Gå til innhold

Apple satte enda en saftig inntjeningsrekord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så sykt at Apple selger flere telefoner enn Samsung i forrige kvartal. Sier litt om populariteten til iPhone.

iPhone finnes vel i 3-4 utgaver som selges i butikk/på nett. Samsung har vel 440 modeller i forskjellige prissegmenter.

Igjen, hvor kommer disse tallene fra?

Lenke til kommentar

Apple bruker ikke å la sjansen til å fortelle gode nyheter gå fra seg på den måten ...

Hadde de solgt flere Mac'er og Watch'er, så hadde vi nok visst det nå.

Hvor vanskelig kan det være å søke litt, her er rapport fra samme tidsrom i fjor.

"And Mac sales were down three percent from last year, to 5.31 million."

http://www.theverge.com/2016/1/26/10828134/apple-earnings-report-first-quarter-q1-2016-record-profit

Lenke til kommentar

Heldigvis er ikke ting så vanskelig:

http://www.anandtech.com/show/11091/apple-announces-record-q1-2017-results

Hvis det ikke var for at Apple brukte store mengder USD til å kjøpe tilbake aksjer, og dermed minske mengden aksjer hadde aksjonærene sittet igjen med mindre penger per aksje nå enn i fjor. Inntjeningen er ned, selv om omsetningen er opp 3%. (Det står 9% i artikkelen, men det er lett å sjekke at det er feil).

Salg av Mac er opp 1%, og omsetning 7%.

AW finnes det ikke salgstall for, så hva som skjer der vet vi ikke.

Oddmi, du vet at Samsung hadde 21% mot 12.5% i Q3 av 2016, ikke sant?

http://www.idc.com/promo/smartphone-market-share/vendor;jsessionid=8B81267C08C96E4D3A9A0E7F83402BE3

Så når du sier at Apple solgte mer i Q4 enn Samsung, så er du mest sannsynligvis en stor løgner.

Og du vet aksjonærer bryr seg ikke om omsetning. Omsetning er ikke penger for dem. De bryr seg om at selskapet gjør det bra og blir verdt mer, og at de får tilbake penger på aksjene sine. Se på denne listen, kanskje du lærer noe:

http://www.forbes.com/global2000/list/#header:marketValue_sortreverse:true

Og dette handler ikke om Apple, selv om du er så opptatt av dem. Det handler om tek. At alt skal være så fantastisk, skyhøyt og ekstremt. Det er jo ikke det. Det er som AtW sier. Det er ekstremt til et lite selskap å være, men alle vet at Apple har veldig høy omsetning. Denne kvartalsrapporten viser ikke at de er på vei inn i himmelen, det viser at de har klart å stabilisere seg etter en tid med tap. Så et bra kvartalsresultat, men utifra artikkelen virker det som om Apple har steget 20% eller noe.

Du påstår at jeg er en stor løgner.

Apple solgte flere telefoner siste kvartal, om du kaller det 4, eller 1 betyr null, vi snakker om oktober-desember der bla julesalget er med, og siden det var useriøst å sammenligne med Microsoft siden det ikke var så mange som kjøpte Office og la under treet som du sa, så har tydeligvis flere kjøpt iPhone kontra Samsung mobiler det kvartalet, Apple 78,3 millioner mot Samsung sine 77,5 worldwide, så er jeg fremdeles en stor løgner?

http://www.businesswire.com/news/home/20170131006472/en/Strategy-Analytics-Global-Smartphone-Shipments-Hit-Record

Ang aksjekursen, tenker en umiddelbar stigning på over 6% tilsier at aksjonærene er fornøyd, så foreløpig står jeg over lærdommen fra deg.

http://www.nettavisen.no/na24/finans/b%F8rskommentarer/apple-aksjen-skyter-fart-etter-rekordsalget/3423308755.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev "sannsynligvis" en stor løgner, siden du bare sa at Apple solgte mer uten å komme med noen tall, når Samsung selger mer per år enn Apple. Ser derimot at det er helt riktig at de akkurat klarte å selge mer enn Samsung det kvartalet. Som selvfølgelig bare kommer av launch + jul samtidig, mens det er kvartalet før ny launch for Samsung. Så du lyver ikke, men det er jo et irrelevant tall også da.

Du er klar over at hvis aksjen stiger, så trenger det ikke være fordi det går bra ikke sant? Hvis aksjen stiger etter kvartalsrapport, så betyr det at det gikk bedre enn forventet. Hvis det var forventet at resultatet var forferdelig har gjerne aksjen sunket MYE på forhånd. Så var ikke resultatet så ille likevel, så stiger aksjen. Fortsatt elendig kvartalsresultat. Du trenger ikke ta lærdom fra meg, men kan være greit å sette seg inn i litt basics om aksjemarkedet først, men jeg bryr meg uansett ikke. Hvordan Apple gjør det på børs og inntjening er ikke så viktig for oss forbrukere, er det vel? Produktene er det som teller. Så får finansfolka drive med sitt. Bare skulle ønske journalistene brukte litt mer tid på sine artikler.

Så forresten at tittelen til tråden er:

Det er jo faktisk feil. De har mindre inntjening i år enn i fjor. Kanskje tek burde leste litt mer over tallene istedenfor å kjøre sensasjons clickbait artikler?

Lenke til kommentar

Jeg skrev "sannsynligvis" en stor løgner, siden du bare sa at Apple solgte mer uten å komme med noen tall, når Samsung selger mer per år enn Apple. Ser derimot at det er helt riktig at de akkurat klarte å selge mer enn Samsung det kvartalet. Som selvfølgelig bare kommer av launch + jul samtidig, mens det er kvartalet før ny launch for Samsung. Så du lyver ikke, men det er jo et irrelevant tall også da.

Du er klar over at hvis aksjen stiger, så trenger det ikke være fordi det går bra ikke sant? Hvis aksjen stiger etter kvartalsrapport, så betyr det at det gikk bedre enn forventet. Hvis det var forventet at resultatet var forferdelig har gjerne aksjen sunket MYE på forhånd. Så var ikke resultatet så ille likevel, så stiger aksjen. Fortsatt elendig kvartalsresultat. Du trenger ikke ta lærdom fra meg, men kan være greit å sette seg inn i litt basics om aksjemarkedet først, men jeg bryr meg uansett ikke. Hvordan Apple gjør det på børs og inntjening er ikke så viktig for oss forbrukere, er det vel? Produktene er det som teller. Så får finansfolka drive med sitt. Bare skulle ønske journalistene brukte litt mer tid på sine artikler.

Så forresten at tittelen til tråden er:

Det er jo faktisk feil. De har mindre inntjening i år enn i fjor. Kanskje tek burde leste litt mer over tallene istedenfor å kjøre sensasjons clickbait artikler?

Går helt fint ang påstanden din om mine løgner.

Ang aksjen, nå viste det jo tidenes beste kvartalsresultat, så da økte sikkert aksjen pga at det gikk bra, for vi kan vel være enig at det gikk bra resultatmessig.

Er som du sier produktene som teller, og det er ikke minus at de som lager produktene har solid økonomi slik at de kan lage bra ting, samt tåle å feile uten at de går konk.

Ofte overskrifter og innhold blir feil i norske nettsteder, noen kaller det clickbait som du også sier :)

Nok om det. Ingen sure miner, ha ei fin helg :)

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig kan det være å søke litt, her er rapport fra samme tidsrom i fjor.

Hva har den med forrige kvartals resultater å gjøre?

Den viser at du tok feil, og at Mac salget økte.

Det er alltid noen som tar feil, fordi mange spår det går opp, mange spår det går ned.

AtW

Lenke til kommentar

Hva har den med forrige kvartals resultater å gjøre?

Den viser at du tok feil, og at Mac salget økte.

Nei, den Verge-artikkelen din er fra januar 2016 og handler om det regnskapskvartalet som nettopp var avsluttet da.

Denne tråden handler om et regnskapskvartal som ligger 12 måneder senere i tid.

Lenke til kommentar

Anandtech artikkelen og sier Mac salget økte da. Med et veldig lavt antall, men likevel en økning.

Det har du jammen helt rett i. Det overså jeg da jeg leste den artikkelen.

(Og nå ser jeg at tallene også finnes i underlagsdataene som var vedlagt pressemeldingen fra Apple.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...