IntelAmdAti Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Hei, noen som vet når dom i Forliksrådet blir rettskraftig?Og hva jeg gjør når vedkommende fremdeles ikke betaler? Jeg regner med jeg sender en påminnelse per post, og gir to uker før jeg sender krav til Namsmann?Hvis vedkommende fremdeles ikke betaler, er det noe mer jeg kan gjøre eller har personen da overlistet rettsvesenet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Det skal litt mer til for å "overliste rettsvesenet", men du rettsvesenet gjør ikke jobben for deg, du må kreve ting gjort. En dom fra forliksrådet blir rettskraftig når fristen for å ta ut søksmål løper ut. Den fristen løper ut én måned etter at avgjørelsen er forkynt for motparten. Det kan i enkelte tilfelle gis oppfriskning for fristen, men avgjørelsen er da rettskraftig inntil det faktisk gis oppfriskning. Når vedkommende fremdeles ikke betaler begjærer du utlegg hos namsmannen. Det kan du gjøre selv om det tas ut søksmål, men du får da bare sikret kravet ditt, ikke innfridd det. Om hvordan å begjære utlegg, se her: https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/utlegg/ Endret 1. februar 2017 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 En dom fra forliksrådet som går ut på betaling av penger er tvangskraftig, dvs. at det kan brukes tvangsmidler for å gjennomføre den, når oppfyllelsesfristen i dommen er utløpt, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-12 annet ledd (vanligvis fjorten dager fra dommen er forkynt). Den trenger ikke være rettskraftig. Sjekk med forliksrådet når forkynnelsesdato for motparten er. Siden forliksrådet postforkynner uten kvittering (en hårreisende praksis, for øvrig) vil motparten vanligvis ha samme dato som deg, men det er ikke alltid gitt. Det er ikke krav om noen påminner per post, men det er god praksis å opplyse om kontonummer og eventuell merking av beløpet for å avverge (dårlige) innsigelser om at man ikke kunne betale fordi man ikke hadde betalingsopplysninger. Det finnes personer som har "namsvern" (min dårlige oversettelse av judgement-proof, et amerikansk begrep). Det er personer som har så lav inntekt at det ikke er noe å ta utlegg i, og ingen eiendeler/formue. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Det finnes egne regler om saksomkostninger i utleggssaker, for øvrig, som gjør det enklere å engasjere profesjonell hjelp. I utleggssaker kan man få tilkjent inntil 1R i saksomkostninger (1049 kr) som motparten i praksis aldri kan få avskåret (i motsetning til i forliksrådet, hvor vanlige saksomkostningsregler gjelder, for eksempel hvis motparten hadde god grunn til å la det komme til sak). Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Kan en dom fra Forbrukerrådet bli rettskraftig? Jeg har en sak gående hos Forbrukertvistutvalget nå som først innom Forbrukerrådet. Beskjeden jeg fikk fra Forbrukerrådet når jeg "vant" saken der var et det ikke var en rettskraftig dom, da måtte den videre til FTU. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Nei, forbrukerrådet avsier ikke rettskraftige avgjørelser. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Forbrukerrådet har meklingsfunksjon. Det som skjer i Forbrukerrådet er at det mekles for å oppnå en frivillig avtale mellom deg og selger. En slik avtale har ikke rettskraft eller tvangskraft, og det har heller ikke Forbrukerrådets innstilling. Misligholdes avtalen (eller selger er uenig i innstillingen) må saken tas inn for Forbrukertvistutvalget eller forliksrådet for å få en retts- og tvangskraftig avgjørelse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 I den anledning er det, for å forstå hensikten med meklingen, viktig å få med seg at selv om en avtale inngått etter forbrukerrådets mekling ikke er rettskraftig, er avtalen fortsatt materielt bindende. Selger kan derfor ikke i FTU (eller forliksråd) nekte å betale med bakgrunn i innsigelser i det underliggende spørsmålet, om han har inngått en avtale under/etter mekling. Om han nekter å følge en avtale med henvisning til at det ikke foreligger en mangel, så vil han tape i FTU/forliksrådet. Men avtalen er likevel ikke rettskraftig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå