VRK18 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Hvordan fordeler du sparingen din prosentmessig? Bankinnskudd, fond, gull, osv. Jeg har ca 70% i bankinnskudd og 30% i indeksfond, og lurer på om det er på tide å tenke nytt. I tillegg har jeg lån på en bolig, men jeg ser egentlig ikke på dette som sparing. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Har omtrent 10% i aktive fond, 50% i indeksfond og resten på sparekonto for øyeblikket. Edit: Men fast sparing går til fond, så andelen der øker etterhvert, mens sparekontoen er mer statisk. Endret 1. februar 2017 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg har omlag 80% i bolig, 10% i aksjer og 10% på konto i praksis. Jeg har nok på konto til å være så likvid jeg trenger, så ytterligere sparing går hovedsaklig til bolig, sekundært til aksjer. AtW 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Hvordan fordeler du sparingen din prosentmessig? Bankinnskudd, fond, gull, osv. Jeg har ca 70% i bankinnskudd og 30% i indeksfond, og lurer på om det er på tide å tenke nytt. I tillegg har jeg lån på en bolig, men jeg ser egentlig ikke på dette som sparing. Nedbetaling av lån er sparing. Det er kjekt å ha en buffer på sparekonto, men 70% er for mye. Behold en månedslønn eller to og nedbetal lån eller kjøp indeksfond for resten. Om du bør nedbetale lån eller kjøpe fond kommer an på hvor mye lån du har og ditt forhold til risiko. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Noe ala 10% på boliglån, 85% på middel-høy risiko fond og 5 % på konto som "buffer" som blir investert i fond etter den har bygd seg opp. Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) 20 % i indeksfond og 80 % i bankinnskudd (hvorav 2/3 av de er i BSU). Sparer1 000 kr i fond pr mnd. Endret 1. februar 2017 av petterP9 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Nedbetaling av lån er sparing. Er jo så lave renter. 70% er for mye, sier du, men det er altså snakk om 70% ikke medregnet boligen. Hvis jeg skal inkludere boligen i regnestykket, skal jeg da regne med boligens verdi minus gjenstående lån? Endret 1. februar 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Xenophia Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Nedbetaling av lån er sparing. Er jo så lave renter. 70% er for mye, sier du, men det er altså snakk om 70% ikke medregnet boligen. Hvis jeg skal inkludere boligen i regnestykket, skal jeg da regne med boligens verdi minus gjenstående lån? Om det er lurt å betale ned ekstra på lån kommer an på belåningsgrad men om den er høy så er det lurt å betale ned til et akseptabelt nivå selv om det er lav rente. Hos meg er det ca 60% på bolig, 30% i fond og 10% andre, har ikke finjustert på det men task hoderegning så blir det ca slik. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Er det noen ulemper med å kjøpe seg inn i det samme fondet over tid? Jeg har hørt at når man realiserer pengene så er det de andelene man kjøpte først som blir solgt først. Siden man betaler 27% skatt på gevinster først når man selger, er det ikke lønnsomt å vente så lenge som mulig med å selge de andelene man kjøpte først? Endret 2. februar 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå