Gå til innhold

Problemer etter at ubuntu ble oppgradert til 16.04. Får ikke logga inn.

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet er det nok ikke værre enn å resette profilen(slette .config mapper osv). Men når OP virker lite villig til å prøve, blir ting fort litt vanskelig.

Sant.

Hvis man ikke er villig til å beskrive problemene sine, søke hjelp eller mekke litt så kan man bare glemme linux.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt. Jeg laget ikke denne tråden med mindre jeg hadde ønska hjelp. Jeg har jo spurt om flere ting spesifikt. Jeg er villig til å prøve, men har hatt mye jobb siste par dager. Jeg aner ikke engang hvordan jeg får sletta filer etc. Hva skal jeg gjøre for å resette profilen? Steg for steg? Jeg synes hele sudo-greia er fryktelig forvirrende. Det er svært lenge siden jeg satt med DOS så hele kommandogreia i et DOS-lignende miljø er vanskelig for meg å forstå. Hva må jeg gjøre for å slette konfigmappene? Jeg vet jo ikke hvor jeg skal begynne?

Lenke til kommentar

Ok , da prøver jeg på nytt. Jeg vil fortsatt anbefale at du tar backup først, men om du ikke vil/kan, kan du prøve å fikse ting uten det.

Etter oppstart trykk inn Ctrl-alt-F2 for å komme i en komanndolinje Shell

Skriv inn din brukernavn, press enter, skriv inn ditt passord, press enter

Prøv følgende:

1. Sudo service lightdm stop (dette stopper unity, som er din x-server oppsett i vanlig ubuntu)

2. Trykk inn ctrl-alt-F7 . Om du ser en desktop eller en login vindu har det ikke virket, da kan du skrive svar her at det ikke virket.

3. Om det virka, trykk ctrl-alt-F2 igjen.

4. Sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

5. Om du får opp "program dpkg-reconfigure not found ..." skriver du først sudo apt-get install dpkg så gjentar du 4.

6. Sudo service lightdm start

7. Skriv sudo reboot now

Om det var problemet, burde du nå få opp en login vindu. Om det ikke var det, skriv det inn på forum her, og vi kan sjekke noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ok , da prøver jeg på nytt. Jeg vil fortsatt anbefale at du tar backup først, men om du ikke vil/kan, kan du prøve å fikse ting uten det.

Prøv følgende:

1. Sudo service lightdm stop (dette stopper unity, som er din x-server oppsett i vanlig ubuntu)

2. Trykk inn ctrl-alt-F7 . Om du ser en desktop eller en login vindu har det ikke virket, da kan du skrive svar her at det ikke virket.

5. Om du får opp "program dpkg-reconfigure not found ..." skriver du først sudo apt-get install dpkg så gjentar du 4.

7. Skriv sudo reboot now

Om det var problemet, burde du nå få opp en login vindu. Om det ikke var det, skriv det inn på forum her, og vi kan sjekke noe annet.

Tusen takk for et svar som faktisk svarer på det jeg spør etter, og virker interessert i å hjelpe i stedet for å så tvil om min motivasjon for tråden  :) Skal prøve det når jeg kommer hjem. Jeg vil såklart ta backup, men vet ikke hvordan jeg gjør det.

EDIT: Beklager at jeg ikke så svaret ditt tidligere i tråden, tror det drukna i de andre svarene så jeg fikk ikke prøvd det. Skal teste ut alt du har sagt og gi tilbakemelding :)

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har et eksternt harddisk (gjerne med nok plass på til å ta mesteparten av disken i maskinen), så gjør du følgende:

1. Trykk cyrl-alt-F2 og logg inn

2. Trykk

sudo fdisk -l | grep "sd"

og ta bilde av det du ser med telefonen

3. Koble til disken over USB, og trykk igjen

sudo fdisk -l | grep "sd"

Finn den linja som har kommet og som ikke var der i stad ("noe slikt som "Disk /dev/sda 477 GiB (...)" og husk om det står /dev/sda eller f.eks. /dev/sdc . Jeg antar i det følgende at det står sda .

4. Trykk sudo mkdir /media/USB

5. Trykk sudo mount /media/USB

6. Om du har stor nok disk, og god tid, kan du bare skrive

cp ~/* /media/USB

Da vil alt som ligger i mappa /home/brukernavn bli kopiert med mappestruktur til den disken. Om du ikke har god plass eller tid, kan du plukke og kopiere det du vil ta backup av enkeltvis. Jeg antar at du ikke har lagd viktig data noe annet sted enn i din home mappe, og om du ikke vet at du har gjort noe annet, så har du ikke gjort det (desktopen og alle mapper som er synlig i filviseren er der, bortsett fra om du eksplisitt åpner / direkte).

7. Trykk sudo unmount /media/USB etter at kopieringa er ferdig (det kan ta veldig lang tid, og du får ikke beskjed underveis. Det et ferdig når du ser en linje du kan skrive i som slutter med $)

8. Vent litt, koble fra disken og sjekk innholdet på en annen maskin om du har en tilgjengelig. Det siste er strengtatt ikke nødvendig, men jeg liker å være ekstra forsiktig med backup.

Lenke til kommentar

ctrl-alt-F2 sender deg til et Shell uten grafikkmodus
x-serveren har sluttet å virke
Linux Mint. Min erfaring er at det er mye mindre bugs der
får du fortsatt ikke opprettet nye brukere via sudo/root?

Jeg vet jeg ikke er i målgruppen, men likevel: Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk gidder å spikke, mekke, fikle og gni på Linux, når der faktisk finnes alternativer som setter programmet du vil kjøre, og brukeren, i sentrum  :hmm:

Hvorfor vil noen seg selv så vondt? Ikke si at det er gratis... : Tenk alle årene av livet ditt som går vekk i ergrelser og frustrasjon!

Jeg er helt sikker på at på verdensbasis har mange tusen dødd av Linuxpåført stress over lang tid...

Jeg er helt sikker på at på verdensbasis har mange titusener dødd an windowspåført stress.

Jeg synes det er langt lettere å rette opp saker på i Linux, lettere å finne frem og bedre tilgang på informasjon.

Windows har alt er gjemt bort i obscuremeny valg og menyer og virker ulogisk, og mye av løsningene ser ut til å være reinstallasjon.

Endret av linux-fan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@linuxfan:

Det er litt både og. Det jeg har sett mange ganger i minbekjentskapskrets er Linux maskiner som er nesten umulig å redde, der brukere som ikke følger helt med når de leser/ikke vet hva de driver med enten har klart å kjøre purge på komponenter som gjør gjenoppretting umulig (en jeg kjenner klarte å fjerne Wi-Fi driverne på en maskin uten Ethernet og fjerna gdm i forsøk på å fikse det... jeg klarte å få fiksa det med en usbpenn til slutt, men det går an å gjøre det enklere for seg selv) eller installere drivere som er i konflikt med andre drivere på de samme komponentene.

Ja, alt er relativt lett tilgjengelig, og ja så godt som alt kan settes opp nøyaktig slikt man vil ha det, men desverre betyr det også at alt er relativt lett tilgjengelig, inkludert ting som er livsviktig for å få systemet til å funke. Som jeg skrev over: når folk klipper og limer tilfeldige sudo kommandoer fra nettet, er det nesten garantert at noe går galt før eller siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett om man "klipper og limer" en oppskrift for Linux eller Windows og ikke vet hva man gjør, så ender det gjerne opp med "Windows-fix": en fullstendig reinstall.

Hvis man lærer seg det man driver med (Linux eller Windows) så blir det stadig færre slike situasjoner; ting man kan er lett å få til.

Kunnskap er en lett byrde å bære, men det er klart det kreves litt innsats å erverve seg denne kunnskapen. Kanskje mange ikke gidder  å lære seg noe nytt.

Personlig så skjønner jeg ikke logikken i at hvem som helst får lov til å bruke datamaskiner (inklusive mobiltelefoner) uten minstekrav til opplæring, mens det kreves førerkort for å kjøre et kjøretøy.

Lenke til kommentar

ctrl-alt-F2 sender deg til et Shell uten grafikkmodus
x-serveren har sluttet å virke
Linux Mint. Min erfaring er at det er mye mindre bugs der
får du fortsatt ikke opprettet nye brukere via sudo/root?

Jeg vet jeg ikke er i målgruppen, men likevel: Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk gidder å spikke, mekke, fikle og gni på Linux, når der faktisk finnes alternativer som setter programmet du vil kjøre, og brukeren, i sentrum  :hmm:

Hvorfor vil noen seg selv så vondt? Ikke si at det er gratis... : Tenk alle årene av livet ditt som går vekk i ergrelser og frustrasjon!

Jeg er helt sikker på at på verdensbasis har mange tusen dødd av Linuxpåført stress over lang tid...

Har aldri vært så lite stressa som etter at jeg forlot Windows. Linux i dag er ganske stabilt og krasjer ikke med mindre man tukler med det. Noe jeg tror alle Linux brukere gjør til en viss grad, men etterhvert blir man lei å går for noe stabilt å da fungerer det ypperlig. Selv jeg personlig holder meg unna Ubuntu baserte distroer. Kommer aldri til å returnere til Windows igjen da er heller MacOS et alternativ hvis jeg noengang bytter.

Lenke til kommentar

En av de mest utbredte grunnene til å bruke Linux er vel nettopp å unngå sånne problemer som du beskriver her. Akkurat hvor du vil med det du skriver er ikke godt å si, men vi kan vel bare nøye oss med å fastslå at du er i feil tråd.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for et svar som faktisk svarer på det jeg spør etter, og virker interessert i å hjelpe i stedet for å så tvil om min motivasjon for tråden  :) Skal prøve det når jeg kommer hjem. Jeg vil såklart ta backup, men vet ikke hvordan jeg gjør det.

Grunnen til  at du opplever at folk sår tvil om din motivasjon, er ganske enkelt at du er svært uspesifikk i den beskrivelse av hvilke ting du allerede har prøvd og hva resultatet ble. I virkeligheten er det ingen som sår tvil om din motivasjon, men isteden uttrykkes det frustrasjon over at du ikke oppgir mer konkret informasjon. Jo mer nøyaktig du beskriver hva som skjer, desto mer spesifikk og matnyttig informasjon kan du forvente å få tilbake. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Prøv følgende:

7. Skriv sudo reboot now

Jeg gjorde alt du sa og kom til steg 7. Da kom jeg tilbake til gjesteøktpålogging som ikke virker og bare looper hver gang jeg trykker logg inn. Noen flere tips? Fant heldigvis ut at jeg har backup av det jeg trenger :)
Lenke til kommentar

Prøv følgende:

7. Skriv sudo reboot now

Jeg gjorde alt du sa og kom til steg 7. Da kom jeg tilbake til gjesteøktpålogging som ikke virker og bare looper hver gang jeg trykker logg inn. Noen flere tips? Fant heldigvis ut at jeg har backup av det jeg trenger :)

Hva har du av skjermkort i den PCen?

Lenke til kommentar

Helt enig med Sampson, det er prisen du ikke betaler. 

Er du ikke i stand til å fikse det selv, har du ikke noe å klage på. Jeg ville uansett forsøkt meg på en distro som ikke forsøker å kommersialisere seg selv. For å ikke bli helt Stallmann ville jeg kanskje prøvd Arch. Jeg personlig bruker Windows. Det er det beste operativsystemet som er å få tak i på denne kloden. Men jeg bruker også unix og gnu for hobby, også på mine servere. Og det er ikke det at Microsoft ikke er å foretrekke der heller. Det er mer beleiligheten.

Endret av Apotropaeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...