Krgb Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Henvender meg i dette forumet i håp om at noen kan ha noen tips / brukerveiledninger til dette. Jeg har en litt eldre Note 8.0, et nettbrett jeg liker veldig godt. Men, dessverre kjører dette nettbrettet fortsatt på 4.4.2, som ikke lenger er gyldig overfor sikkerhetspolicyen til jobben min. Ønsker derfor å forsøke å installere ny ROM på dette. Jeg har forsøkt å lastet ned 6.0 fra Cyagenomod, men hver gang jeg starter installasjonen (i recovery mode) stopper den opp med en feilmelding om at den mangler en eller annen verifikasjon av en signatur.. Skjønner ikke helt dette, noen som kan forklare hva det kan være? Er det zip-filen jeg har lastet ned som er korrupt, eller har jeg ikke fått låst opp nettbrettet skikkelig? Til info har jeg via programmet ODIN fått rootet opp, zip-filen er lastet over på nettbrettet.. Noen tips? Til info er jeg egentlig ganske grønn på dette.. Men tenkte det var verdt å prøve fremfor å kjøpe nytt nettbrett.. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Hvilken modell av Note 8 har du (om nettbrettet, osv). Er det GT-N5100? Eller en annen modell? Hvilken oppskrift bruker du? Har gjort dette (lagt inn custom ROM) på et par andre enheter (ikke Samsung) og selv om oppskriften kan ha mange trinn, så går det, så lenge du finner rett oppskrift og følger den. Du må huske og sjekke at resultatet er ok etter hvert trinn. Ofte er det disse trinnene som kreves: .- rooting - unlock bootloader (ikke nødvendig på alle merker) - installer en custom recovery (TWRP eller CWM er vanlige) - boot til recovery, installer custom ROM fra zip-fil som ligger på SD-kortet på enheten. Backup osv. er lurt å gjøre før man begynner, i tilfelle ting går feil Lenke til kommentar
Krgb Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 Hvilken modell av Note 8 har du (om nettbrettet, osv). Er det GT-N5100? Eller en annen modell? Hvilken oppskrift bruker du? Har gjort dette (lagt inn custom ROM) på et par andre enheter (ikke Samsung) og selv om oppskriften kan ha mange trinn, så går det, så lenge du finner rett oppskrift og følger den. Du må huske og sjekke at resultatet er ok etter hvert trinn. Ofte er det disse trinnene som kreves: .- rooting - unlock bootloader (ikke nødvendig på alle merker) - installer en custom recovery (TWRP eller CWM er vanlige) - boot til recovery, installer custom ROM fra zip-fil som ligger på SD-kortet på enheten. Backup osv. er lurt å gjøre før man begynner, i tilfelle ting går feil Nja. Jeg har vel i og forseg ikke fulgt noen spesiell oppskrift annet enn det jeg har plart å søke opp på nettet. Modellen er forresten N5120. Backup er ikke noe problem for meg, siden dette er et "ekstranettbrett". Det jeg har gjort er 1. Rooting via ODIN. Dette gikk greit (tror jeg) 2. Satt nettbrettet i utviklermodus og lastet inn en ny ROM (cyagenomode). 3. Startet i recoverymode og slettet alle innstillinger og cache. 4. Forsøkte å installere nytt ROM fra zip filen jeg lastet ned. Og det er på dette punktet det feiler hver gang, med feilmeldingen at installasjonen mangler en eller annen signatur. Så rebooter nettbrettet og starter opp i normal modus. Punktet ditt med unlock bootloader kjenner jeg ikke til. Hva er dette? Har heller ikke installert custom recovery? Hvor finner jeg dette? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Her er en oppskrift: https://forum.xda-developers.com/galaxy-note-8-0/development/rom-cm-13-0-n51xx-t3234709 Noen enheter har en låst bootloader, den må låses opp for at du skal få lov til å installere custom ROM på enheten. Dersom din enhet ikke har låst bootloader, så trnger du ikke tenke på det. custom recovery - du trenger denne fordi at den "vanlige" recovery'en er veldig begrenset - blant annet tillater den ikke å installer annet enn produsenten sine offisielle ROMs - den sjekker signaruren. custom ROMs har ikke denne signaturen, og da feiler installasjonen. Her er oppskrift på å installere TWRP som custom recovery på Note 8.0 https://twrp.me/devices/samsunggalaxynote80.html I ditt tilfelle så høres det ut som om det eneste som "mangler" er installasjon av custom recovery. Endret 1. februar 2017 av tingo Lenke til kommentar
Krgb Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 Vel, da har jeg fått installert TWRP custom recovery. Når jeg forsøker å kjøre denne, feiler den hele tiden på en drøss feilmeldinger som sier "unable to mount storage.... " og en haug med adresser. Vil det da si at jeg ikke har fått låst opp bootloader? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Hva mener du? Hva skjer når du booter i recovery etter at du har installert TWRP? Får du opp TWRP menyen? Lenke til kommentar
Krgb Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Har lastet opp endel bilder av det som skjer. S om nevnt er dette noe jeg ikke har gjort før, så det er mulig jeg har gjort noe feil en plass... Fra PlayStore har jeg lastet ned appene: "Official TWRP App" (for å flashe enheten) "TWRP manager" (trodde jeg kunne bruke denne for å installere nytt rom, men den finner ikke ZIP filen" "ROM manager", som jeg heller ikke får til å virke. Det som skjer når jeg rebooter til recovery er: Dette er startskjermen ved oppstart. Litt mystisk. Bilde 0268 Så kommer jeg inn iTWRP-programmet (offcial TWRP App). Bilde 0269 Når jeg nå forsøker å slette cache, formatere, etc, kommer denne gjengen med feilmeldinger opp: Bilde 0270 Hva betyr da "unable to mount storage"? Jeg har forsøkt å gå inn i menyen for "MOUNT", men der får jeg ikke tilgang til å sette hake på mappene system, data, og period. Jeg har lastet inn en ROM fra cyanogenomode: Bilde 0271 Men om jeg forsøker å starte denne, kommer det bare tilsvarende feil. Bilde 0272 I tillegg står det også noe mystisk her. Programmet påstår at denne enheten er konawifi, men det er riktig nok en konalte (5120) modell. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Hmm, det høres ut som du ikke har root. Hvordan har du sjekket at Android-installasjonen din har root? (TWRP appen krever root for å kunne flashe recovery) Her er en app du kan bruke: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.joeykrim.rootcheck Hvis du ikke har root, så kan du bruke ODIN for å installere TWRP recovery. NB! TWRP app <> TWRP recovery! Lenke til kommentar
Krgb Skrevet 3. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2017 Lastet ned en rootcheker på playstore, og den bekrefter at telefonen er rootet. Så det skal være ok. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Ok, prøve og installere TWRP med ODIN da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå