Gå til innhold

Søke ny studie..

Zah5555

Anbefalte innlegg

Hei, 

I år begynte jeg å studere filosofi (3 år bachlarott) men jeg har alt for mye fravær og var ikke her for eksamene før jul, nå lurer jeg på om det er mulig å bytte til noe annet til neste år. kan jeg bare søke på samordnaopptak? og må jeg gi beskjed til lånnekasse også? 

og et siste spøsmål, hvis jeg klarer ikke å bestå eksamene i vår..får jeg fortsatt stipend til ny studie neste år ? fordi da er jeg 60 poeng bak? 

Endret av Zah5555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

I år begynte jeg å studere filosofi (3 år bachlarott) men jeg har alt for mye fravær og var ikke her for eksamene før jul, nå lurer jeg på om det er mulig å bytte til noe annet til neste år. kan jeg bare søke på samordnaopptak? og må jeg gi beskjed til lånnekasse også? 

og et siste spøsmål, hvis jeg klarer ikke å bestå eksamene i vår..får jeg fortsatt stipend til ny studie neste år ? fordi da er jeg 60 poeng bak? 

Du må iallefall begynne å betale tilbake det du har fått til nå når en skifter retning, og sannsynligvis får du ikke noe mer pga du ligger bak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

nå som vi er i starten på et nytt semester, hvorfor tror du at du stryker allerede nå? Er du sikker på at du er klar til å starte et nytt studie? 

Hei, 

Du må iallefall begynne å betale tilbake det du har fått til nå når en skifter retning, og sannsynligvis får du ikke noe mer pga du ligger bak. 

Dette er ikke sant. Du trenger ikke å betale mens du er student, uansett om du skifter retning. Det er egne regler om å få støtte, og der gjelder 60stp regelen såvidt jeg husker. Så du bør søke nytt studie via samordnaopptak, og samtidig sørge for å stå i år. Husk at du sikkert kan bruke fagene som breddefag i en ny bachelor.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

nå som vi er i starten på et nytt semester, hvorfor tror du at du stryker allerede nå? Er du sikker på at du er klar til å starte et nytt studie? 

fordi jeg har veldig lite interesse i studien, og når jeg sa 60 poen bak det var "worst case scenario" , så jeg vil vite hva kan skje hvis jeg er 60 poeng bak :)

Lenke til kommentar

Hei,

Dette er ikke sant. Du trenger ikke å betale mens du er student, uansett om du skifter retning. Det er egne regler om å få støtte, og der gjelder 60stp regelen såvidt jeg husker. Så du bør søke nytt studie via samordnaopptak, og samtidig sørge for å stå i år. Husk at du sikkert kan bruke fagene som breddefag i en ny bachelor.

Jo det må en, jeg fikk dette i år. Men siden jeg bare skiftet skole og ikke retning ble det endret. Skifter en retning må en betale. 

Lenke til kommentar

Hei,

Jo det må en, jeg fikk dette i år. Men siden jeg bare skiftet skole og ikke retning ble det endret. Skifter en retning må en betale. 

Kilde? :) Du må betale tilbake om du studerer uten støtte, men du kan uansett søke om betalingsutsettelse. En må ikke betale tilbake lånet bare fordi en går på et annet studie. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/jeg-er-student-og-har-fatt-en-regning/ https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Endring-av-fag/

At du fikk beskjed om å betale tilbake kan henge sammen med at du ikke lenger var registrert som student, eller at du ikke studerte det som sto på søknaden din.

Latterlig å spre misinformasjon.

Til TS:

Skal google for deg siden du ikke vil gjøre det selv: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Forsinkelse/

Lenke til kommentar

Kilde? :)

§ 1-1. Forrenting av utdanningslånet

Ser dog at det kun gjelder deltidsutdanning ved skifte. 

Det du referer til støtter ikke det du sa på noen som helst måte. Leser en videre slår en også fast at du tar vanvittig feil.

§ 1-2 Tilbakebetalingsplan

Det blir sendt ut tilbakebetalingsplan når lånet er satt rentebærende. En låntaker som har fått tilbakebetalingsplan og deretter har fått støtte til ny utdanning, får fastsatt ny tilbakebetalingsplan for den samlede gjelden.

Lenke til kommentar

jeg blie litt redd faktisk pga det du sa :D så jeg ringte lånkasse isda og de sa at jeg kan bytte rettning og får stipend til neste år uten problem selv om jeg er 60 poeng bak. men han sa at det littt sånn på grenese men det går an.

ps: norsk er ikke mitt morsmål så sorry hvis jeg skriver helt feil :)

Lenke til kommentar

jeg blie litt redd faktisk pga det du sa :D så jeg ringte lånkasse isda og de sa at jeg kan bytte rettning og får stipend til neste år uten problem selv om jeg er 60 poeng bak. men han sa at det littt sånn på grenese men det går an.

Ikke hør på han andre her. Er du mer enn 60 stp bak mister du lån. Det kan derfor være viktig at du står i noen fag i år så du ikke mister støtten om du stryker i et fag i høst. Bra du tok kontakt med lånekassen. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Forsinkelse/

Er du på et universitet kan du mest sannsynlig melde deg opp i andre fag enn det du egentlig skal ta i vår, om du likevel vet du vil studere noe annet. Da kan du begynne på din "nye" retning allerede nå, og kanskje ha motivasjon nok til å stå på fagene. Ta kontakt med studieveileder.

Lenke til kommentar

Ikke hør på han andre her. Er du mer enn 60 stp bak mister du lån. Det kan derfor være viktig at du står i noen fag i år så du ikke mister støtten om du stryker i et fag i høst. Bra du tok kontakt med lånekassen. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Forsinkelse/

Er du på et universitet kan du mest sannsynlig melde deg opp i andre fag enn det du egentlig skal ta i vår, om du likevel vet du vil studere noe annet. Da kan du begynne på din "nye" retning allerede nå, og kanskje ha motivasjon nok til å stå på fagene. Ta kontakt med studieveileder.

Tusen takk :) men hvordan kan jeg søke for eksamen egentlig? er det noe som skal gjores gjennom  samordnaopptak? eller bare universitete? 

Lenke til kommentar

Det du referer til støtter ikke det du sa på noen som helst måte. Leser en videre slår en også fast at du tar vanvittig feil.

Det blir sendt ut tilbakebetalingsplan når lånet er satt rentebærende. En låntaker som har fått tilbakebetalingsplan og deretter har fått støtte til ny utdanning, får fastsatt ny tilbakebetalingsplan for den samlede gjelden.

Jeg snakker bare om personlige erfaringer, jeg fikk dette helt til jeg viste til at jeg startet på samme studie bare på en annen skole. Vill du se oversikten? Den ligger på mine sider.. 

Lenke til kommentar

Jeg snakker bare om personlige erfaringer, jeg fikk dette helt til jeg viste til at jeg startet på samme studie bare på en annen skole. Vill du se oversikten? Den ligger på mine sider.. 

Siden det er ingen dokumentasjon på at dette er en regel, er dette mest sannsynlig på grunn av andre forhold som du tydeligvis ikke har forstått. Når man gir råd om andre så er det vel greiest å forholde seg til faktiske regler. Er ikke du enig? 

Lenke til kommentar

Siden det er ingen dokumentasjon på at dette er en regel, er dette mest sannsynlig på grunn av andre forhold som du tydeligvis ikke har forstått. Når man gir råd om andre så er det vel greiest å forholde seg til faktiske regler. Er ikke du enig? 

Så du forholder deg til synsing om meg, men jeg skal forholde meg til faktiske regler? Morsomt. 

Her er forøvrig svaret fra lånekassen: 

Hei

Vi viser til forskriftene til Lånekassen, som er tilgjengelige i sin helhet på våre netsider: www.lanekassen.no/forskrifter

Merknad til §1-1:

"Dersom låntakrene går direkte over fra fulltidsutdanning til ny deltidsutdanning, blir det regnet renter på gjelden fra fra fulltidsutdanningen" .

Vi slutter ikke å legge til renter på lånet ditt, men vi kan slette rentene dersom du har rett til rentefritak. Rentefritak gis altså på etterskudd.

Dersom du har studert på deltid, blir rentefritak også vurdert i forhold til årsinntekten din i perioden. 

Dersom utdanningen er tatt i utlandet, må du legge ved kopi av vitnemål/karakterutskrift. 

Du må vente med å søke om rentefritak til utdanningen er fullført. Du må likevel søke innen foreldelsesfristen i § 13-2 i forskriften om tilbakebetaling, se lanekassen.no/forskrifter

Bruk søknaden her på Dine sider. Les mer om rentefritak på grunn av utdanning her: 

lanekassen.no/rentefritak_utdanning

Vennlig hilsen

Hei

Vi viser til informasjon i betalingsplanen, der opplyser vi blant annet at du har mottatt betalingsplanen fordi du har endret utdanning fra fulltid til deltid.

Du mottar betalingsplan og rentene begynner å løpe når du opphører å motta støtte fra Lånekassen til fulltidsutdanning. Les mer om betalingsplan på www.lanekassen.no/betalingsplan.

Vennlig hilsen

Så lånekassen er tydligvis ikke enig med deg.. Men at jeg ikke hadde nok info i første innlegg er jeg helt enig med deg om. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Du har endret utdanning fra heltid til deltid står det, de nevner ikke et sted at du har endret fagretning, som du originalt snakket om. Jeg bryr meg ikke om hvorfor du har fått betalingsplan, det som er sikkert er at det ikke er fordi du har skiftet fagretning. Om du tolker disse mailene til at "lånekassen ikke er enig med meg" så må du jobbe med leseforståelsen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Du har endret utdanning fra heltid til deltid står det, de nevner ikke et sted at du har endret fagretning, som du originalt snakket om. Jeg bryr meg ikke om hvorfor du har fått betalingsplan, det som er sikkert er at det ikke er fordi du har skiftet fagretning. Om du tolker disse mailene til at "lånekassen ikke er enig med meg" så må du jobbe med leseforståelsen din.

Tror nok det er du som må jobbe med leseforståelsen din: 

"Dersom låntakrene går direkte over fra fulltidsutdanning til ny deltidsutdanning, blir det regnet renter på gjelden fra fra fulltidsutdanningen" 
Lenke til kommentar

Det her blir for dumt. Du er klar over at essensen her er deltidsutdanning? Som vi også kan se fra samtlige regler fra lånekassen? Du sa at man må betale tilbake lånet sitt om man skifter utdanning, altså går fra en fulltidsutdanning til en annen, dette stemmer ikke. Det er bedre å stå for det fremfor å ro deg unna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det her blir for dumt. Du er klar over at essensen her er deltidsutdanning? Som vi også kan se fra samtlige regler fra lånekassen? Du sa at man må betale tilbake lånet sitt om man skifter utdanning, altså går fra en fulltidsutdanning til en annen, dette stemmer ikke. Det er bedre å stå for det fremfor å ro deg unna. 

Det var jo det første jeg sa når jeg henviste til foreskriftene, og nevnte for ett par poster siden at utgangspunktet mitt var feil. Så jeg ror meg ikke unna. Det er fortsatt reelt at en gjør det ved deltid, for de som måtte lese tråden senere. 

Lenke til kommentar

ok nå ble jeg litt forvirret..når jeg snakka med lånkasse sa jeg ingenting om full eller deltidsuttdanning. er det en stor forskjell når det kommer til reglene om stipend? siden jeg har sånn fulltidsutdaning nå ..

Endret av Zah5555
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...