Gå til innhold

Hvordan blir det med MVA når 1 part er pliktig og den andre ikke?

Anbefalte innlegg

Har en liten musikkfestival som vi skal organisere i et DA foretak. Vi vil ikke overstige inntekter på 50K, og er da følgelig ikke mva pliktig. Men de vi kjøper tjenester hos er jo gjerne mva pliktig.

Hvordan blir det da med fakturering og mva, når kun den ene parten er mva. pliktig, skal dem fakturere hos inkl. mva (de må vel betale mva uansett selv om vi ikke er mva pliktig) ?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, ganske innlysende egentlig.

Men en annen ting, hvis vi ER mva. pliktig, må man ha en faktura med spesifisert mva for å være fradragsberettiget? Når man feks. handler med utlandet, og betaling skjer via feks. paypal så er det bare ett totalbeløp. Men man har vel krav på 25% skattefradrag uansett?

Lenke til kommentar

Har du noen link til disse nye egne mva reglene for kjøp av (i mitt tilfelle digitale) tjenester fra utlandet?

For tjenester (som uansett ikke går gjennom en speditør og tolldeklarasjon/fortolling) er det såvidt jeg vet ingen egentlig endring fra tidligere; det nye fra 01/01/17 er at varer som leveres til et foretak også skal behandles på samme måte, hvor foretaket selv skal regne ut og bokføre (men, i motsetning til tidligere, ikke betale inn for så å trekke det fra i mva-regnskapet) merverdiavgift.

Her er en veileder (som ikke omhandler tjenester, ettersom det ikke er noen endring der) fra Skatteetaten:

http://www.skatteetaten.no/globalassets/odin/bokforing-av-innforselsmva-med-eksempler.pdf

For tjenester fra utlandet står det noe her, men ikke like detaljert:

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/merverdiavgiftsatser-kjop-av-tjenester-fra-utlandet-svalbard-og-jan-mayen/

Det står der at "Kjøpere som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret skal rapportere merverdiavgift ved kjøp av tjenester fra utlandet som utgående avgift i mva-meldingen." -for at det skal bli rett, så må det etter det jeg kan begripe samtidig føres opp under "fradragsberettiget inngående avgift", slik at disse to går opp i opp...

Lenke til kommentar

Reglene om tjenester er ikke nye, det som er nytt er at varer skal behandles på samme måte som tjenester.

For tjenester gjelder reglene om snudd avregning. Du skal føre opp tjenestens verdi som utgående avgift (avgift du skal betale til Skatteetaten), og i tillegg skal du føre opp den delen av tjenestens verdi som er fradragsberettiget som inngående avgift (avgift du får trekke fra).

I praksis blir dette et nullsumsspill for de fleste, men noen av oss har både avgiftspliktig og avgiftsunntatt omsetning, hvor dette da blir en merbelastning fordi vi ikke får fullt fradrag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene om tjenester er ikke nye, det som er nytt er at varer skal behandles på samme måte som tjenester.

For tjenester gjelder reglene om snudd avregning. Du skal føre opp tjenestens verdi som utgående avgift (avgift du skal betale til Skatteetaten), og i tillegg skal du føre opp den delen av tjenestens verdi som er fradragsberettiget som inngående avgift (avgift du får trekke fra).

I praksis blir dette et nullsumsspill for de fleste, men noen av oss har både avgiftspliktig og avgiftsunntatt omsetning, hvor dette da blir en merbelastning fordi vi ikke får fullt fradrag.

Skjønner ikke helt det du sier (blir kanskje litt for regnskapsteknisk) men det er ikke det tekniske jeg lurer på (jeg fører ikke regnskap selv). Jeg lurer bare på om digitale tjenester som er kjøpt fra utlandet er fradragsberettighet fortsatt, og om det må spesifiseres noe på beløp? Det måtte det ikke før hvertfall, da var det greit så lenge avsender og mottaker var spesifisert med adresse, samt vare spesifisering. Her er en typisk paypal kvittering: http://prntscr.com/e32llw . (Produktet kan være feks. webdesign)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...