enrique1986 Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 (endret) Hei. Jeg har tenkt å studere fra Høsten 2017, men vet ikke helt hva jeg skal studere videre. En av studiene jeg har sett på er Sosiologi. Er Sosiologi studiet spennende og noe å anbefale. Hvordan er jobbmulighetene når man er ferdig med Bachelor i Sosiologi ? Takk for svar Endret 30. januar 2017 av enrique1986 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Anbefales ikke. Mye svada der. Sats på noe realfaglig. Gjerne teknologi eller økonomi. 1 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 (endret) Sosiologifaget er veldig preget av å være ungt og diffust, og det handler i stor grad om diskusjoner om hvordan faget kan rettferdiggjøre seg selv som en ordentlig vitenskap, og masse metateoretisk circlejerk-pjatt. Jeg ville styrt unna. Endret 30. januar 2017 av Shirmah 1 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Spennende? Nei. Altfor mye teori og kjedelig prek. Har du lyst på et spennende fag er sosialantropologi et mye bedre valg. Her får du en bedre forståelse av verden i all dens prakt Lenke til kommentar
enrique1986 Skrevet 30. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2017 Takk for svar Blir nok noe innen Helse eller IT i stedet. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Takk for svar Blir nok noe innen Helse eller IT i stedet. Overrasket over at du har skiftet mening etter tre innlegg. Forresten har jeg hørt at de med sosiologi bakgrunn sliter med å få jobb i dagens arbeidsmarked, selvom de har en mastergrad. Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Har tatt ett emne innen sosiologi, og det var helt greit. Interessant nok, faktisk. Dersom du kommer til å studere noe innen helse eller IT, kan det godt hende du kan ta sosiologi som valgfag. Mange studieprogrammer åpner for at man kan studere noe helt annet, i ett eller to semestre. Lenke til kommentar
Aspirin Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Har ikke studert det selv, men vurderte det på et tidspunkt. Sosiologi er veldig spennende hvis du er glad i å lese, samfunnsengasjert og teoretisk anlagt, men det er dessverre lite rettet mot yrkeslivet. Og slik arbeidsmarkedet er for humanister/samfunnsvitere per nå så er ikke en bachelorgrad i sosiologi noe som hjelper deg særlig mye med tanke på arbeidsmuligheter. Med master stiller du nok hakket bedre, men det er fortsatt veldig mye konkurranse om de jobbene som dukker opp, uten at jeg skal uttale meg for skråsikkert. Kunne du tenkt deg å undervise eller gjøre karriere i akademia? Da er sosiologi kanskje noe for deg. Man blir en slags generalist av denne utdanningen, som gjør at man kan brukes til mye rart. Likevel må man belage seg på å jobbe litt hardere enn andre som har tatt mer "praktiske" utdanninger for å nå frem i arbeidsmarkedet. Ellers har jeg inntrykk av at en del sosiologer ofte ender opp i jobber innen offentlig sektor, type saksbehandler-stillinger. Det er selvfølgelig også en mulighet å kombinere sosiologi med noe annet/en mer praktisk utdanning. Det kommer til sist helt an på hvor mye du interesserer deg for faget. Lenke til kommentar
enrique1986 Skrevet 31. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2017 Takk for svar Blir nok noe innen Helse eller IT i stedet. Overrasket over at du har skiftet mening etter tre innlegg. Forresten har jeg hørt at de med sosiologi bakgrunn sliter med å få jobb i dagens arbeidsmarked, selvom de har en mastergrad. Lykke til! Jeg har flere studieretninger jeg kunne tenke meg å gå. Er veldig usikker på Sosiologi studiet når det kommer til jobbmuligheter senere. Selv om studiet i seg selv virker spennende. Men når flere jeg har snakket med sier at det kan være vanskelig å få jobb senere så blir man veldig usikker. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Studerer psykologi men har tatt litt sosiologi ved siden av. Synes det er kjempespennende, men man må kanskje være litt kreativ når man søker jobb. Eller satse på å ta litt ekstra statistikk o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå