Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Milliardgjeld og to dødsbranner på Forsvarets koreanske verft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette viser med all tydelighet at Forsvarets anskaffelses-metoder er på fullstendig på villspor. Hvilken Marine er det KNM Maud skal betjene dersom den berømte LangTidsPlanen til våre folkevalgte politikere skal følges opp til punkt og prikke!? Dette er atter en ny 'alle eggene i en og samme kurv' planlegging, hva skal operative fartøyer gjøre NÅR dette skipet settes ut av spill først som sist i en eventuell åpen konflikt med samtlige tilmålte og minimale tekniske forsyninger til samtlige andre fartøy ombord?! Gjør dette skipet om til hjelpe- og forsyningsskip for humanitære formål først som sist. Et slikt fartøy har ingen åpenbar rolle i norsk forsvarssammenheng, er dette 'et plaster på såret' etter at Olavsvern og flere andre forhåndslagre som helt feilaktig ble avviklet?! Det eneste et slikt fartøy vil gjøre er å åpenbare andre fartøyers lokasjoner i et åpent konflikt-scenario. Greit nok at man utfører en 'øvelse' for tilårskomne norske marineoffiserer i å være med på prosjektering av nytt fartøy i 'langtvekkidstan', der de får smake på uvante kulturimpulser, men det finnes også langt rimeligere måter å få unnagjort en slik type 'marineøvelse' på. De norske som har vært der, har sikkert gjort en upåklagelig jobb, men det er tross alt grenser over og under vann med en stadig mindre norsk Marine som har hatt gode og solide forhåndslagre langs land&strand i mange titalls år, og vi har også opplags-verdensrekord i hypermoderne offshore-fartøyer som Marinen burde være interessert i å få aktivert i en 'total-forsvarsmodell'?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette viser med all tydelighet at Forsvarets anskaffelses-metoder er på fullstendig på villspor. Hvilken Marine er det KNM Maud skal betjene dersom den berømte LangTidsPlanen til våre folkevalgte politikere skal følges opp til punkt og prikke!? Dette er atter en ny 'alle eggene i en og samme kurv' planlegging, hva skal operative fartøyer gjøre NÅR dette skipet settes ut av spill først som sist i en eventuell åpen konflikt med samtlige tilmålte og minimale tekniske forsyninger til samtlige andre fartøy ombord?! Gjør dette skipet om til hjelpe- og forsyningsskip for humanitære formål først som sist. Et slikt fartøy har ingen åpenbar rolle i norsk forsvarssammenheng, er dette 'et plaster på såret' etter at Olavsvern og flere andre forhåndslagre som helt feilaktig ble avviklet?! Det eneste et slikt fartøy vil gjøre er å åpenbare andre fartøyers lokasjoner i et åpent konflikt-scenario. Greit nok at man utfører en 'øvelse' for tilårskomne norske marineoffiserer i å være med på prosjektering av nytt fartøy i 'langtvekkidstan', der de får smake på uvante kulturimpulser, men det finnes også langt rimeligere måter å få unnagjort en slik type 'marineøvelse' på. De norske som har vært der, har sikkert gjort en upåklagelig jobb, men det er tross alt grenser over og under vann med en stadig mindre norsk Marine som har hatt gode og solide forhåndslagre langs land&strand i mange titalls år, og vi har også opplags-verdensrekord i hypermoderne offshore-fartøyer som Marinen burde være interessert i å få aktivert i en 'total-forsvarsmodell'?!

 

Ja, dette er fregatt prosjektet om igjen, der man laget en spesifikasjon som favoriserte et land under solen - Spania - og ga et knippe sjøoffiserer langtidsopphold i varmt klima med rause utestasjoneringstillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut for at "Maud" blir en del av konkursboet.

Når skal den udugelige ledelsen i forsvaret erstattes av kompetente mennesker?

Sannsynligvis er det blårussen som styrer hele økonomien i forsvaret, og de fleste i denne gruppen evner ikke annet enn å se på fakturabeløpet nederst til høyre når de inngår kontrakter, og mangler enhver evne til å vurdere de store tallene som inngår i risiko og endringer underveis.

Når skal forsvaret oppdage at det finnes svært gode og kompetente verft i Norge?

Det er en skam hvordan skattepengene håndteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og Statoil UK bygger sin Mariner ved samme verftet. Det har vært en lang ferd med MYE problemer. På naboverftet begynner en nå på Johan Sverdrup som foreløpig ikke har hatt forsinkelser med Korea. Så gjenstår det bare å se om det er Yme 2(aldri ferdig) eller Goliat 2(sterkt forsinket) som bygges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...