Gjest Slettet+3124 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Alle nettsider maser om at du har adblock installert, vennligst slå denne av osv. Andre nettsider blokkerer deg ute i fra siden om man har adblock aktivert. Dette gjelder jo ikke bare adblock men de fleste nettleserutvidelsene som innfører en viss restriksjon for nettsiden for å spore deg som bruker! Nå har jo også Google økt sporingen av deg som person på nettet, les her; https://nrkbeta.no/2017/02/01/google-bryter-viktig-prinsipp-na-kan-du-spores-overalt/ Så skjønner ikke mediehusene at jeg som individ verdsetter mitt eget privatliv på nett, og driver på med dette maset om adblock mv. Personlig så bruker jeg flere utvidelser som øker privatlivet mitt på nett, det være seg; Ghostery, HTTPS-everywhere, adblock, innstillinger i nettleseren, samt VPN-tjenester. Og jeg kommer ikke til å slette noen av de, før nettsidene tar mitt privatliv på alvor. Enkelte nettsider i Norge har jo 40 - 50 trackere, hva i allverden skal man med alle disse trackerne sånn egentlig? Spørmålet blir; Tar du ansvar for din egen sikkerhet på nettet? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Nettsidene driter i vårt ynskje om privatliv, dei vil helst ha pengane våre, so då vil dei mase heilt til dei får det som dei vil. Personleg brukar eg Ublock, HTTPS Everywhere, FlashControl, Ghostery, Privacy Badger og i tillegg har eg blokka ein heil masse skrotsider og trackers i HOSTS-fila mi. Fyrst når alt dette er på plass vil eg byrje å surfe, og til og med då held eg auge med kva cookies som blir liggande. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Bruker både adblock og beskyttelsesprogrammer mot virus og malware. Sistnevnte er ekstremt viktig å beskytte seg mot. Viruskontroll er ikke alltid nok. Man bør også ha en anti-malware-program innstallert. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Jeg er imot den enorme datainnsamlingen og det er rimelig flaut å måtte si at jeg tar null ansvar for min egen sikkerhet Lenke til kommentar
Gunnm Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Spørmålet blir; Tar du ansvar for din egen sikkerhet på nettet? De fleste har vansker for å vite hva som er skikkelig sikkerhet, og hva som er såkalt "sikkerhetsteater", altså hva som bare later som at det virker. Eksempelvis slike ting som man legger til som nettleserutvidelser for å hindre sporing, fungerer ikke egentlig. Det er så mange ting som kan brukes for å finne ut av hvem det er som bruker nettleseren, at det blir umulig å vite om man har skrudd av nok. Av den grunn er det viktig å gjøre det så enkelt som mulig. TAILS i virtualisering er en variant som er veldig enkel, man starter da opp en nettleser uten noen form for historikk og traffikken går igjennom TOR så man kan ikke identifiseres. Det er bedre enn incognito-mode for en browser, og mer enn godt nok for de fleste. Skikkelig sikkerhet er det allikevel ikke, for operativsystemet som er på vertsmaskinen kan allerede være infisert, og virtualiseringsprogramvaren kan også være upålitelig slik at man kan bli infisert. Men det er godt nok hvis man klarer seg med god anonymitet og trusselmodelen kun er å stoppe tracking og relativt usofistikert malware. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg er imot den enorme datainnsamlingen og det er rimelig flaut å måtte si at jeg tar null ansvar for min egen sikkerhet Det er ikke særlig lurt. Jeg har blitt rammet av et malware-anngrep og måtte ut med noen sedler for å få fjernet dritten fra PC-en min. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 14. august 2017 Del Skrevet 14. august 2017 Har Adblock Plus, NoScript, Ghostery, VPN (ikke alltid på da), CryptoPrevent (gratisversjonen), McAfee og Malwarebytes. Noen ganger bruker jeg bare Chrome som er helt clean hvis det er mye jeg må justere for å få frem alt innholdet og jeg vet at siden er ok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå