Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan fungerer egentlig felleskostnad?

Gjest

Anbefalte innlegg

Si at en andelsleilighet koster totalt  1 000 000 kr

og 600 000 av disse er fellesgjeld

Så står det i annonsen at felleskostnader er på f.eks 5000 kr i mnd, hvor 3000kr er er avdrag på andel fellesgjeld

Betyr dette at når jeg da tar opp et lån som dekker 1 000 000  og kjøper leiligheten, så er de 3000 kr i avdrag på fellsgjeld gjort opp for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at du kjøper leiligheten med gjeld. Kjøper du den for 1 000 000 vil du i praksis betale 1 600 000 for den.

Fellesgjeld følger leiligheten og blir dermed din når du kjøper den. Så for å finne ut hva du faktisk betaler for leiligheten må du legge sammen fellesgjeld og lånet ditt.

Hva du kjøper leiligheten for påvirker ikke fellegjelden.

edit: hva mener du forresten med at den koster totalt 1 000 000? Hva er inkl i det?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det betyr at du kjøper leiligheten med gjeld. Kjøper du den for 1 000 000 vil du i praksis betale 1 600 000 for den.

Fellesgjeld følger leiligheten og blir dermed din når du kjøper den. Så for å finne ut hva du faktisk betaler for leiligheten må du legge sammen fellesgjeld og lånet ditt.

Hva du kjøper leiligheten for påvirker ikke fellegjelden.

Mente 1 000 000 totalt, som at leiligheten koster 400 000 or fellesgjeld på 600 000

Det jeg lurte på da er den månedlige felleskostnaden. Så "avdrag fellesgjeld" under felleskostnader er en annen type gjeld?

Lenke til kommentar

Sånn ja, det vanlige er vel at man da låner 400 000 i banken man kjøper leiligheten for og fortsetter å betale de 600 000 i fellesgjeld. Altså 2 lån, ett eget og ett felles(som følger leiligheten)

Du må evt. låne av banken for å betale ut fellesgjeld, om dette er mulig eller ikke spørs antagelig på avtalen borettslaget har.

Tror banken antagelig er skeptisk til å låne ut for å betale fellesgjeld, antagelig er renten ca det samme så det er ikke sikkert det er noe poeng.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Sånn ja, det vanlige er vel at man da låner 400 000 i banken man kjøper leiligheten for og fortsetter å betale de 600 000 i fellesgjeld. Altså 2 lån, ett eget og ett felles.

Du må evt. låne av banken for å betale ut fellesgjeld, om dette er mulig eller ikke spørs antagelig på avtalen borettslaget har.

Tror banken antagelig er skeptisk til å låne ut for å betale fellesgjeld, antagelig er renten ca det samme så det er ikke sikkert det er noe poeng.

hmm

Så hvis jeg f.eks må betale 5000 kr /mnd på boliglånet mitt, og så er det felleskostnader på leiligheten på 5000kr. Da må jeg betale 10 000kr/mnd da?

Lenke til kommentar

Sånn ja, det vanlige er vel at man da låner 400 000 i banken man kjøper leiligheten for og fortsetter å betale de 600 000 i fellesgjeld. Altså 2 lån, ett eget og ett felles.

hmm

Så hvis jeg f.eks må betale 5000 kr /mnd på boliglånet mitt, og så er det felleskostnader på leiligheten på 5000kr. Da må jeg betale 10 000kr/mnd da?

Stemmer.

Lenke til kommentar

Stemmer det ja.

Alternativet er jo å låne ekstra av banken og betale 8000 til banken og 2000 i fellesutgifter om du skal betale ned med samme hastighet. Om de har samme rente som boliglånet noe jeg vil tro de gjerne har.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

hmm

Stemmer.

Jaså, ser noen leiligheter som koster 3 mill kr, med felleskostnad /mnd på 15 000 kr

Da hadde jeg heller kjøpt en selveier  i samme "liga" og unngått 15000kr mnd for at noen skal klippe hekken min, herregud

Lenke til kommentar

Jaså, ser noen leiligheter som koster 3 mill kr, med felleskostnad /mnd på 15 000 kr

Da hadde jeg heller kjøpt en selveier  i samme "liga" og unngått 15000kr mnd for at noen skal klippe hekken min, herregud

Dette er vel fellesgjeld også? Man må jo se prisen både på fellesgjeld og prisen på leiligheten sammen.

Man kan jo få en leilighet billig, men med millioner i fellesgjeld...

Lenke til kommentar

Aldri hørt om borettslagsleiligheter til den prisen med så høye felleskostnader. Jeg kjøpte leilighet i fjor, betalte ca. 5 millioner og har felleskostnader på ca. 5000 i måneden (hvorav kun en marginal del er finanskostnader og avdrag, gammelt borettslag med lite gjeld). Det var temmelig høyt sammenlignet med alternativene. 

Lenke til kommentar

Dette er vel fellesgjeld også? Man må jo se prisen både på fellesgjeld og prisen på leiligheten sammen.

Man kan jo få en leilighet billig, men med millioner i fellesgjeld...

Jeg har sett følgende på markedet:

Andelsleilighet:

2 soverom, 4 etg, år 2014, 60m2

pris: 2.9 mill + 100 000kr mill fellesgjeld

felleskostnader/mnd: 15 000kr

pris på lån: 12 000 kr/mnd

totalt: 27 000kr mnd for meg da

Selveierleilighet:

pris 3 mill

pris lån:

12 500 kr

Lenke til kommentar

Slik er det med høgstandardboligar. Der har ein gjerne høge felleskostnader som går til å lønne tjenestefolket som utfører arbeidsoppgåvene som du ikkje sjølv vil utføre.

Det er heller ikkje alle som er i stand til å klippe hekken utanfor blokka, så då er det gjerne meir rettferdig at alle spleiser på å hyre inn ein vaktmester som gjer jobben, enn at det skal være dei to einaste arbeidsføre bebuerane i blokka som må dele på jobben.

Men ja, du må gjere nokre vurderingar av kva felleskostnadane går til å dekke, og om du synest dette er fornuftig pengebruk.

Enkelte borettslag har omtrent kun nedbetaling av fellesgjeld, kommunale avgifter og forsikring over felleskostadane.

Andre borettslag legg også til vaktmester, vaskedame, kabel-TV, treningsabonnement, osv i sine felleskostnader.

Men totalkostnaden for å bu der er det du må betale til banken i renter og avdrag på ditt boliglån, pluss det som står oppført som fellesutgifter.

Lenke til kommentar

Aldri hørt om borettslagsleiligheter til den prisen med så høye felleskostnader. Jeg kjøpte leilighet i fjor, betalte ca. 5 millioner og har felleskostnader på ca. 5000 i måneden (hvorav kun en marginal del er finanskostnader og avdrag, gammelt borettslag med lite gjeld). Det var temmelig høyt sammenlignet med alternativene.
Den dyreste leiligheten til salgs i norge har fellesutgifter på 9445. Den koster 40 mill.
Tror det skal godt gjøres og finne "vanlige" leiligheter med 15 000 i fellesutgifter :)

Andelsleilighet:
pris: 2.9 mill + 100 000kr mill fellesgjeld

felleskostnader/mnd: 15 000kr
pris på lån: 12 000 kr/mnd

totalt: 27 000kr mnd for meg da

Selveierleilighet:
pris 3 mill

pris lån:
12 500 kr
Link til denne?
Høres veldig usansynlig ut at slik leilighet skal ha 15 000 i fellesugifter med mindre det er med egen butler og sjåfør. Endret av aklla
Lenke til kommentar

Forsiden på finn.no er ikke "tilfeldig", den er tilpasset din tidligere surfing... 

Som du ser er den aktuelle leiligheten inkludert "hinna pluss", som er noe kaksegreier med resepsjonist og sånn: 

Her kan det nevnes bemannet serviceområde, lounge, trimrom, gjestehybler, selskapslokaler m/storkjøkken, felles takterrasse m.m. Det arrangeres også flere kjekke aktiviteter for beboerne og man kan bestille en rekke personlige tjenester hos vertinne

I tillegg er det inkludert 4600 kroner i nedbetaling av fellesgjeld og 700 kroner i strøm og gass i felleskostnadene der. 

Lenke til kommentar

Ofte har de billigste leilighetene dyr fellesutgift. Men det er ingen fasit, så man må vurdere hver leilighet. 15 000 i fellesutgifter er skyhøyt og langt over normalen. Jeg bor i en leilighet der jeg betaler 2200,- i fellesutgifter.  Viktig når man kjøper å forhøre seg om hva av arbeider som er planlagt i borettslaget da store ting fort kan øke fellesutgiftene betraktelig om ikke borettslaget har god økonomi og sparte midler til slike ting.

Lenke til kommentar

tilfeldig jeg fant på første siden på finn.no

https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=89903059

10 000 kr fellesutgifter

Den har tross alt 1 593 424 i fellesgjeld. Om man ser fellesgjeld og fellesutgifter under ett vil man finne veldig høye beløper ja, men nå er jo mest vanlig å se på det som fellesgjeld(nedbetaling av lån) og fellesutgifter(veldikehold, kommunale avgifter, TV, internett, osv).

Om du ser lengre ned:

Fellesgjeld: 4630,-

Fellesutgifter: 5187,-

Strøm/gass: 708,-

Så er det "bare" nesten 5900 i fellesutgifter, men dette inkluderer jo "Hinna Pluss konseptet, kommunale avgifter, drift, vaktmestertjenester og renhold av fellesareal, bygningsforsikring, renter og avdrag fellesgjeld, a-konto strøm/gass, basis TV og internett pakke fra Lyse, boligalarm og vektertjeneste m.m."

Altså er dette alt man trenger. Andre borettslag har gjerne f.eks TV, internett og strøm/gass utenom fellesutgifter som da åpenbart blir lavere, mens måntlige utgifter fortsatt blir det samme ettersom dette tross alt er noe man "må ha" uansett.

Skill mellom fellesgjeld og fellesutgifter når du sammenligner leiligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...