Sander646 Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 (endret) Hei. Har nettop flyttet inn i ny leilighet hvor det er montert en stor nexans veggbox inne i gangen som jeg er usikker hva er, eller hvordan fungerer. Bilde ligger vedlagt.I tillegg er den en del utganger merket nexans rundt om i leiligheten som ser ut som ethernet ledninger passer til. Legger ved bilde her også.Er dette noe som brukes i forbindelse med nettverk, eller er disse i bruk til f. Eks hjemmetelefon? Hadde vært ålreit om jeg kunne koble modemet til en nexans utgang også får jeg kablet nett rundt om i huset igjennom de utgangene. Men har enda ikke funnet ut av det. All hjelp er bra! Endret 31. januar 2017 av Sander646 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Har du forsøkt å åpne boksen ? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Ser ut til være spredenett. Antar også det er for datanettverk, men har ikke sett nexans produkter på mange år så kan ta feil. Uten å se innmaten i kontakt/panel blir det noe gjetting. Dårlig med merking på uttakene så du må nesten prøve deg frem for å finne korespnderende utak mellom fordelingen og uttakene. Du må nesten prlve deg frem med PC og modem. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Er det en ISDN-boks? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Nei, det er ikke en ISDN-boks. Big_JT er nok inne på noe - sannsynligvis (data) spredenett. Nexans-boksen må åpnes og det må tas bilde av "innmaten" for å få det bekreftet. Lenke til kommentar
Sander646 Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 Skal ta bilde i ettermiddag når jeg kommer hjem fra jobb (: Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Ser ut som nexans spredenett. Inni den store boksen er det nok et eller flere patchepaneler tenker jeg. Men litt kjipt når uttakene ikke er merket. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Har du forsøkt å kontakte forrige eier ? Lenke til kommentar
Sander646 Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 Åpnet den i dag. Fikk bare åpnet ene siden da de har klart å knekke en skrue på den andre siden av boksen som gjør at jeg ikke får den helt opp. Jeg har fremdeles ikke peiling på hva det er. Spredenett som dere foreslår vet jeg ikke hva er. Skulle gjerne ha spurt de som eide her tidligere men de drev utleie og er vanskelig å få tak i! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Det du har tatt bilder av er baksiden av et patchepanel, så ja skapet er senteret i datanettverket. Inni der kan du ha routeren din og distribuere nettverk, telefon og fax på kablene ut etter hva som er der eller hva du har behov for. For å kunne spre data ut derfra må du ha datalinje inn, samme gjelder for telefon og fax. Lenke til kommentar
Sander646 Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Ok, så via denne kan jeg distrubere internett til de små utgangene rundt om i leiligheten?Pr nå er modemet på et helt annet sted i bygget (da DATA inngang ikke er lokalisert sammen med den store nexans-boksen) . Er det noe mulighet for å koble modemet til en av små nexans utgangene som ligger rundt i leiligheten og derreter koble routeren til den store nexansboksen? Ønsker som sagt å få benytte meg av de små nexans-utgangene som ligger i leiligheten, aller helst til nettverk. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Ser det sitter en kabel litt for seg selv i denne boksen, hvor står utstyret ditt i dag? Hva slags leverandør har du? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. februar 2017 Del Skrevet 2. februar 2017 Litt avgengig om du har fiber eller tradisjonell datalinje kan du bruke denne boksen til å distribuere nettet ditt i huset med. Har du nett på telefonlinja så patcher du den inn på kontanken den står nærmest og putte routeren i boksen og distribuerer derfra, har dy nett via kabel plugger du kabelmodemet inn i nærmeste uttak og setter routeren i dette skapet og distribuerer på samme måte. Har du fiber får du ikke gjort noe med routeren da flytting av denne krever at det legges ny fiber til der den skal stå men du kan ta ei datalinje fra fiberboksen og inn på anlegget og distribuere i skapet vha. en switch. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå