Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vil ikke reparere vaskemaskinen:

infoerbra

Anbefalte innlegg

En god venn (alenemor med flere barn), har leid leilighet i Bærum siden nov. 2016.

Nå er vaskemaskinen defekt. Utleier nekter å reparere og mener det er leietakers ansvar.

Der er jeg helt uenig. Utleier bør reparere den for egen regning mener jeg.

Jeg har lest kontrakten. Det står ikke noen om hvitevarer i kontrakten av det jeg kan se (har ikke finlest malen), det er en standard kontrakt 19 utgave 6/16 i Huseiernes Landsforbund som er malen, kun påført noen kommentarer at ok med husdyr.

Vet ikke om det er noen inventarliste inkludert i avtalen, tror ikke det.

Råd?

Alenemoren har lav inntekt og er en konfliksky person. Utleier bor i 2 etasje så det er en litt delikat situasjon. Ikke så greit å bli uvenn med utleier da, men veldig urimelig av utleier å ikke fikse vaskemaskinen.

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal utleier stå for reparasjon av vaskemaskinen? Så lenge det ikke står i kontrakten at han leier ut leiligheten med vaskemaskin osv. er det enten en han har satt inn etter han kjøpte ny selv, eller forrige leieboer lot den stå igjen. 

At leietaker er i en situasjon hvor det ikke er mulig å reparere/kjøpe ny er jo ikke utleier sitt ansvar.

Noen folk er litt for storforlangende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter husleigelova § 5-3 så skal leigetakaren vedlikeholde, og at det er utleigaren som skal stå for utskiftning dersom det ikkje er avtalt noke anna.

Så då er det også eit spørsmål om at vaskemaskina ikkje fungerer på grunn av manglande vedlikehold, eller fordi den er "oppbrukt" og må skiftast ut.

Det ho uansett kan gjere er å pårope det som ein mangel, og dersom utleigaren ikkje fikser vaskemaskina innen rimelig tid så kan leigetakaren få ordna dette for eiga rekning og trekke beløpet frå på husleiga.

I så tilfelle må utleiger gå til sak dersom det faktisk er leigetakaren som skal betale.

Merk også at ein slik framgangsmåte ikkje akkurat er godt for det vidare samarbeidet, men det er ein måte å tvinge fram ei løysning der partane er uenige i kven som skal ta rekninga.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leietaker har en den generelle vedlikeholdsplikten av inventar i boligen med mindre noe annet er avtalt, jf. husleieloven § 5-3 annet ledd.

Det vil si at hvis vaskemaskinen kan repareres påhviler dette leietaker, for egen regning. Dersom reparasjonen fører til at vaskemaskinen får en bedre standard enn den hadde i november 2016 (standardheving) kan leietaker kreve at utleier dekker deler av beløpet, men først etter utflytting når leieforholdet skal "gjøres opp", jf. husleieloven § 10-5.

Må vaskemaskinen skiftes ut påhviler det utleier, for egen regning.

Hvis leietaker påberoper seg manglende vedlikehold som en mangel, og det er vedkommendes eget vedlikeholdsansvar som er årsaken til mangelen, så vil leietakeren være i mislighold av leieavtalen hvis han holder tilbake husleie, se spesialmerknadene i forarbeidene til husleieloven § 2-15:

Det er leieren som bærer risikoen for at han virkelig har et krav mot utleieren. Viser det seg at han tar feil når det gjelder kravets eksistens, foreligger det betalingsmislighold, og utleieren kan gjøre gjeldende de vanlige følger av forsinket betaling.

En slik fremgangsmåte er ikke bare dårlig for videre samarbeid, det kan få leieavtalen sagt opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med andre ord, så kan det være dyrt å gi bort ting gratis, siden vaskemaskinen ikke står i kontrakten. Litt av en logikk, jeg skal huske å ribbe hele leiligheten min før jeg flytter ut, i tilfelle jeg må erstatte noe jeg lot sto igjen som "goodwill" til den som leier av meg  :huh:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Stikk på returavdelingen på elkjøp, du finner minst en vaskemaskin som fungerer.

Det er ikke lov.

Problemet med dette er at folk gjerne setter ting der fordi de ikke virker. Pluss at det er tyveri å stjele ting fra returplassene. Det skal kastes, ikke tas hjem til folk som risikerer brannfare fordi noe ikke virker som burde virket. Det er en grunn til at de satte den der, ikke at den skal brukes av andre. Du vet ikke om den har en elektrisk feil som kan brenne ned halve huset. 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Med andre ord, så kan det være dyrt å gi bort ting gratis, siden vaskemaskinen ikke står i kontrakten. Litt av en logikk, jeg skal huske å ribbe hele leiligheten min før jeg flytter ut, i tilfelle jeg må erstatte noe jeg lot sto igjen som "goodwill" til den som leier av meg  :huh:

Det er ikke dyrt å gi bort ting gratis. Hadde du gitt den bort til leietaker ville den vært leietakers eiendom, og utleier plikter ikke å skifte ut ting som tilhører leietaker.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så kreves det altså penger for en vaskemaskin som ikke er betalt av leietaker og som ikke står i kontrakten, og i mine øyne ikke er en del av fast inventar slik som f.eks en intergrert oppvaskmaskin ville vært eller f.eks et vaskerom med fellesmaskiner for flere leiligheter. Jeg syns det er smålig å legge dette over på eier i dette tilfelle, da alternativet til eier var jo å bare kaste hele maskinen før leier tok over leiligheten

Men siden den sto igjen, og leietakeren benyttet den, så sitter eier igjen med svarteper? Jeg ser ikke denne logikken i det hele tatt, leietaker burde ha sin egen vaskemaskin tilslutt uansett og burde takke eier for lånet

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så kreves det altså penger for en vaskemaskin som ikke er betalt av leietaker og som ikke står i kontrakten, og i mine øyne ikke er en del av fast inventar slik som f.eks en intergrert oppvaskmaskin ville vært eller f.eks et vaskerom med fellesmaskiner for flere leiligheter. Jeg syns det er smålig å legge dette over på eier i dette tilfelle, da alternativet til eier var jo å bare kaste hele maskinen før leier tok over leiligheten

Men siden den sto igjen, og leietakeren benyttet den, så sitter eier igjen med svarteper? Jeg ser ikke denne logikken i det hele tatt, leietaker burde ha sin egen vaskemaskin tilslutt uansett og burde takke eier for lånet

Oi. Har jeg virkelig misforstått det så galt? Jeg tenker småbarnsmor med barn at det er en selfølge at hun burde ha rett til å ha vaskemaskin som del av leien da hun betaler 8500 i mnd. + strøm for en liten hybel. Men kanskje jeg tar feil her? Er helt på jordet?

Hadde jeg leid ut til småbarnsmor og vaskemaskinen var der da leierforholdet ble inngått hadde jeg sett på det som mitt ansvar å holde den i orden. Men ok, man lærer så lenge man lever......

Lenke til kommentar

Mulig det er jeg som tar feil her, men jeg bare ikke ser logikken i det, om vaskemaskinen aldri var der fra første stund, så måtte hun ha hatt sin egen uansett, og jeg ville ikke tro at det var uvanlig å leie ut en leilighet uten vaskemaskin. Opplegg til - ja - det er vel et krav, men ikke selve maskinen. Nå som maskinen er ødelagt, så må hun gjøre som alle andre - skaffe seg en, jeg ser heller ikke hvorfor dette er noe som går innunder "umoralsk" av utleier?  :hmm: 

Synsing fra min side vel og merke

Bytex, trodde jeg også, men tenkte at integrerte hvitevarer var en del av eiers ansvar, da de er en del av leiligheten - slik som ved takst ved salg? Frittstående hvitevarer derimot kan man jo bare fjerne uten noe problem

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Lovens utgangspunkt er at utleier er ansvarlig for at leiligheten er i den stand den er utleid i i hele leieperioden. Det er det leietaker betaler for. Leietaker betaler ikke bare leie for fire vegger og et tak. Velger utleier å inkludere hvitevarer kan utleier ta høyere leie. Blir hvitevarene ødelagt og må skiftes ut vil utleier ta den høyere leien uten å tilby den ytelsen leietaker betaler for. Det er ikke rimelig.

Men man skiller mellom vedlikehold og utskifting - vedlikehold må leietaker ta seg av (unntak fra hovedregelen), utskifting må utleier ta seg av.

Man står selvfølgelig fritt til å avtale andre ordninger, men jo flere byrder man legger på leietaker, jo lavere husleie kan man ta (pga. husleieloven § 4-1).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke være eksplisitt avtalt på forhånd. Med mindre det er avtalt noe annet må man gå ut fra at utleier mener å leie ut med de tingene som står i boligen ved overtakelse (jf for så vidt husleieloven § 2-1 som etablerer at boligen skal overtas ryddig og rengjort, setter du igjen oppvaskmaskinen fordi du mener den er skrap har du brutt husleieloven), og da tar utleier leie for gangen, stua, soverommet, kjøkkenet, vaskemaskinen, sofaen, ovnen, og badet.

Siden utleier tar leie for alt dette gir det ikke mening at han skal få like høy leie hvis badet må skiftes, og heller ikke hvis oppvaskmaskinen må skiftes.

Her er det unntaket som må avtales.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men en frittstående vaskemaskin er jo ikke fast inventar, i hverken salg eller leie - da kan jo ikke en vaskemaskin inngå i dette? Et integrert kjøleskap, samme med komfyr f.eks, eller en varmtvannsbereder - ja, selvfølgelig, da dette er ikke noe leier kan bytte selv (siden det inngår av reell verdi i boligen), men en frittstående maskin? Virkelig? Vi kunne jo like gjerne sagt at eier lot en TV stå igjen, da eier sa at leietaker kunne bare bruke den hvis leier ikke hadde egen, men når den ryker så må eier erstatte den? Om dette er slik det er med reglene, så er det jo ikke annet enn en brøler fra eiers synspunkt, da han/hun tydeligvis skulle bare kastet hele maskinen i stedet for å la leier bruke den gratis. Da måtte jo leier kjøpe en uansett i utgangspunktet, da eier kunne jo fint fjernet den lenge før leier i det hele tatt ringte på leiligheten

Med dette mener jeg hvis leiligheten IKKE er dyrere i forhold til utleiers annonsering av at vaskemaskin inngår i leia. Om dette er noe eier har annonsert som en gulrot til evnt. leier så er det klart - da må den erstattes. Men om "du kan bruke den om du ikke har selv"-type deal, så er jo det den som leier sitt valg, og jeg mener dette er noe eier ikke bør stilles til ansvar for

Jeg tar helt sikkert feil her, men likevel - det virker baklengs for meg dette her :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...