Gå til innhold

Er ute etter en liten gave til min søster, noe typisk amerikansk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mer problem nå å reise til Usa for vanlige nordmenn ..?

Tja, allerede i 2015 kom det under Obama en begrensning på at de som hadde vært innom minst ett av de 7 landene de nå sperrer ute ikke kunne bruke ESTA ved reise til USA. Så det er over ett år siden jeg skaffet meg visum for å kunne besøke USA. Det er endel styr for å skaffe seg det.

Det er mange som sikkert ikke fikk med seg dette og det er ikke alle som blir spurt om det ved innreise, men om det hadde blitt oppdaget med besøk uten visum ville det betydd deportering og en god del problemer. Og man ville for evig og alltid måtte krysset av "Ja" på spørsmålet mange land stiller om "Har du noen gang blitt utvist fra eller blitt nektet innreise til et land?".

Allerede under Obama ble det varslet at listen på 7 land skulle bli utvidet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For de som oppfyller kravene til ESTA (og det er de fleste) er det like enkelt som før.

Lenke til kommentar

Såpass ja. var der 4 ganger da man ikke trengte visum. Vet ikke om jeg gidder prøve en gang.

Drar heller til Canada. Trenger ikke visum dit

Du må ha eTA tilsvarende ESTA og immigrasjons tar mye lengere tid der enn i USA. Brukte over 3 timer da jeg reiste til Canada sist høst, og da gled jeg rett gjennom da det endelig ble min tur.

Lenke til kommentar

For de som oppfyller kravene til ESTA (og det er de fleste) er det like enkelt som før.

Også for "vanlige" nordmenn er det færre enn før som kvalifiserer til ESTA og søknaden blir stadig mer omfattende. Man diskuterer nå både at alle må dele kontaktlisten man har på mobilen og gi aksess til alle brukere man har på sosiale medier. I tillegg diskuterer man å fjerne ESTA helt.. og som man sikkert skjønner kan disse endringene komme med veldig kort varsel.

Lenke til kommentar

Kilde på fjerning av ESTA? (Noe som resulterer i at samtlige som vil dit som turister må søke visum, som igjen resulterer i en drastisk nedgang i turisme til USA).

Var i USA i helgen og hørte det nevnt på flere nyhetskanaler at det ble vurdert. Konsekvensene blir selvsagt meget store så de vil antagelig bare begrense hvem som kan bruke ESTA ytterligere og gjøre sjekkene enda mer omfattende.

Som sagt kan jeg og flere ganske "vanlige nordmenn" som jeg kjenner ikke lengere bruke ESTA allerede etter innstrammingen som kom i 2015.

Lenke til kommentar

Skal til USA om en uke. Min søster blant annet ønsket seg liten ting som var typisk "amerikansk". Ikke noe dyrt eller fancy, bare liten overraskelse. Noen forslag til hva jeg kan kjøpe?

Det meste som er typisk eller populært i USA sprer seg raskt med populærkulturen og er raskt helt vanlig også i vest-europa. Det som man enda ikke har fått over hit er stort sett bare det mest ekstreme og for de fleste smakløse matvarene de har.

Du kan finne:

-tannkrem og tanntråd med bacon-smak

-bacon eller iskrem-brus

-ost på sprayflaske

Lenke til kommentar

Skal til USA om en uke. Min søster blant annet ønsket seg liten ting som var typisk "amerikansk". Ikke noe dyrt eller fancy, bare liten overraskelse. Noen forslag til hva jeg kan kjøpe?

Det meste som er typisk eller populært i USA sprer seg raskt med populærkulturen og er raskt helt vanlig også i vest-europa. Det som man enda ikke har fått over hit er stort sett bare det mest ekstreme og for de fleste smakløse matvarene de har.

Du kan finne:

-tannkrem og tanntråd med bacon-smak

-bacon eller iskrem-brus

-ost på sprayflaske

Som forresten er supermorsomt og ganske digg i starten. Etter en stund.. Not so much :p 

Lenke til kommentar

-ost på sprayflaske

Som forresten er supermorsomt og ganske digg i starten. Etter en stund.. Not so much :p

Og som kan sprayes rett inn i munnen. Det er bare å google noen videoer med det så mister man fort apetitten.

Nøt litt easy cheese for ikke så lenge siden.. Litt. :p Men, det anbefales som en "amerikansk greie". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...