Gå til innhold

Fri EU-roaming blir påbudt fra 15. juni. Get tjuvstarter med fri roaming for alle kunder fra i dag

Anbefalte innlegg

Takker for utfyllende informasjon. Kanskje noen plukker ut de feil som evt. måtte bestå i listen av mobiloperatører som bruker Telenor sitt nett her etterhvert, evt.  :thumbup:

Jeg har et lite håp om at folk har gitt Telenor smekk på lanken. Men, det er vanskelig å vite, uten først å se statistikk over frafall og tilkommende kunde de siste 5 år f.eks.

Noen som har slik statistikk for alle Telenor-eide selskap, og kanskje også for de mobilselskap som leier seg inn i Telenor-mobilnettet, og som tidligere har hatt lik blokkade av de 8-siffrede synonymnr. / skyggenr. ?

EDIT:

Kan dette ha noe å gjøre med at Telenor tilpasser seg EU-krav? At det ikke hverken er Nkom eller sunn fornuft som står bak?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr dette at man etter 15. juni kan bestille ekstra datapakker mens man er i f.eks. Spania uten ekstra kostnader? Er alt det samme på abonnementet som om man skulle være hjemme? Hbor lenge kan man være i utlandet med fri roaming?

Ja, da skal bruken koste samme som i Norge. 

Telia har en begrensning som tilsier at dersom du er ute og reiser i Europa i over 45 dager i løpet av en 90-dagers periode så forsvinner gratisroamingen og du er nødt til å betale fullrpris for utenlandsbruken. Dette er i henhold til regelverket EU innfører da det kommer innunder "fair use", at man ikke tar med seg abonnement over landegrenser på permanent basis.

Telenor har såvidt meg bekjent ikke innført en slik begrensning og jeg kjenner ikke til om noen av de andre som har innført "fri bruk" i EU/EØS allerede (ChiliMobil, Talkmore, Komplett Mobil, Get) har noe lignende begrensning som Telia.

Lenke til kommentar

Telia har ikke fri roaming på alle sine abonnementer. Sambo har ett gammelt tele 2 abonnement med 6gb og fri bruk for 200,- pr mnd. Men Telia gir ikke fri roaming dessverre.

De må når EU-direktivet trår i kraft i løpet av sommeren. Men da kan de like gjerne fase ut gunstige eldre abonnement før den tid som det er en risiko for at de kan finne på.

Lenke til kommentar

Betyr dette at man etter 15. juni kan bestille ekstra datapakker mens man er i f.eks. Spania uten ekstra kostnader? Er alt det samme på abonnementet som om man skulle være hjemme? Hbor lenge kan man være i utlandet med fri roaming?

Ja, da skal bruken koste samme som i Norge.

Telia har en begrensning som tilsier at dersom du er ute og reiser i Europa i over 45 dager i løpet av en 90-dagers periode så forsvinner gratisroamingen og du er nødt til å betale fullrpris for utenlandsbruken. Dette er i henhold til regelverket EU innfører da det kommer innunder "fair use", at man ikke tar med seg abonnement over landegrenser på permanent basis.

Telenor har såvidt meg bekjent ikke innført en slik begrensning og jeg kjenner ikke til om noen av de andre som har innført "fri bruk" i EU/EØS allerede (ChiliMobil, Talkmore, Komplett Mobil, Get) har noe lignende begrensning som Telia.

Supert! Endelig kan man slippe å bekymre seg om data i utlandet (litt ihvertfall, så lenge man ikke bruker men enn kvoten, det er vel fortsatt dyrt).

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd Telia ut en kort stund. Jeg tror jeg er veldig fornøyd. Fungerer like bra som Chess ser det ut til (skulle vel bare mangle), men nå har jeg utenlandsroamingen før tiden - som Chess foreløpig ikke har, før EU kommer med påbudet om dette.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd Telia ut en kort stund. Jeg tror jeg er veldig fornøyd. Fungerer like bra som Chess ser det ut til (skulle vel bare mangle), men nå har jeg utenlandsroamingen før tiden - som Chess foreløpig ikke har, før EU kommer med påbudet om dette.

Ikke for å ødelegge dagen din, men Chess, Onecall og Mycall er eid av Telia. Skulle bare mangle at brukeropplevelsen er lik. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Snart er det 1. mars. Det var datoen i fjor da MyCall dumpet roamingprisene skikkelig, som første operatør. Lurer på om det er store greier på gang.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...