Kikert Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Er på tide at intel blir vippet av banen slik at de slutter å holde igjen teknologi som er ferdigutviklet kun for å tjene penger De holder bare igjen ting som er "ferdigutviklet", altså ting som ikke er praktisk eller økonomisk mulig å masseprodusere enda. Så har man jo en ting som heter "tjene penger". Forresten så har det omtrent aldri vært noen store sprik teknologimessig, det har alltid gått på pris/ytelse. AMD må jo nesten levere denne gangen, om ikke er det siste krampetag. AMD har jo vært ute av dansen i så mange år nå Jepp, det har jeg sagt mange ganger. Vinn eller forsvinn. Men dette gjelder stort sett i toppsjiktet. Ser man på hvor gode APU'ene til AMD er så vil de nok overleve ved å satse utelukkende på det segmentet. De har dog gjort mange feil oppigjennom og den største feilen var at de trodde de var ufeilbare (enkelt forklart). Edit; Med andre ord så blir jeg ikke overrasket hvis de driter på leggen med et idiotisk valg eller fem. Endret 1. februar 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Måtte ha ei ventepølse Endret 1. februar 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Intel i7 2700K: 317 USD Intel i7 7700K: 305 USD Les hva jeg skriver. Jeg refererte til entusiastsokkelen, som per dags dato har en åttekjerner til 11,000,- og en tikjerner til rett under 20,000,-. Så de lanserer med to år gammel arkitektur, men du vet at det er to år gammel, fordi det finnes nyere arkitektur i butikkene, ikke sant? Så da holder de jo ikke teknologien tilbake. Den er der, i butikken. Feil. Nyere arkitekturer forbeholdes forbrukersokkelen med totalt fire kjerner. Entusiastsokkelen med opp til ti kjerner må altså nøye seg med eldre arkitektur. Det er direkte forbrukerfiendtlig, og er en svakhet som AMD kommer til å spille på når de lanserer Ryzen. Ryzen 8c/16 trenger ikke å konkurrere med Kaby Lake, men den to år gamle arkitekturen i 6900K. Så de lanserer med to år gammel arkitektur, men du vet at det er to år gammel, fordi det finnes nyere arkitektur i butikkene, ikke sant? Så da holder de jo ikke teknologien tilbake. Den er der, i butikken. Misforståelsen er at de ikke prioriterer desktop, og hvertfall ikke entusiaster, og utviklingen går til å sloss mot trusselen fra ARM. Feil igjen. ARM har aldri utgjort en trussel i desktop- og servermarkedet (der alle pengene er). Tvert imot, faktisk (mer om det lenger nede). Intel forsøkte å presse seg inn på smarttelefonmarkedet, som et alternativ til ARM, men ga opp på det for en stund tilbake. ARM har drevet med innebygget prosessorutvikling helt siden de ble kastet på hodet og ræva ut av desktopmarkedet (det var den gang de fortsatt ble kalt "Acorn RISC Machine"). iPhone, samt alle de gamle Windows Mobile og Symbian-telefonene brukte ARM fordi det var strømgjerrig, lett nok til å optimaliseres på og hadde tilstrekkelig lavt strømforbruk. Mtp. IPC var de forferdelige i forhold til hva vi anser som "utrolig dårlig" på desktop; Pentium 4. Siden introduksjonen av iPhone, og takket være økt konkurranse fra Android, har leverandører fra alle bauger og kanter rustet seg sammen for å designe ARM-brikker med høy ytelse og høy klokkehastighet (Samsung, Qualcomm, Apple, MediaTek), og det i stor grad ved å integrere ulike biter av teknologi som de stasjonære maskinene jevnt og trutt har forbedret over tid. Altså teknologi fra blant annet Intel og AMD. Men som med skrivebordmaskiner vil mobile prosessorer treffe en begrensning de og. Og den begrensningen er faktisk her allerede: se på de nåværende Cortex-kjernene, med fullt OoO, dual-channel minne, innebygd minnekontroller (minner dette deg om en annen Intel-brikke? Som Sandy Bridge fra 2011, kanskje?) blir overopphetet i enheter de puttes i, fordi du rett og slett ikke kan passivt kjøle ned en telefon mer enn rundt 4W. Spesielt ikke hvis du ikke har en direkte metallisk forbindelse fra CPU til chassiset. Det eneste de mobile brikkene kan nytte seg av nå er minking av prosessnoden. Jeg vil tippe 10nm-krympingen, og deretter muligens også 7nm, vil være det siste du vil se av noe forbedring av mobile prosessorer. Etter det er det saga blott. Slutt å fortell andre at de snakker feil, når du knapt nok vet hva du snakker om selv. Endret 1. februar 2017 av La Menthe 4 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Sies 8 kjerne\16 tråder cpuen muligens kan ligge på 700 dollar. Så tror ferreste vil kjøpe den. Blir spennende å se om 4 kjerne Ryzen kan måle seg mot Intel Core i7-7700K til under 3000 kr eller om den blir på nivå som i5 6600k eller i verstefall i3-7350K i spilling. For tror ikke folk vil vurdere noe kraftigere ennå. Personlig tror jeg hvis all informasjon vi har fått er riktig, tror jeg intel vil komme med best pris\ytelse. Hvis det ikke blir konkuranse og intel svarer med å sette ned prisen. Ellers lurer jeg veldig på hvorfor vi ikke har fått sett noen ytelsestester ennå. Det er aldri et godt tegn. Produktene er ferdige og jeg vet at mange holder strict NDA frem til butikklansering men tja. Vi har da fått ytelsestester. Mange, faktisk. Både i div cpu benchmarks og i spill i 4K. Både fra AMD selv og en eller annen fransk avis som testet et tidlig engineering sample. Alt dette må selvfølgelig tas med opptil flere klyper salt, men det som er vist er at AMD sin toppvariant måler rundt 95-110% lik ytelse som Intels forrige generasjon 8c/16t CPU, som forøvrig koster over 1000USD. Pris på AMDs kommende er foreløpig bare rykter, basert på veldig usikre og uverifiserbare kilder. Det at SR7 skal koste rundt 700USD kan være sansynlig, men ingen vet ennå. KanDet vi vet er at AMD har fått til en skikkelig CPU med høy IPC (høyere enn tilsvarende fra Intel, mener jeg?), at de bruker en lignende teknologi som hyperthreading, at de vil legge seg et stykke under Intel i pris for å få gode salg og markedsandel, og at de dropper tokjernede prosessorer, men heller gir fire kjerner som minimum i sin nye serie. I tillegg har vi har vi trenger på den nye plattformen AM4, med brikkesett X370 for de som trenger masse PCI-E lanes, og B350 for en mer "normal" gamer. Jeg er i alle fall veldig håpefull, og venter spent på objektive tester rundt kommende månedskifte. *kremt* du mener at når Linus er på messen og viser FPS på en monitor fra en PC full av duct-tape så er det test? Erh nei. Det er omtrent like bra som å vise en plansje med "x terraflops". Forhåpentligvis får vi se noen ordentlige reviews før launch. Hvordan er brikkesettet sammenlignet med Z170 og Z270? Er det slik at et lydkort gjør at man ikke får 16x på skjermkortet? Endret 1. februar 2017 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Hver Ryzen-modul med fire kjerner vil for øvrig trolig by på 8 MB cache. I så fall vil SR7 og SR5 ha 16 MB cache, mens SR3 får halvparten. Lisa Su sa på "New Horizon" at (ihvertfall) 8c/16t kommer til å ha 20MB "of combined cache" (L2+L3 står det på presentasjonen). Om disse ryktene TEK presenterer nå snakker om kun L3 cache på 16MB, så kan det jo være riktig om de altså lar være å ta med 4MB med L2 cache. Men avhengig av oppbyggningen av CPU kan jo også en CPU versjon med 16MB (combined) cache være snakk om en 6c/12t med 13MB L3 cache og 3MB L2. Sånn sett kan disse ryktene tolkes som "bekreftelse" på at det kommer en 6c/12t versjon med 16MB "combined cache". For det som altså er sikker er at ihvertfall en 8c/16t kommer til å ha 20MB "combined cache". Edit: Blir litt håpløst med slike rykte artikler. Spesielt når de er basert på en annen sides rykteartikkel, som er basert på 2 andre siders rykteartikler.. TEK oppgir TPU som kilde, som oppgir Zolkorn og PCGH som kilde. Hvorav PCGH oppgir Zolkorn som kilde. Men som også uttrykker skepsis til ryktet siden AMD tidligere har indikert at Zen skal kunne deaktivere enkelt kjerner. Endret 1. februar 2017 av Gabri3L Lenke til kommentar
G Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Nok spekulasjoner om AMD. Lanser nå faenskapen, er lei av å lese rykter om en treg muligens "dinosaur". Men, til det mer interessante. Mange prosessorer i mobiltelefoner har jo 4 + 4 kjerners oppbygging. Dette er jo overhode ikke noe nytt. Så hvorfor det skal leveres en ren 4 kjerne versjon når de sannsynligvis kan mye bedre, den forstår jeg meg ikke helt på. Kan det hende at AMD har tenkt seg også en nedskalert Ryzen-versjon til å selge til mobilprodusentene? Endret 1. februar 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 AMD må jo nesten levere denne gangen, om ikke er det siste krampetag. AMD har jo vært ute av dansen i så mange år nå, er vel 10 år siden Core 2 Duo kom ut, som feide AMD under matten. Etter det har aldri AMD greid å hevde seg. Jeg vet at Intel sa nei til PS4 og Xbone. Men, det var da en liten eller stor greie for AMD da. Måtte bare påpeke det. Lenke til kommentar
AmunD NoR Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) /Theo343*kremt* du mener at når Linus er på messen og viser FPS på en monitor fra en PC full av duct-tape så er det test? Erh nei.Det er omtrent like bra som å vise en plansje med "x terraflops"./Nei. Det du refererer til var en test av AMDs Vega GPU. Testen vi har av Ryzen i spill var Ryzen vs i7 6900K paret med GTX 1080, som kjørte Battlefield 1 i 4K med ultra settings. Som forøvrig og ble inspisert av Linus i ettertid.Angående en test av skjermkort med duct-tape over, er jeg helt enig i at det ikke er noen god test eller målestokk å gå ut ifra hva angår AMDs kommende Vega. Endret 1. februar 2017 av AmunD NoR Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) /Theo343 *kremt* du mener at når Linus er på messen og viser FPS på en monitor fra en PC full av duct-tape så er det test? Erh nei. Det er omtrent like bra som å vise en plansje med "x terraflops". / Nei. Det du refererer til var en test av AMDs Vega GPU. Testen vi har av Ryzen i spill var Ryzen vs i7 6900K paret med GTX 1080, som kjørte Battlefield 1 i 4K med ultra settings. Som forøvrig og ble inspisert av Linus i ettertid. Angående en test av skjermkort med duct-tape over, er jeg helt enig i at det ikke er noen god test eller målestokk å gå ut ifra hva angår AMDs kommende Vega. Vel, en halvmeter unna stod maskinen du snakker om med Nvidia skjermkort Den andre PCen Linus satt seg på til venstre som ikke var full av duct-tape og med Nvidia skjermkort. Vel det var samme "Testmetodikken", filmet en skjerm med FPS i BF1. Alle som er interessert i Ryzen og vanker litt på youtube fikk nok med seg det der 7. januar men får håpe vi får mer håndfaste tester snart. Endret 1. februar 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Nok spekulasjoner om AMD. Lanser nå faenskapen, er lei av å lese rykter om en treg muligens "dinosaur". Men, til det mer interessante. Mange prosessorer i mobiltelefoner har jo 4 + 4 kjerners oppbygging. Dette er jo overhode ikke noe nytt. Så hvorfor det skal leveres en ren 4 kjerne versjon når de sannsynligvis kan mye bedre, den forstår jeg meg ikke helt på. Kan det hende at AMD har tenkt seg også en nedskalert Ryzen-versjon til å selge til mobilprodusentene? Ryzen er ikke 4 +4 oppbygning. Enten 4 eller 8. Det prosessorer i mobiler har heter big.LITTLE. Altså er kjernene ulike. Her er det helt like, og de er definitivt ikke laget for mobiler Desktop CPU. 1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Slutt å fortell andre at de snakker feil, når du knapt nok vet hva du snakker om selv. Det er bare å fortsette å klage, og alle som sier noe annet "vet ikke hva de snakker om", fordi du har alltid rett 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 @TKongen: Takk for tilleggsinfo om big.LITTLE konseptet. Lenke til kommentar
Koven Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 https://videocardz.com/65654/amd-ryzen-6-core-cpu-exists Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Siden jeg ikke er like innbitt på å følge teknologien lenger så er det mye jeg glemmer og ikke husker. Men jeg synes å huske at for noen år siden så satset enten Intel eller AMD på kjerner som kunne slås av ved lav last også på desktop? Nå er det ikke slik at jeg trenger å spare strøm på desktop maskinen men mye av tiden på maskinen hadde jeg nok klart meg med 2 kjerner i aktiviteter som webbrowsing, netflix osv. Alt som kan få maskinen til å bli stillere og kjøligere er flott.Min gamle X58 ble designet med luftkjøling som skulle være mer stillegående enn tidligere vannkjølingssystemer jeg hadde og når jeg slår av en ReadyNas Ultra4 jeg har som felleslagring i huset så er det tilnærmet knyst stille på hjemmekontoret ved typisk skrivebordsarbeid. Endret 2. februar 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Hvorfor inneholder modellnavnene(sr3, sr5,sr7, i3,i5 og i7) oddetall i betegnelsen, mens antall kjerner er partall(4,8,8, 2,4,4). Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) Hvor har du fått det fra at AMD har tokjernede Ryzen-prosessorer (Summert Ridge, vel å merke)? De må ha 50-75% feil på avkastninga for dette -- noe som aldri kommer til å skje. Endret 2. februar 2017 av La Menthe Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Har ikke påstått det. Hvis du teller litt nøyere så ser du at jeg heller ikke har gjort det. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Min feil. Beklager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå