Lovegame Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Hei, Fattern kjøpte en Scansonic DAB radio (ikke bilradio) for ganske nøyaktig 3 år siden hos den lokale Expert-butikken.Denne tok sitt siste åndedrag nå før helgen, og ble levert inn på butikken.De sa at garantien var gått ut (1år), og reklamasjonen var gått ut (2år).Radioen hadde en nypris på 1.999kr. Jeg var ganske uenig med dem, ringte og fikk snakka med en fyr hos dem som sa det var 4(?) år reklamasjon på disse radioene. Så de leita frem radioen (skulle vist kaste den), men så satt de seg på bakbena igjen. Hvor lang reklamasjon er det egentlig på slikt? Forstår det om det var en music angel til 150 spenn, men dette er jo en dyrere radio, skal vel vare lengre enn 3 år? Endret 1. februar 2017 av Lovegame Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Ville overraske meg veldig om det var noe annet enn 5 års reklamasjon på en slik radio. 2 Lenke til kommentar
grenness Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 5 år. Med mindre varen ikke er ment å vare mer enn 2 år ved normal bruk. http://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/ 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 http://www.dinside.no/bolig/hvor-lang-reklamasjonstid-er-det-pa-smaelektronikk/61575086 Ta kontakt med forbrukerrådet hvis du ikke kommmer frem, prøvd det på forbrukertvistrådet. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Her er det 5 års reklamasjonsfrist. Henvis til forbrukerkjøpsloven og be de om å enten reparere produktet, omlevere produktet eller heve kjøpet 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 En radio til 2000 kroner er åpenbart ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Om det foreligger en mangel, så er det her reklamert i tide. Hvis dette er en latent produksjonsfeil eller lignende (typisk "holdbarhetsfeil") så er det en mangel. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Tror problemet blir verre for FM radioer i løp av året, sikkert en del som vil prøve seg med samme de har kjøpt FM radio så har norge slokket teknologien og radioen virker ikke. Egentlig burde det ha vært salgsforbud med FM\AM radio (Som ikke kan byttes til DAB+) da tenker jeg ikke på forsterker etc. Men rene radioer. Foreløpig er det kun informasjonsplikt på det. Uansett, kan jo være feil på dekningen? Eller virker ikke radioen i det heletatt svart skjerm? Kan være mange grunner til det. Endret 1. februar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Tror problemet blir verre for FM radioer i løp av året, sikkert en del som vil prøve seg med samme de har kjøpt FM radio så har norge slokket teknologien og radioen virker ikke. Egentlig burde det ha vært salgsforbud med FM\AM radio (Som ikke kan byttes til DAB+) da tenker jeg ikke på forsterker etc. Men rene radioer. Foreløpig er det kun informasjonsplikt på det. Uansett, kan jo være feil på dekningen? Eller virker ikke radioen i det heletatt svart skjerm? Kan være mange grunner til det. Ikke dra inn FM-debatten inn her da. Spørsmålet til trådstarter var enkelt. 4 Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 Tusen takk for alle svar. Snakket også med Expert på chatten deres på nettsiden deres, og fikk også 5 år til svar. Hvordan går jeg frem nå, når butikken nekter? Hva vil det si å omlevere produktet? Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 Tror problemet blir verre for FM radioer i løp av året, sikkert en del som vil prøve seg med samme de har kjøpt FM radio så har norge slokket teknologien og radioen virker ikke. Egentlig burde det ha vært salgsforbud med FM\AM radio (Som ikke kan byttes til DAB+) da tenker jeg ikke på forsterker etc. Men rene radioer. Foreløpig er det kun informasjonsplikt på det. Uansett, kan jo være feil på dekningen? Eller virker ikke radioen i det heletatt svart skjerm? Kan være mange grunner til det. Nei, det er ikke feil på dekningen. Den sluttet plutselig å fungere. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Tusen takk for alle svar. Snakket også med Expert på chatten deres på nettsiden deres, og fikk også 5 år til svar. Hvordan går jeg frem nå, når butikken nekter? Hva vil det si å omlevere produktet? Omlevering betyr at får ett produkt som fungerer tilbake Eg ville bedt om å få snakke med serviceansvarlig i butikken, butikksjef eller sentralt hold dersom det er en kjede(Expert?). Dersom ingen av disse gir medhold så tar du kontakt med forbrukerrådet og starter saken der. Dessverre vil det ta noe tid, derfor vil det være mer effektivt å prøve å snu butikken først. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Hvordan går jeg frem nå, når butikken nekter? Hva vil det si å omlevere produktet? Prøv å vis til hva andre har svart. Hvis de fremdeles nekter er forbrukerådet eller Forbrukertvistutvalget neste mulighet. Da gir de deg kanskje råd. I teorien kan du snakke med butikksjefen\innkjøpsjefen hvis det er kun nybegynner\selger der. Omlevering betyr du får ersattningsprodukt f.eks tilsvarende vare ofte bvare. Men butikken kan reparere hvis det lønner seg ofte går de for det når prisen er over 1000 kr. Endret 1. februar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 Takker for alt av svar! Butikksjefen er allerede snakket med, han sa og det var to års reklamasjonstid. Men nå ble jeg satt over til serviceavdelingen hos dem, og fobrukerrådet ble nevnt. Da snudde de igjen og nå er den vistnok lagt inn til reklamasjon. Kjipt å måtte "true" seg til service, men men.. 3 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 For å vurdere hvpr lenge produktet "er ment å vare" skal man ta utgangspunkt i det som regnes som normalbruk av produktet. Er varen ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. Mangel ved en gjenstand etter utløpet av gjenstandens normale levetid gir ikke rett til reklamasjon, dette selv om den absolutte reklamasjonsfristen på produktet enda ikke har utløpt. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 (endret) Har selv en DAB+radio av kjent merke dom takket for seg etter 4 år. Det er DAB+ delen som ikke virker. Trolig er DAB radioer mer sårbare for feil enn FM radioer som i stor grad bare virket i "uendelig tid". Endret 29. juli 2017 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå