Redaksjonen. Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Staten mener Shell veltet avgiften over på dieselkunder.Produserte miljødiesel, ble ilagt 575 mill i miljøavgift. Nå krever de pengene tilbake Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Det blir feil å frita GTL-drivstoff for avgifter siden det er lage av fossilt råstoff. BTL-drivstoff laget av avfall er mye mer miljøvennlig, og takket være at myndighetene i fjor fjernet avgiftene på dette kommer det nå for fullt til en literpris på 11 kroner. Foreløpig tar de store transportselskapene alt, men det er planlagt å bygge et landsdekkende nett av bensinstasjoner for BTL-drivstoff. BTL-drivstoff er genialt da alle kan bruke det uten å skifte bil. Elbiler er derimot bare tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, og elbilsubsidiene koster fellesskapet altfor mye. https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952 https://www.tu.no/artikler/de-blir-verdens-tre-forste-ferger-pa-kun-biodrivstoff/275609 https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337 Endret 1. februar 2017 av 2LK70DN1 2 Lenke til kommentar
Minecraftmann Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Det blir feil å frita GTL-drivstoff for avgifter siden det er lage av fossilt råstoff. BTL-drivstoff laget av avfall er mye mer miljøvennlig, og takket være at myndighetene i fjor fjernet avgiftene på dette kommer det nå for fullt til en literpris på 11 kroner. Foreløpig tar de store transportselskapene alt, men det er planlagt å bygge et landsdekkende nett av bensinstasjoner for BTL-drivstoff. BTL-drivstoff er genialt da alle kan bruke det uten å skifte bil. Elbiler er derimot bare tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, og elbilsubsidiene koster fellesskapet altfor mye. https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952 https://www.tu.no/artikler/de-blir-verdens-tre-forste-ferger-pa-kun-biodrivstoff/275609 https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337 Vet du hvor mye energi/elektrisitet som kreves for å fremstille en liter BTL? Det må jo varmes opp til 8-900 grader. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 BTL-drivstoff er genialt da alle kan bruke det uten å skifte bil. Elbiler er derimot bare tullebiler for middelklassen med carport og lademulighetMedan eksosbilar er tullebilar for fattiglus? Nesten heile det norske folk er i middelklassen, og dei som ikkje er det har stort sett ikkje råd til bil. , og elbilsubsidiene koster fellesskapet altfor mye. Elbilfordelane er samfunnsøkonomisk lønsame. Staten betaler ikkje ei krone i subsidiar til elbilar. Dei får mindre avgiftsinntekter frå elbilar enn frå eksosbilar, men det er berre rett og rimeleg. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Det blir feil å frita GTL-drivstoff for avgifter siden det er lage av fossilt råstoff. BTL-drivstoff laget av avfall er mye mer miljøvennlig, og takket være at myndighetene i fjor fjernet avgiftene på dette kommer det nå for fullt til en literpris på 11 kroner. Foreløpig tar de store transportselskapene alt, men det er planlagt å bygge et landsdekkende nett av bensinstasjoner for BTL-drivstoff. BTL-drivstoff er genialt da alle kan bruke det uten å skifte bil. Elbiler er derimot bare tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, og elbilsubsidiene koster fellesskapet altfor mye. https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952 https://www.tu.no/artikler/de-blir-verdens-tre-forste-ferger-pa-kun-biodrivstoff/275609 https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337 Never ending story! At fossilt gjøres om til det bedre er bra, såklart. Men elibler er verken tullebiler eller bare for middelklassen. Avgiftene som ikke kommer inn kan bare innføres om det er store problemer. Jeg skjønner at du er glad i BTL drivstoff, men hvorfor skal du prakke ned på elbiler hele tiden? De kommer for fult og det er bare til å ta inn over seg at du kommer til å dele vei med slike biler fremover. Så kan du kose deg med din fossilbil på BTL om du ønsker det. 5 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) GTL har blant annet gunstige miljømessige egenskaper Dette kvalifiserer vel nesten som forsøk på svindel? Litt mindre forurensende og skadelig er ikke gunstige miljømessige egenskaper Endret 1. februar 2017 av ism_InnleggNO 8 Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Den avgiften er vel i stor grad videre pålagt kundene å betale, så da er det vel de som skal ha tilbake millionene? Eller er det ikke slik det fungerer? 4 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Staten er jo selvfølgelig ute etter avgiftene. "miljøet" kunne de ikke gitt mer f*** i selv om de hadde anstrengt seg. 3 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Da var Minecraftmann, Salvesen og Sturle S på plass, godt å se at Teslamenigheten ikke sover bort dagene ;-) Innleggene postet med 4 minutters mellomrom, jobber dere samme sted??? Jeg bare spør, så får andre lesere tenke... LOL! Det er vanlig at 10% av drivstoffet går med til raffinering, kanskje noe høyere for BTL. Det spiller ingen rolle hvor høy effektiviteten er når avfallet ellers blir brent i forbrenningsanlegg. På samme måte som effektiviteten ved produksjon av hydrogen ikke spiller noen rolle når overskuddskraft som ellers går tapt benyttes. Selvfølgelig er elbiler for middelklassen med 2 biler, carport og lademulighet, å påstå noe annet er latterlig!!! Du kan jo spørre dem som bor i blokk og rekkehus hvor lett det er å lade. Elbilsubsidiene er ødsling av fellesskapets midler, og spesielt er det idiotisk å sponse elbiler til rundt 1 million kroner. Et maks tak på 50.000 kroner i subsidier pr elbil bør snarest innføres. Da blir de billigsteelbilene billigere, mens Tesla stiger med minst 150.000 kroner i pris. Pengene som spares kan brukes på et bedre kollektivtilbud som kommer alle til gode, enten de bor i blokk eller enebolig! Dere VET at jeg har rett, men dere elsker å flotte dere i Tesla og la vanlige folk betale regningen!!! Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 ...elbilsubsidiene koster fellesskapet altfor mye. Fossile drivstoff har høyere subsidier enn hele verdens regjeringen betaler i helseutgifter. Estimert til $5.3tn i 2015. Kilde: IMF https://www.theguardian.com/environment/2015/may/18/fossil-fuel-companies-getting-10m-a-minute-in-subsidies-says-imf Mål opp hva dette koster fellesskapet i miljøkonsekvenser og helsekonsekvenser, så vil du dessverre få en annen konklusjon enn den du vil ha. Men ingenting ikke litt stahet kan fikse, naturligvis. Stortinget subsidierer ikke elbiler for å irritere deg. Selv om det kanskje kan føles slik. 5 Lenke til kommentar
Minecraftmann Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Da var Minecraftmann, Salvesen og Sturle S på plass, godt å se at Teslamenigheten ikke sover bort dagene ;-) Innleggene postet med 4 minutters mellomrom, jobber dere samme sted??? Jeg bare spør, så får andre lesere tenke... LOL! Det er vanlig at 10% av drivstoffet går med til raffinering, kanskje noe høyere for BTL. Det spiller ingen rolle hvor høy effektiviteten er når avfallet ellers blir brent i forbrenningsanlegg. På samme måte som effektiviteten ved produksjon av hydrogen ikke spiller noen rolle når overskuddskraft som ellers går tapt benyttes. Selvfølgelig er elbiler for middelklassen med 2 biler, carport og lademulighet, å påstå noe annet er latterlig!!! Du kan jo spørre dem som bor i blokk og rekkehus hvor lett det er å lade. Elbilsubsidiene er ødsling av fellesskapets midler, og spesielt er det idiotisk å sponse elbiler til rundt 1 million kroner. Et maks tak på 50.000 kroner i subsidier pr elbil bør snarest innføres. Da blir de billigsteelbilene billigere, mens Tesla stiger med minst 150.000 kroner i pris. Pengene som spares kan brukes på et bedre kollektivtilbud som kommer alle til gode, enten de bor i blokk eller enebolig! Dere VET at jeg har rett, men dere elsker å flotte dere i Tesla og la vanlige folk betale regningen!!! 1. Jeg har ikke Tesla. Har heller ikke råd til en. 2. Jeg kjenner ikke Salvesen eller Sturle S. 3. 2.9 millioner mennesker i Norge bor i enebolig. Dersom man tar med tomannsbolig og rekkehus passerer antallet 4 millioner. Med litt over 5 millioner mennesker betyr det at 75% av befolkingen kan skaffe seg lademulighet. En stor andel av de som bor i blokk bor i byer med gode kollektivtilbud og trenger gjerne ikke bil i det hele tatt. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/fobbolig/hvert-10-aar/2013-02-26 4. Største fordel med elbilgodene er at det driver utviklingen frem slik at elbiler blir konkurransedyktige mod andre biler (på pris). Uansett om motivet for å kjøpe elbil er miljø eller penger så oppnår staten akkurat det den vil, nemlig at folk kjøper elbiler og reduserer lokalt utslipp. 5. Når avfallet blir brent i forbrenningsanlegg går varmen som regelt til å varme opp nærliggende kontorer f.eks. Og forreseten stilte jeg et seriøst spørsmål da jeg ikke fant svaret på dette selv. Hadde vært kjekt å vite. 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Da var Minecraftmann, Salvesen og Sturle S på plass, godt å se at Teslamenigheten ikke sover bort dagene ;-) Innleggene postet med 4 minutters mellomrom, jobber dere samme sted??? Jeg bare spør, så får andre lesere tenke... LOL! Det er vanlig at 10% av drivstoffet går med til raffinering, kanskje noe høyere for BTL. Det spiller ingen rolle hvor høy effektiviteten er når avfallet ellers blir brent i forbrenningsanlegg. På samme måte som effektiviteten ved produksjon av hydrogen ikke spiller noen rolle når overskuddskraft som ellers går tapt benyttes. Selvfølgelig er elbiler for middelklassen med 2 biler, carport og lademulighet, å påstå noe annet er latterlig!!! Du kan jo spørre dem som bor i blokk og rekkehus hvor lett det er å lade. Elbilsubsidiene er ødsling av fellesskapets midler, og spesielt er det idiotisk å sponse elbiler til rundt 1 million kroner. Et maks tak på 50.000 kroner i subsidier pr elbil bør snarest innføres. Da blir de billigsteelbilene billigere, mens Tesla stiger med minst 150.000 kroner i pris. Pengene som spares kan brukes på et bedre kollektivtilbud som kommer alle til gode, enten de bor i blokk eller enebolig! Dere VET at jeg har rett, men dere elsker å flotte dere i Tesla og la vanlige folk betale regningen!!! 1. Jeg har ikke Tesla. Har heller ikke råd til en. OK, men kanskje du er enig i at staten bør begrense seg til å subsidiere mange billige elbiler fremfor noen få dyre? Spesielt nå som Ampera har kommet med lang rekkevidde. Jeg er HELT sikker på at Salvesen og Sturle har en god grunn til å subsidiere Teslas luksusbiler... 2. Jeg kjenner ikke Salvesen eller Sturle S. OK, tilfeldigheter KAN inntreffe. 3. 2.9 millioner mennesker i Norge bor i enebolig. Dersom man tar med tomannsbolig og rekkehus passerer antallet 4 millioner. Med litt over 5 millioner mennesker betyr det at 75% av befolkingen kan skaffe seg lademulighet. En stor andel av de som bor i blokk bor i byer med gode kollektivtilbud og trenger gjerne ikke bil i det hele tatt. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/fobbolig/hvert-10-aar/2013-02-26 Vellykkede par bor i enebolig, og det bor nok flere pr boenhet enn i blokkleiligheter hvor enslige forsørgere i større grad dominerer. For de som har minst penger er bedre kollektivtilbud MYE bedre. Dette skjønner du nok egentlig... 4. Største fordel med elbilgodene er at det driver utviklingen frem slik at elbiler blir konkurransedyktige mod andre biler (på pris). Uansett om motivet for å kjøpe elbil er miljø eller penger så oppnår staten akkurat det den vil, nemlig at folk kjøper elbiler og reduserer lokalt utslipp. Målet bør absolutt være å redusere lokale og globale utslipp. Nye biler forurenser imidlertid ubetydelig, og BTL-drivstoff fra avfall er MYE mer klimavennlig enn strøm fra et kraftnett fullt av kullkraft. 5. Når avfallet blir brent i forbrenningsanlegg går varmen som regelt til å varme opp nærliggende kontorer f.eks. Etter raffinering må drivstoffet avkjøles, da kan man hente ut varmeenergi på samme måte som et kraftverk. Og forreseten stilte jeg et seriøst spørsmål da jeg ikke fant svaret på dette selv. Hadde vært kjekt å vite. Jeg svarte på ditt spørsmål. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Da var Minecraftmann, Salvesen og Sturle S på plass, godt å se at Teslamenigheten ikke sover bort dagene ;-) *** Dere VET at jeg har rett, men dere elsker å flotte dere i Tesla og la vanlige folk betale regningen!!! Og du er med i "miljøbrennemenigheten"... Å skrive "dere vet at jeg har rett" vitner om at du ikke klarer å argumentere fornuftig for din sak eller at du er en person på linje med min noe tilbakestående tante. 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Da var Minecraftmann, Salvesen og Sturle S på plass, godt å se at Teslamenigheten ikke sover bort dagene ;-) Innleggene postet med 4 minutters mellomrom, jobber dere samme sted??? Jeg bare spør, så får andre lesere tenke... LOL! Eg kan berre svare for meg sjølv. Eg er sjølvstendig næringsdrivande, og er for tida i Berlin. Dette har ingen relevans til arbeidet mitt, i tilfelle du lurte. Selvfølgelig er elbiler for middelklassen med 2 biler, carport og lademulighet, å påstå noe annet er latterlig!!! Du kan jo spørre dem som bor i blokk og rekkehus hvor lett det er å lade.Vi har berre ein bil. Vi bur rettnok i einebustad, men det fungerer då like fint å lade hjå mi gamle mor, som bur i rekkjehus, eller mine svigerforeldre som bur i det som minnar om ei blokk. Mei enn kvar femte husstand med elbil har berre ein bil og det er liten skilnad mellom elbil-eigarar og eksosbileigarar når det gjeld buform. 63% av alle eksosbileigarar og 69% av alle elbileigarar bur i einebustad. Den vesle skilnaden kan like gjerne forklarast med alder. (Eksosbileigarar er gjennomsnittleg på grensa til pensjonist-alder, medan elbileigarar typisk er familiar med born.) Elbilsubsidiene er ødsling av fellesskapets midler, og spesielt er det idiotisk å sponse elbiler til rundt 1 million kroner. Et maks tak på 50.000 kroner i subsidier pr elbil bør snarest innføres.Pr i dag er taket 0 kroner (ingen subsidiar), og det er heilt greitt. 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Det blir feil å frita GTL-drivstoff for avgifter siden det er lage av fossilt råstoff. BTL-drivstoff laget av avfall er mye mer miljøvennlig, og takket være at myndighetene i fjor fjernet avgiftene på dette kommer det nå for fullt til en literpris på 11 kroner. Foreløpig tar de store transportselskapene alt, men det er planlagt å bygge et landsdekkende nett av bensinstasjoner for BTL-drivstoff. BTL-drivstoff er genialt da alle kan bruke det uten å skifte bil. Elbiler er derimot bare tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, og elbilsubsidiene koster fellesskapet altfor mye. https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952 https://www.tu.no/artikler/de-blir-verdens-tre-forste-ferger-pa-kun-biodrivstoff/275609 https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337 Ifølge dine egne linker så reduseres NOx utslippene med hele 9% ved bruk av BTL-drivstoffet. Da vil altså en dieselbil i morgentrafikken en kald vintermorgen f.eks slippe ut "bare" 36,4 ganger mer NOx en tillatt i stedet for 40 ganger tillatt. Det er jo en viss forbedring, men er det verdt at samfunnet gi 3 kroner literen i avgiftslette for dette når vi har alternativer som reduserer utslippet med 100%? 7 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Selvfølgelig er elbiler for middelklassen med 2 biler, carport og lademulighet, å påstå noe annet er latterlig!!! Du kan jo spørre dem som bor i blokk og rekkehus hvor lett det er å lade. Jeg bor i et område med mye blokker, og omkring her er det lademuligheter (foreløpig gratis) langs gatene i alle retninger. Ladepunktene blir satt opp etter hvert som behovet øker, så det er ikke noe problem å ha Elbil om man bor i blokk. Et maks tak på 50.000 kroner i subsidier pr elbil bør snarest innføres. Da blir de billigsteelbilene billigere, mens Tesla stiger med minst 150.000 kroner i pris. Det viktige med Tesla er at den har satt standard for de andre bilprodusentene, de må yte mye mer enn det de trodde for bare få år siden. Suksess for Tesla betyr et kraftig pådrag for hele bilbransjen. (Jeg har ikke noen Tesla selv!) En annen sak er at om Tesla hadde vært kjent da reglene ble laget hadde de nok blitt annerledes. Men dette er det fantastiske med teknologisk utvikling; stadig dukker det opp løsninger og produkter som overgår selv de største optimistenes spådommer. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 "GTL har blant annet gunstige miljømessige egenskaper" Må det brennes så er det dritt. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 4. februar 2017 Del Skrevet 4. februar 2017 Det fascinerer meg hvor hardt folk krangler for å få dette til å bli en miljøsak. Artikkelen handler utelukkende om juss og økonomi, hvordan man klarer å vri hensiktene til en eller annen lovgiver for lenge siden slik at man selv ender opp med mest mulig penger. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå