Gå til innhold

Tesla Model S og BMW i3 nådde ikke opp i ny krasjtest


Anbefalte innlegg

Alle bilmerker har vel strengt tatt oppdatering av programvaren sin etter at modellen er solgt. Det er HELT normalt. Forskjellen ligger i at Tesla får disse oppdateringene OTA - mens de fleste andre må inn på service for å få det gjort.

 

Jeg har aldri fått dette på noen av mine andre biler(bmw), mulig under service som koster rundt 10 000 spenn. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er på de nye BMW i3 i hvert fall. Hva de gjør utenom å fikse problemer vet jeg ikke, men det er ikke mer som skal til.

 

Jeg kan tenke meg at årsaken til at det har gått tregt på den fronten er fordi etablerte bilprodusenter gjerne sitter med gamle og godt testede moduler med ROM-chipper som ikke kan bli endret, og som ikke har blitt endret på i de siste 10 årene. Det er sikkert litt greiere for Tesla å programmere inn, si, diskomodus i fjernlysene, enn f.eks BMW, som har LCM-firmware som ble skrevet av ingeniører med hockeysveis i daværende Vest-Tyskland, og som iterativt har blitt fikset og forbedret opp gjennom de siste 20-30 årene. Tesla er litt modigere enn BMW når det kommer til risikoen for å "ta en Toyota".

 

ConnectedDrive er vel bare selve kontrollpanelet i bilen. Om BMW ditcher støtte så snart bilen går ut av produksjon vet jeg ikke. Jeg liker godt produsenter som støtter og forbedrer produkter selv om de er ute av produksjon.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)ConnectedDrive er vel bare selve kontrollpanelet i bilen. Om BMW ditcher støtte så snart bilen går ut av produksjon vet jeg ikke. Jeg liker godt produsenter som støtter og forbedrer produkter selv om de er ute av produksjon.

 

ConnectedDrive er alt som har med koblinger mellom bilen og andre enheter, som internet, mobiltelefon, telefoni, etc.

 

Men ja, det er mulig å laste ned oppdateringer OTA hvis bilen har et sim-kort, BMW tror jeg fortsatt bare gjør dette for oppdatering til infotainment systemet og kartoppdateringer(med mindre alvorlig feil, se link under). Sannsynligvis sikkerhetshensyn som gjør at de ikke vil oppdatere andre deler av softwaren OTA.

 

http://www.reuters.com/article/bmw-cybersecurity-idUSL6N0V92VD20150130

 

Men med det sagt ser det ut som om BMW har forskjellige connecteddrive strategier på forskjellige serier og i forskjellige land.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...