polartarzan Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Ser på ny PC som blant annet skal brukes til videoredigering. Ingen krise om den ikke fikser de råeste spillene (derav et relativt billig skjermkort). Ønsker brukbar ytelse og legger litt ekstra i minnet. Fra PS-data har jeg funnet fram følgende: Asus Mainboard Socket-A nForce2-ST ATX Audio SATA 1394 Raid USB 2.0, A7N8X DELUXE/GD 961 Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3500 433MHz DC CL2 4.5nS 2.5-3.1V Golden Dragon Serie, GD3500-1000DC 2449 AMD CPU Athlon XP 2500 1.833MHz Socket A 333FSB 640kb Cache 11clk Barton, AXDA2500DKV4D 765 Wd Harddisk 36.7GB SATA 10000RPM 3.5" 8MB "Raptor", WD360GD 1060 Seagate Harddisk 160.0GB IDE 7200RPM SATA 3.5" 8MB Barracuda, ST3160023AS 1221 Nec DVD Recorder ND-1300A DVD+R / +RW And DVD-R / -RW IDE Black Bulk, 50023359 1153 Frakt 123 Tilsammen 7732 Legger så til følgende fra MPX: AOpen H600B Midi Tower kabinett SORT 743 Silent 350W, USB/Audio, ATX/microATX/AT GlacialTech Diamond 2100 vifte Socket A 211 Inntil XP3200, 20-30dB, temp kontroll Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black 124 PS/2 USB single + driver, black label Kabel Serial ATA strømkabel/Overgang 2x52=104 S-ATA overgang fra 4-pin til 15-pin Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB 1 435,00 8x AGP, DDR, "All In Wonder" Frakt/Miljøavgift: 152 Totalt: 2769,00 Tilsammen blir dette 10500,- Ønsker tilbakemeldinger på valg av komponenter. Er mulig å spare noen lapper uten særlig ytelseskompromissing? Er det noe jeg mangler (bortsett fra tastatur som jeg gjenbruker). Takknemlig for alle bidrag. Lenke til kommentar
Dirty Water Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Det ser ut som et godt oppsett, men til videoredigering er vel kanskje intel maskiner raskere? I hvertfall etter hva jeg har lest er de det. Du har valgt et noe dyrt minne, du kunne nok klart å spare noen hundrelapper der, som da igjen ville gitt deg nok penger til en p4 2,4C og et eller annet i865P hovedkort. Da hadde du også spart enda en 100 lapp, fordi sånne S-ATA strømkonvertere følger som regel med bundlene til (alle?) p4 hovedkort. Prismessig ville det nok blitt ganske likt uansett, men ytelsen med tanke på videoredigering ville nok vært noe bedre. Noe annet jeg ikke helt ser vitsen med er, når du skal ha en PC til den prisen er at du legger ned en ekstra tusenlapp for Raptor disken. Det ville da være mye mer hensiktsmessig å legge ned den tusenlappen der i en kjappere prosessor. Så mitt forslag er til deg: Dropp WD Raptor disken, spar 1000 kr der. Bytt hovedkort og cpu til en p4 2,6 GHz til 1650 kr (inkl. vifte) og et Asus P4P800 Deluxe til 1250 kr. Prisforskjellen blir ca 50 kr (i positiv retning), og du får mest sannsynlig da et raskere oppsett med tanke på videoredigering. Hadde du da i tillegg hatt en WD raptor disk ville du nok fått enda bedre ytelse, men en raskere CPU vil utgjøre større forskjell enn det den harddisken kan klare. mvh - DW Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 ser ganske bra ut:) Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Regner med det er DV kamera filmer du redigerer. Husk å kjøpe hovedkort med firewire støtte. Videoredigering utsetter hd-er for endel stress, så jeg vil anbefale deg ikke å spare når det gjelder denne komponenten. Den raptor disken er ikke dum, du trenger en rask disk. Regner med det ikke er lagringsplass du er ute etter, da du kommer til å brenne filmene ut på dvd? Skal du lagre filmer på hd-en uten en backup på tape, anbefaler jeg deg å kjøre RAID 5. Se hw.no sin guide. Ellers bør du styre unna Maxtor DiamondMax og Deskstar disker, det er en grunn til at de er billige. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 er enig med Dirty Water at du burde gå for en Intel maskin hvis du skal redigere Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Regner med det er DV kamera filmer du redigerer. Husk å kjøpe hovedkort med firewire støtte. ... Det har han gjort... Til Topic starter: Det kabinettet Har veldig dårlig luft strøm... blir varmt. Endret 2. desember 2003 av bugbear Lenke til kommentar
Soho Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 ikke enig, har den kabbisen der og er veldig fornøyd. fin temp Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) siden du skal bestille fra MPX også (PS-data forhandler ikke Abit, etter hva jeg husker) så hadde jeg valgt et hovedkort fra Abit istedet for asus... Abit NF7-S er fint... det har firewire støtte..regner med du trenger dette til DV kameraet ditt... Endret 2. desember 2003 av AMD-guru #1 Lenke til kommentar
polartarzan Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Takker for tilbakemeldinger så langt. Meldinger om bytte til Intel, skaper litt hodebry. Var rimelig bestemt på at AMD var tingen. Lurer vel fortsatt på om løsning med p4 2.4/2.6 (hvordan kan det ha seg at 2.6 koster mindre enn 2.4 og hvordan ser jeg om det er c?) er verdt den ekstra 1000-lappen i forhold til AMD XP 2500. Angående kabinett: Hvorfor blir H600B varmt? Er det aktuelt med ekstra kabinettvifte? Finnes det bedre alternativer i samme prisklasse? Hovedkort: Tenkte først på Abit NF7-S, men ombestemte meg etter å ha lest erfaringene her på sidene. Tolket disse dit hen at Asus-kortet holder bedre kvalitet. RAID 5: Hvilken guide er det som skriver om dette? Hvilket hovedkort er det som støtter dette? Kan ikke huske å ha sett noen. Eller er poenget å ha en egen kontroller? Uten å ha satt meg inn i hva RAID 5 er for noe, har jeg på følelsen at dette vil være en overdrivelse for mitt bruk. Overklokking: Har ikke gjort dette før, men synes det virker fristende. Hva kan være aktuelt å gjøre på oppsettet mitt, uten at det blir for komplisert og risikabelt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå