Gå til innhold

Trenger tips til kamera!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe et (digitalt) videokamera, hovedsaklig til personlig bruk og eventuelt litt amatørfilming av konserter. Jeg har relativt liten kunnskap sammenlignet med mange av dere, og ønsker derfor tips råd til et godt kamera til en overkommelig pris. Håper ikke jeg stiller for mange idiotiske spørsmål nå, da;)

- Personlig tror jeg det mest hendige formatet til mitt bruk ville vært miniDV. Synspunkter på dette?

- Jeg hadde håpet på å finne et bruktbart kamera mellom 3000-5000 kroner. Har sett et par kameraer som adverteres i denne prisklassen - er det noen modeller jeg bør merke meg, eller ting jeg bør være obs på?

- Hvor lenge (sånn ca) holder batteriet på slike kameraer, hvis jeg filmer kontinuerlig. Hvis jeg skulle filme en konsert som varer i 1 time og 45 minutter, kan jeg da risikere å måtte skifte batteri?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har planer om å kjøpe et (digitalt) videokamera, hovedsaklig til personlig bruk og eventuelt litt amatørfilming av konserter. Jeg har relativt liten kunnskap sammenlignet med mange av dere, og ønsker derfor tips råd til et godt kamera til en overkommelig pris. Håper ikke jeg stiller for mange idiotiske spørsmål nå, da;)

- Personlig tror jeg det mest hendige formatet til mitt bruk ville vært miniDV. Synspunkter på dette?

- Jeg hadde håpet på å finne et bruktbart kamera mellom 3000-5000 kroner. Har sett et par kameraer som adverteres i denne prisklassen - er det noen modeller jeg bør merke meg, eller ting jeg bør være obs på?

- Hvor lenge (sånn ca) holder batteriet på slike kameraer, hvis jeg filmer kontinuerlig. Hvis jeg skulle filme en konsert som varer i 1 time og 45 minutter, kan jeg da risikere å måtte skifte batteri?

På forhånd takk for svar!

Hei... Jeg svarer i samme rekkefølge som du spør :

Ja, Mini-DV er det mest hendige formatet. Digital 8 er for lite utbredt, og kassettene er mye større. Micro MV kassettene er rådyre, og har høyere komprimering enn Mini-DV. Så ja, Mini-DV er det du bør satse på.

Kamera i 3-5000 kroners klassen sliter gjerne litt i innelys eller skumring. Altså i lavt lys. De blir veldig kornete. Men finner du ett Panasonic i denne prisklassen, så har de stort sett bedre bildekvalitet enn Canon. Det gjelder ikke nødvendigvis i andre prisklasser, men i denne prisklassen så er dette tilfellet. Men se etter om det har DV inn/ut, og ikke bare ut. Har du ikke DV inn/ut, så kan du ikke overføre ferdig redigerte produkter tilbake på tape. Det kommer du til å angre.

Skal du filme i nesten 2 timer, må du nok skifte batteri. Bruker du standardbatteri må du nok ha minst 3 stykker. Du kan kjøpe store megabatterier som varer lengre, men skal det vare i 2 timers opptak, blir de så store at kameraet vil bli baktungt. Uansett må du nok skifte batteri en eller flere ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...