Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm, ingen bios, ikke noe startup "beep"

Anbefalte innlegg

Har feilsøkt pcn i hele går, uten noe form for fremgang. Så derfor lager jeg denne tråden!

Problemet er som i tittelen: pcn kommer ikke til bios en gang.

Den har fungert så å si feilfritt i 2-3 måneder, men da jeg klikket på på-knappen søndag kveld så startet viftene, skjermkort, ja alt, som det skulle. Men skjermen var helt svart. Jeg la merke til at LED displayet på HK viste 00 og cpu-led lyste... Har selvfølgelig googlet problemet, og deretter prøvd alt som kan prøves. Det eneste som har "fungert" er å flashe bios med usb-minnebrikke og bios knappen bak på HK'et. Skriver "fungert" siden jeg får fremdeles ikke kommet meg til bios.

Har prøvd en annen skjerm uten hell, har også prøvd å bytte kabel uten hell.

Komponentene er:

I7 6800K - 2011 v3

Asus Rog strix x99 gaming - 2011 v3

HyperX predator DDR4 3333mhz (2x8b) PC4-25600 DDR4

Corsair 750W

Msi Gtx 1080 seahawk

SSD fra kingston (burde være uvesentlig siden bios ikke kommer opp en gang)

Har ikke en reserve pc tilgjengelig nå, så lurer derfor på om noen har eller har hatt en lignende problem.

Har forsåvidt ikke vært super fornøyd med hovedkortet siden den ikke vil starte fra hvilemodus men må må slåes helt av før den vil starte.

Takker for tips og hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ?

Når du skrur på PCen så er skjermen svart? Vifter går og alle LED lamper lyser?

Har du prøvd skjermen på en annen data eller testa med en annen skjerm?

Sånn jeg forstår det så har du ikke gjort det. Hvorfor driver du da å styrer med BIOSen?

Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort heller. Du har flasha BIOSen? Og skjermen er fremdeles svart?

Dette er det du burde ha gjort.

1) Sjekka med en annen skjerm/tatt med din skjerm til noen du kjenner og testa den der.

2) Hvis skjermen fungerer så burde du kanskje tenke på skjermkortet. Det er litt vanskligerere.

Mange steg senere) Sjekk BIOS.

Lenke til kommentar

Beklager litt "klumsete" skriving, skrev fra mobilen.

Har 2 skjermer, så har testet med dem hver for seg. 

LED-lampen som lyser er CPU-led, som kan være enten et problem med CPU eller Minne i følge brukermanualen. 

Grunnen til at jeg flashet bios var at det var et enkelt "inngrep" for å kunne utelukke det. Før det prøvde jeg å resette CMOS. Pcn har heller ikke vært overklokket så egentlig burde ikke dette ha noen betydning.

Synes derfor at det er litt rart at skjermkortet kan være problemet mtp. at CPU-led lyser konstant rødt med en gang jeg slår på datamaskinen. 

(Hvis du noen gang har glemt å koble til 8 pin strømkontakten for strøm til CPU, så vil  pcn skru seg på, men bios vil ikke komme opp. føler at pcn oppfører seg slik, bare at her er alle strømkabler koblet korrekt.)

Grunnen til at jeg også skriver at det eneste som er "fungert" er flashe bios, er at det er eneste måten jeg har sett at pcn har gitt tegn til "liv". At bios-knappen blinker i omtrent 1 minut, slik som den vanligvis ville gjort når man flasher biosen.

Endret av keirikl
Lenke til kommentar

Snip

Ok ok da gir det litt mer mening. Min erfaring er at når noe ryker plutselig så er det som oftest ikke et BIOS problem. Det virker for meg som noe har gått i stykker. Det er vel ingen HDMI eller VGA port på hovedkortet ditt? Jeg ville gjort som Hårek sier og testa strømforsyninga, det gjør du ganske lett med et multimeter. Hvis den virker ok ville jeg forsøkt meg på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...