Gå til innhold

Hvorfor er folk så utrolig spente på om de får igjen på skatt, og blir så overrasket?

djgudleif

Anbefalte innlegg

Virker som årets høydepunkt for alle omtrent.

Men er jo bare å se på årsoppgaven og plotte inn i en kalkulator på nett eller bare gjøre en ca beregning?

Jeg forstår det ikke. Hvis de går og klør så ufattelig i fingrene så har de vel allerede prøvd å finne ut dette?

Nå sitter jeg her og vet omtrent helt presis hva jeg får igjen på skatten, eller er det noen andre faktorer som spiller inn så det blir litt "random"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi for folk flest er ikke skatt noe de tenker særlig på. Det de får på konto er det som er interessant, og hvorfor sitte og regne på årsoppgaver osv. når dette kommer ferdig tygd litt senere?

Straks man bikker 2.1.2017 er alle faktorer etablert for 2016.

Husk at veldig mange tror de betaler 35 % skatt også ("det er jo det som står på skattekortet").

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal ha rimelig god oversikt for å vite eksakt hva man får igjen, spesielt når man regner med overtidsjobbing, endringer i gjeld/formue osv. I noe tilfelle tenker jeg at man skal ha det ganske så kjedelig før man gidder å sette seg ned å regne ut dette med mindre man er helt avhengig av å få igjen et visst beløp for at det skal gå rundt.

For veldig mange er også denne formen for "tvungen" sparing gull verdt, enten fordi de ikke eier økonomisk styring eller fordi de har veldig mye annet å tenke på. Dette er også tanken bak den såkalt halve skatten i desember.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For de av oss som både justerer skattekortet i starten av hvert år, og i løpet av året ved større endringer, og som går inn og sjekker at alt er som det skal være på selvangivelsen innen fristen for dette, er det aldri noen overraskelse når skatteoppgjøret foreligger. Etter å ha justert selvangivelsen (hvis der er nødvendig), vet man helt nøyaktig hva resultatet blir.

Lenke til kommentar

Virker som årets høydepunkt for alle omtrent.

Men er jo bare å se på årsoppgaven og plotte inn i en kalkulator på nett eller bare gjøre en ca beregning?

Jeg forstår det ikke. Hvis de går og klør så ufattelig i fingrene så har de vel allerede prøvd å finne ut dette?

Nå sitter jeg her og vet omtrent helt presis hva jeg får igjen på skatten, eller er det noen andre faktorer som spiller inn så det blir litt "random"?

Jeg må innrømmet jeg ikke helt skjønner meg på det, greit nok, er du uinteressert, så gidder man selvfølgelig ikke, men mange virker genuint interesserte, og det tar ca 20 sekund for en vanlig lønnsmottaker å regne ut ganske nøyaktig.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

for min del når jeg var i full jobb varierte mengden overtid fra måned til måned og således svingte fort lønna opp og ned betraktelig , som når man jobber 10 timer alle dager i påsken med 200% overtid ,  og arbeidsgiver trekker flatt 50% skatt på overtid så er det fort mange faktorer som spiller inn , som om man tikket over på toppskatt eller ikke. har jo kontroll på at man betaler nok i skatt.

Lenke til kommentar

Jeg har også eget foretak ved siden av å være ansatt, selv om jeg for noen år tilbake gikk over til AS, blant annet for å få et bedre skille mellom privat og firma. De som har hatt "foretak på si" i noen år har stort sett stålkontroll på skatt, og det selv om likningen som regel er langt mer kompleks for denne gruppen mennesker.

Et aspektet i diskusjonen som jeg dog føler har forsvunnet litt etter TS' åpningsinnlegg, er den tidsavgrensede interessen mange viser i denne sammenheng. Resten av året bryr de seg knapt om skattekort og forskuddstrekk, men akkurat når "skatten" kommer så er de kjempeinteressert i om de får noe tilbake eller om de får baksmell.

Dersom de virkelig var interessert, så skulle man jo tro at de a) sørget for å få riktig skattekort, og b) ofret fem minutter i en skattekalkulator - det gir kanskje ikke 100% riktig svar, men du vil neppe bomme på mange hundrelappene. Forklaringen er vel (som flere allerede har påpekt) at skatt for mane er helt gresk, og dette er nok gjerne de samme som tror de betaler prosenttrekket sitt i skatt.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så ille at folk har den lille gleden og spenningn med å vente på resultatet av skatten, for vandlige folk blir det ikke store summer tilbake eller store smeller så hvorfor bruke tiden på å finne det ut når man kan få litt glede ut av å vente?

Foruten det er det vel også ganske safe "small talk" emne, så folk kan virke litt mer intressert enn de egentlig er.

Lenke til kommentar

Prøv å ha et enkeltpersonforetak på si', I dare you.

Det var det året jeg fikk igjen 50000. :D

Det var riktignok før de droppet den gode renten på skattepengene, så jeg fikk en del renter på pengene også.

Forøvrig betalte jeg såpass for mye fordi jeg ikke fikk satt ned forskuddsskattesatsene selv om jeg dokumenterte lavere næringsinntekt, fikk aldri noe svar på hvorfor jeg måtte betale så mye selv om utregningene mine (som stemte) viste at jeg ikke ville tjene så mye, og reflekterte tallet jeg oppga til skatteetaten.

Lenke til kommentar

Man skal ha rimelig god oversikt for å vite eksakt hva man får igjen, spesielt når man regner med overtidsjobbing, endringer i gjeld/formue osv. I noe tilfelle tenker jeg at man skal ha det ganske så kjedelig før man gidder å sette seg ned å regne ut dette med mindre man er helt avhengig av å få igjen et visst beløp for at det skal gå rundt.

Det eneste som kompliserer dette er hvis du har verdipapirer som gir betydelig avkastning. Det kan være en vanskelig om enn umulig øvelse å stipulere avkastningen igjennom året.

Ser du bort fra det så tar det sånn seriøst 20 sekunder å finne ut hva du skulle betalt i skatt hvis du har siste lønnslipp og et minimum av oversikt på privatøkonomien. Jeg rotet fram alle årsoppgaver nå nylig og punchet inn eksakte tall på skatteetaten.no. Selv det gikk fort, ferdig på under 10 minutter.

Jeg kunne sikkert brukt den halvtimen jeg har viet dette igjennom året på noe mer produktivt, men jeg synes det er ganske greit å vite et halvt år i forveien at jeg slipper å bekymre meg for en skatteregning.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...