Gå til innhold

Endelig avklart: EU fjerner avgifter på dataroaming

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Velkommen etter, EU! Dette gjorde flere norske operatører allerede i 2016. Sjekk også 3.dk for et eksempel på en operatør som tar'n helt ut.

Lenke til kommentar

Det som er problemet særlig for telia er man må betale 20 øre per megabyte.

Det hadde lønnet seg med 100 GB pakker eller 200 GB hvis man kunne kjøpt det.

Men hjelper lite at man må betale per megabyte fremdeles.

Da jeg merket sist jeg var på ferie, koster 300 kr for nesten 2 GB data med kontantavtale.

Har hotellet dårlig wifi man ikke får kjøpt bedre, er det ønskelig å kunne kjøpe da man ofte ikke kan kjøpe ny avtale i utlandet da man ikke har statsborgerskap i det landet fikk jeg vite. Ofte finnes ikke kontant i utlandet uten bindingstid.

Tror ikke utenfor EU gjelder? USA\Kina etc eller australia?

Da koster det vel noe mere med datatrafikk\ringing.

Vet noen om telia\ice\telenor må betale utgiftene?

Så egentlig blir utgiftene dekket av dem istedenfor oss.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Velkommen etter, EU! Dette gjorde flere norske operatører allerede i 2016. Sjekk også 3.dk for et eksempel på en operatør som tar'n helt ut.

Rimelig merkelig å si "velkommen etter" til EU, når denne fjerningen av norske operatører kom etter at EU begynte å rasle hardt med sablene, og etter at de har hatt svindelpriser lenge. Dette er EUs fortjeneste, ikke operatørene.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Min opplevelse er også at operatørene kun var litt tidlige med å innføre det som uansett skulle innføres, for å kjøpe seg dette inntrykket av at de gjorde det på eget initiativ. Men det var jo et reelt konkurransegrep, og det er bra.

Og samtidig som de gjorde det så økte de prisene.

Lenke til kommentar

Min opplevelse er også at operatørene kun var litt tidlige med å innføre det som uansett skulle innføres, for å kjøpe seg dette inntrykket av at de gjorde det på eget initiativ. Men det var jo et reelt konkurransegrep, og det er bra.

Og samtidig som de gjorde det så økte de prisene.

Det er forsåvidt forståelig, når de mister en melkeku. Men jeg innrømmer at jeg er en av de som foretrekker gammeldagse abonnementer og heller betaler mye mindre per måned enn å ha disse nyere abonnementene med faste priser på et høyere nivå. 

Lenke til kommentar

Man kan jo se på hvor genuint ivrige selskapene er på å slutte med denne latterlige praksisen på å ta en titt på hvordan prisene er i land der EU ikke står klar med pisken. Å ja, fortsatt på landeveisrøverinivåer gitt... Mao operatørene har ingen ære for dette.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ingen norske operatører som gjorde dette. - Det de gjorde var å hive seg rundt og få alle kunder over på dyrere abonnementer som inkluderte EU-bruk fordi de visste at hvis de ikke klarte det før sommeren 2017 så ville de måtte gi alle det gratis på de eksisterende abonnementene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det var ingen norske operatører som gjorde dette. - Det de gjorde var å hive seg rundt og få alle kunder over på dyrere abonnementer som inkluderte EU-bruk fordi de visste at hvis de ikke klarte det før sommeren 2017 så ville de måtte gi alle det gratis på de eksisterende abonnementene.

Telenor gjorde som du sier, ikke Telia.

Lenke til kommentar

Men dette kravet fører jo bare til at operatører ikke lenger kan ha abonnementer som ikke gir "fri roaming" i EU. Det må jo nesten føre til at alle de rimeligste abonnementene som eksisterer per i dag forsvinner og blir erstattet av hakket dyrere abonnementer?

Selv liker jeg KomplettMobil sin tilnærming hvor du kan aktivere tjenesten mot et tillegg for den korte perioden du er i utlandet. De fleste av oss tilbringer jo ikke nok tid utenfor landegrensene til at det å betale type 80kr+ per måned som de fleste operatørene tar ekstra (minimum) for å ha dette innbakt i abonnementet til at det blir verdt det.

Telenor og Djuice skryter jo veldidg av at de tilbyr fri roaming, men sammenlignet med hva de tilbudde tidligere så betaler du jo minst 100kr mer per mnd for samme datamengde enn hva som var tilfellet før de innførte fri roaming. Da syntes jeg det fungerer bedre som en tilgangstjeneste som jeg kan aktivere de månedene det er aktuelt, enn at jeg skal betale 100kr ekstra hver måned.

Lenke til kommentar

Men dette kravet fører jo bare til at operatører ikke lenger kan ha abonnementer som ikke gir "fri roaming" i EU. Det må jo nesten føre til at alle de rimeligste abonnementene som eksisterer per i dag forsvinner og blir erstattet av hakket dyrere abonnementer?

Forskjellen etter juni i år er at operatørene i EU heller ikke får lov til å ta ekstra betalt av telenor/telia (etc etc) - så det er ikke nødvendigvis slik. - Det eneste som er sikkert er at alle de som nå har kjøpt dyrere abonnementer som inkluderer eu-roaming kommer til å betale for en tjeneste de ikke får, så der må de nok finne på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...