Gå til innhold

Er små nye høytallere bedre enn eldre større.

Anbefalte innlegg

Har i dag Audio Pro 4 stk A3.20 Live 1 senter og Bass som kaltes Live 4 eller noe slikt http://www.audioreview.com/cat/speak...5_1594crx.aspx

Disse fikk ok omtaler rundt år 2000.
Men vurderer litt mindre. I alle fall må jeg ha andre bak på grunn av hjørnesofa.

Lurte på om å bytte ut de jeg har med noe små som KEF E305 https://oslohificenter.no//tv-hjemme...temer/kef-e305
Hvordan vil dette låte i forhold til de jeg har nå? Eller er det bedre å beholde de jeg har foran, senter + bass og skaffe noe tilsvarende Kef E305 eller B&W M-1 bak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om høyttalerene er gamle eller nye vil ikke ha noe å si på lyden. Normale produsenter er fortsatt begrenset av de fysiske lovene, slik at mer element areal fortsatt vil gi mer lyd (kvantitet).

Men at de nok ha bedre lyd kvalitet kan nok fort være.

Små høyttalere krever som regel kraftigere/større forsterker enn store for å spille samme nivå, og gir som regel mindre bass. Det viktigste er å sjekke spesifikasjonene på hvilke frekvenser den spiller på +/- 3dB og effektiviteten. De du linker til nederst spiller i fra 90Hz, noe som tilsier at du må sette delefrekvensen i forsterkeren til 100 eller 120 alt etter hva forsterkeren din støtter. Det betyr igjen at Suben som er oppgitt til å spille ned til 33Hz må bruke mye av de få kreftene den har til å spiller høyt opp i registeret.

Høyttalerene har en oppgitt effektivitet på 86 dB ved 1 watt, noe som er veldig lavt, og krever en kraftig forsterker for å gi litt trykk i lyden. Så mest sannsynlig så vil du oppleve de som at de spiller lavere. Spesielt hvis du er en av de som ser seg blindt på tallet som står på volumet.

Lenke til kommentar

Beste er å ta en tur og høre på dem. Det er jo forskjell i hvordan ting høres ut, men gamle høyttalere er ikke nødvendigvis dårligere. Jeg ville ikke brukt så mye penger uten å være sikker på at jeg liker lyden fra dem, spesiellt siden de du har skal være ganske gode etter hva jeg ser fra linken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...