å forstå at der man kan bygge parkeringshus kan man også sette stikk på veggen i samme bygning, særlig når man får godt betalt for å leie det ut.

 

Det kan hende du tilhører en ideologi der man skal akseptere utsagn med sviktende grunnlag i virkeligheten, men prøv å holde sånt til religionsforumet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...