Gå til innhold

Denne Telenor-appen skal gjøre bilen din smart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hun legger til at Telenors strenge sikkerhetskrav ligger i bunnen.

Hmmm... da så. Jeg merker at min tillit ikke er allverden, underlig nok.

Forøvrig;Nei, takk. Jeg vil ikka ha Telenor som partner for distribusjon av kjøretøyets psyke. En ulveflokk av pengekåte tilbydere er ikke noe jeg er lysten på å få inn under huden. Himla mas, dårlig idé.

For OBD2 data er "Torque" appen mer enn bra nok, brukt den siden 2010.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

...hvis ikke Google eller Facebook kaprer dette markedet også, rett foran nesa på Telenor. Google vet allerede det meste om hvor jeg pleier å reise. Så snart de vet hvor jeg er på vei, reserverer de p-plass, tipser om billig bensin langs ruta, og sjekker olje og lufttrykk.

Ellers så er jeg enig med Tiltman. Hvorfor i all verden skal jeg slippe en desperat bitpipe inn i livet og bilen min?

Lenke til kommentar

"skaper en digital markedsplass for tjenester"...

Nei takk, jeg betaler heller en engangssum på et par hundrelapper pluss en 50-lapp for å få permanent tilgang til OBD via mobilen. Da kan jeg velge selv hva jeg vil gjøre med informasjonen, uten abonnement eller strategiske "tilbud".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne ikke falt meg inn å dele mer OBDII data som hva jeg er lovpålagt å dele. Og da utelukkende med verksted godkjent for å gjennomføre en periodisk kjøretøykontroll. Alt annet håndterer jeg helt privat, med 'kloner' av fabrikantens egne diagnosesystem. 

Og nettopp der ligger litt av problemet - det er bare et snevert lite subset av alt som er tilgjengelig på OBDII som er offentlig tilgjengelig, eller presentert på en måte som er spesifisert av myndighetene i USA... Unnskyld, California Emission Control, om man vil.

Alt av faktisk interesse på OBDII er begravd under en skog av KWP2000/K-line og/eller CAN bus rutere, på et proprietært format spesifikt for den enkelte fabrikant. Selvfølgelig udokumentert, snarere hemmelig. Og helt nødvendig for å kunne reparere dritten. Flott.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei takk, jeg betaler heller en engangssum på et par hundrelapper pluss en 50-lapp for å få permanent tilgang til OBD via mobilen. Da kan jeg velge selv hva jeg vil gjøre med informasjonen, uten abonnement eller strategiske "tilbud".

Blir nok gratis for forbrukerne, mens bedrifter som vil annonsere må betale. Og som skrevet skal man nok kunne velge selv hvem som skal gi tilbud

Lenke til kommentar

En kompis hadde en duppedings tilkoblet OBD kontakten. Den gikk på noe mobil greier.

Problemet var bare at den låg rett ved forsterkeren til stereoanlegget i bilen hans så han hadde en konstant GSM lyd når han kjørte ?

Gjennomtenkt produkt!

Lenke til kommentar

En kompis hadde en duppedings tilkoblet OBD kontakten. Den gikk på noe mobil greier.

Problemet var bare at den låg rett ved forsterkeren til stereoanlegget i bilen hans så han hadde en konstant GSM lyd når han kjørte

Gjennomtenkt produkt!

Ja, jeg ville ikke kjøpt en forsterker som ikke takler GSM mobiltelefon uten å gi støy i høyttalerne.

Man kan selvfølgelig ikke se bort i fra feilkobling av forsterker, jordsløyfer er en uting.

Lenke til kommentar

Blir nok gratis for forbrukerne, mens bedrifter som vil annonsere må betale. Og som skrevet skal man nok kunne velge selv hvem som skal gi tilbud

Nå det er gratis er det du som er produktet, ikke boksen til å koble i OBDII-porten eller appen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner det er ekstremt sannsynlig at jeg lar Telenor, og partnere, ha tilgang til hvor jeg befinner meg til enhver tid, hvordan jeg bruker bilen, hvor fort jeg kjører, hvor jeg stopper osv. uten at det egentlig gir noen fordeler fordi det aller meste av dyptpløyende diagnosesystemer er proprietære for hver bilprodusent.

Nei, vent litt.

Tror jeg holder meg til å koble til min egen Tech II når det dukker opp en lampe, jeg, og lar være å dele all denne informasjonen.

Vi er pokker meg overvåket nok som vi er.

Lenke til kommentar

Skulle likt å brukt dette uten at data lastes opp til Telenor (med mindre jeg selv ønsker det). Basis funksjonalitet burde kun være mellom din bil og mobiltelefon.

Det finnes en masse OBD II-apper.

Torque er fin til å lese av generiske feilkoder, men skal du dypere må du ha utstyr til DIN bilprodusent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...