Gå til innhold

Usannsynlig Harddisk Informasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har en Western Digital Caviar "120" gb. Jeg har partisjonert den i 5 deler, der C: er på 6,34 gb. Her på C:\ har jeg bare operativsystem og noen få programmer. Alikevel har jeg måttet endre partisjonstørrelsen på c:\ fra 5,5 gb til 6,34 gb for å få plass til noe som jeg ikke vet hva er. Det er akkurat som den fyller seg opp med luft. Jeg har sjekket med det nyeste virusprogrammet, og det virker ikke som det er no virus her.

 

Noe annet merkelig er at Harddisken blir vist med blå skrift, altså "Local Disk C:" bare med blå skrift. Og det samme skjer med en del andre mapper i C:, som f.eks "Documents and settings" + en del filer.

 

Hvis jeg merker av alle mapper og filer i C: og ser på "properties" står det at det finnes 2,32 gb med filer der! Høyreklikker jeg c: og går på properties står det at det er brukt 4,5 gb!

Det står ikke at det er noe i veien med harddisken på device manager. Og jeg har prøvd disk check.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der mener å ha hvert borti dette her før jeg og, tror det kan være at du har noen komprimerte filer på disken din jeg. Høyre klikk på disken din og sjekk om det er huket av for disk komprimering.

 

Og til det andre så er jeg ganske sikker på at gjennopretingsfunksjonen har skylda. Gå inn på min datamaskin og slå av gjenoppretting da skal den plassen bli frigjort, men du bør ta den på igjen da

 

Håper dette kan hjelpe :thumbup:

Lenke til kommentar

F.o.m. win2k pleier blå tekst i stedet for sort i windows explorer indikere at objektet (mappe eller fil) bruker ntfs' innebygde komprimering og/eller kryptering, dersom dette er enablet i folder options.

 

Samlet filstørrelse er summen av netto ukomprimert filstørrelse for alle filer i utvalget. Brukt diskplass er brutto plassforbruk inkl. slack. Sistnevnte øker ved mange små filer i utvalget (default cluster size i ntfs er 4kB), og avtar ved evt. effektiv ntfs-komprimering. Hva evt. kryptering gjør med diskforbruk vet jeg ikke.

 

Dersom det er totalt diskforbruk for hele partisjonen du ser på, tror jeg gjerne det er en hibernate-fil (som titus nevner) eller system restore info som spiser av plassen, men den beste måten å sjekke det på tror jeg er å enable visning av rubbel og bit (skjulte, system- og os-filer) i folder options, og deretter sjekke størrelse og diskforbruk for en og en mappe fra rot (samt rotkatalogen selv).

Lenke til kommentar

Du burde ta den på igjen dersom du vil ha mulighet til å gjenopprette systemet ditt etter en feil.

 

Tror ikke pc din vil yte noe serlig mindre selvom den er stappa, men det er jo ingen fordel å ha os partisjon så full da. partisjonen bør kun inneholde systemfiler da går som oftest så det suser.

 

du kan jo prøve dette da http://www.theabsolute.net/sware/clndisk.html kan anbefale dette den fjerne slack space fra hd din.

n defrag er jo også en god ide å gjøre iblant :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...