Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer om man bestiller noe på nett som viser seg å være ulovlig?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har nylig mottatt forelegg for en pakke(liten mengde marihuana) sendt til seg selv fra EU. Det eneste måten den kan knyttes til han på er at den er sendt til hans personlige postkasse. Jeg tenkte med en gang at det ikke ville holde som bevis, men etter å ha hørt med en venn som er advokat, som også forhørte seg med sine kolleger, er anbefalingen å godta forelegget. 

De sier at sett bort fra kostnaden ved en rettssak vil påtalemyndighetene vinkle det slik at du må bevise din uskyld og ikke at de beviser din skyld. Rettere sagt må du legge fram en fornuftig forklaring hvorfor pakken er sendt til deg. Helt bak mål mener jeg og snur opp ned på slik rettvesenet skal fungere. Som tidligere sagt kan man da i prinsippet gjøre det samme til hvem som helst og få dem dømt for brudd på straffeloven §231.

Noen som har andre erfaringer eller har tatt en slik sak til retten?


Anonymous poster hash: 14079...97d



Anonymous poster hash: 14079...97d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sier at sett bort fra kostnaden ved en rettssak vil påtalemyndighetene vinkle det slik at du må bevise din uskyld og ikke at de beviser din skyld. Rettere sagt må du legge fram en fornuftig forklaring hvorfor pakken er sendt til deg. Helt bak mål mener jeg og snur opp ned på slik rettvesenet skal fungere. Som tidligere sagt kan man da i prinsippet gjøre det samme til hvem som helst og få dem dømt for brudd på straffeloven §231.

 

Sjansen for at noen tilfeldige folk ett eller annet sted i Europa har fått tak i akkurat din bekjentes adresse og sender ham marihuana kun på pur faen er såpass liten at det må anses bevist ut over rimelig tvil at det er din bekjente som har bestilt det. Om så ikke er tilfellet, må han sannsynliggjøre det.

 

Hadde avsenderen vært norsk hadde beviset alene stilt noget svakere, da det ikke er like søkt at noen slår ham opp i telefonkatalogen og sender ham marihuana for å ødelegge for ham - hvorvidt det alene fortsatt ville vært sterkt nok vet jeg ikke da jeg ikke er jurist.

 

Det er ikke sånn som på film, at man må ha enten en underskreven bestilling eller video av at han bestiller - det er rimelig tvil som må fjernes, med vekt på "rimelig".

Lenke til kommentar

Om man kan bestille fra Norge til seg selv, kan man like godt bestille fra Norge til noen man ikke liker. VPN og bitcoin så er det i praksis umulig å finne ut hvem som har gjort det. Jeg vil påstå at med mindre man har pengespor eller kommunikasjon fra tiltaltes utstyr (som jeg regner med blir inndatt og sjekket) så vil ikke skyldspørsmålet være besvart ut over rimelig tvil som det heter på fint. Det kan jo godt tenkes at en kjeltring bestiller til en annen postkasse for å slippe å få varene i sin egen.

Lenke til kommentar

Om man kan bestille fra Norge til seg selv, kan man like godt bestille fra Norge til noen man ikke liker. VPN og bitcoin så er det i praksis umulig å finne ut hvem som har gjort det. Jeg vil påstå at med mindre man har pengespor eller kommunikasjon fra tiltaltes utstyr (som jeg regner med blir inndatt og sjekket) så vil ikke skyldspørsmålet være besvart ut over rimelig tvil som det heter på fint. Det kan jo godt tenkes at en kjeltring bestiller til en annen postkasse for å slippe å få varene i sin egen.

Det stemmer nok godt det, spørsmålet er då berre ar dersom ein er skyldig er ein då villig til å gamble på at saka blir henlagt eller er ein forberedt på at politiet går gjennom alt ein har av kommunikasjonsutstyr for å kartlegge kven ein har vært i kontakt med?

Om ein alt er inne i eit slik miljø der politiets etterforskning vil peike mot andre bekjente og kanskje også andre straffbare handlingar, så er det nok betre å berre betale bota.

 

Dersom du faktisk er uskyldig og du veit at politiet ikkje finner bevis, så blir det ein anna situasjon.

Lenke til kommentar

Om man kan bestille fra Norge til seg selv, kan man like godt bestille fra Norge til noen man ikke liker. VPN og bitcoin så er det i praksis umulig å finne ut hvem som har gjort det. Jeg vil påstå at med mindre man har pengespor eller kommunikasjon fra tiltaltes utstyr (som jeg regner med blir inndatt og sjekket) så vil ikke skyldspørsmålet være besvart ut over rimelig tvil som det heter på fint. Det kan jo godt tenkes at en kjeltring bestiller til en annen postkasse for å slippe å få varene i sin egen.

 

Dette, folkens, er grunnen til at jeg ikke er advokat. :p

 

Du har selvsagt helt rett.

Lenke til kommentar

Sjansen for at noen tilfeldige folk ett eller annet sted i Europa har fått tak i akkurat din bekjentes adresse og sender ham marihuana kun på pur faen er såpass liten at det må anses bevist ut over rimelig tvil at det er din bekjente som har bestilt det.

 

Nja, men det er "smugglere" som sender ting til tilfeldige adresser og sjekker postkassa hver dag. Har vært noen eksempler på det faktisk. Det er jo ganske bombesikkert at man ikke blir tatt når man sender et brev til en tilfeldig adresse, da må tollen ta pakken. sende den og politiet må stå klare når personen plukker opp brevet/ pakken.

 

Det er nok ikke et argument som blir veldig seriøst tatt imot i retten :p

Lenke til kommentar

Nja, men det er "smugglere" som sender ting til tilfeldige adresser og sjekker postkassa hver dag. Har vært noen eksempler på det faktisk. Det er jo ganske bombesikkert at man ikke blir tatt når man sender et brev til en tilfeldig adresse, da må tollen ta pakken. sende den og politiet må stå klare når personen plukker opp brevet/ pakken.

 

Det er nok ikke et argument som blir veldig seriøst tatt imot i retten :p

 

 

Uavhengig av mitt argument, ble det uansett torpedert sønder og sammen av Carpe Dam rett etter meg.

 

Jeg trekker herved søknaden til jusstudiet. :p

Lenke til kommentar

Det er vel her snakk om ett legemiddel. (Vinpocetine er klassifisert som legemiddel i Norge, ref. Forskrift om legemidler, §2, legemiddellisten.)

 

Etter ett kjapt google-søk kan jeg ikke se at Vinpocetine skal kunne ha noen ruseffekt. Hva slags straff kan man snakke om her? Beslaglegging av legemiddelet?

Lenke til kommentar

Det kan umulig være nok å dømmes fordi en pakke er adressert til din adresse. I så fall mister jeg helt troen på rettssystemet.

 

I det minste må det være med en pengespor.

 

Og hvis det er slik at politiet kun har en pakke som er adressert til deg, og du da må bevise at du ikke har bestilt den, så settes du i en umulig situasjon. For hvordan skal man kunne bevise at noe ikke har skjedd,



Anonymous poster hash: bd467...ffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...