Gå til innhold

Slutte i ny jobb

Anbefalte innlegg

Jeg startet i ny jobb for litt over en uke siden,i en stor ferskvare i en butikk. Jeg vil slutte og synes dette er veldig ubehagelig fordi jeg kun har vært der en uke og selv så synes jeg dette virker uprofesjonelt av meg å gjøre. Du står og går veldig mye i denne jobben noe som er en stor belastning på rygg og dårlige knær. Jeg er veldig plaget med rygg fra før og har to opererte knær som har begynt å verke en del, spesielt på jobb. Og i tillegg så var ikke jobben slik jeg hadde sett for meg i det hele tatt. Utrolig krevende og vanvittig mye å gjøre, jeg har nettopp begynt å bli bra etter en veldig tung periode og var endelig klar for å få meg en jobb vedsiden den jeg allerede har. Var en venninne som sa at de trengte folk og at jeg burde søke, sa det var en ganske "chill" jobb. På intervjuet så spurte jeg hva slags arbeidsoppgaver jeg kom til å få og avdelingslederen og sjefen sa at "det var bare et par ting som å passe på at ku der får hjelp og rengjøring der det trengtes osv, og at det var en ganske enkel jobb når man har satt seg inn i det." Jeg ble så overveldet at jeg fikk et lite sammenbrudd andre dagen på opplæring, måtte gå på do for å ta meg sammen. Har kun jobbet fire dager og jeg har allerede fått et sammenbrudd, nesten to.. Haha litt flaut i grunn.. I tillegg så har jeg store smerter i rygg og knær som påvirker jobb dagen og etter jobb.

Det er en veldig fin arbeidsplass og jeg lærte ting veldig fort og har allerede stått mye alene i ferskvare disken og håndtert ting jeg ikke hadde noe erfaring med tidligere, men jeg kjenner jeg ikke er klar for så mange oppgaver og det å takle smerter i rygg og knær gjennom en hel dag.

Jeg vil høre hva dere tenker om dette og om dere har noen tips?

jeg synes det er veldig dårlig av meg å skal si opp etter så kort tid og aner ikke hvordan jeg skal gå frem da jeg er litt redd for å få mye kjeft pga dette.

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kan være enig i at det vanligvis tek seg dårlig ut å slutte rett etter at du har fått opplæring.

Men eit viktig poeng her er at grunnen til at du vurderer å seie opp er på grunn av helsa. Det er ein betydelig fare for at dersom du fortsetter å stå i ein jobb som du ikkje har rygg og knær til å takle så ender du opp med å bli sjukmeldt.

Det er ikkje nokon betre situasjon for sjefen at du du er sjukmeldt, og slike plager kan øydelegge deg såpass mykje at du heller ikkje har rygg til å ta deg ein anna jobb med mindre ståing etterpå.

Det er slike ting som er grunnen til at dei fleste jobbar har prøvetid den fyrste tida. Nettopp fordi at sjefen skal kunne seie deg opp på relativt kort varsel dersom du ikkje leverer ein god nok jobb, og fordi at du også skal kunne slutte dersom du ikkje klarer jobben.

Det beste er nok å ta ein prat med sjefen din om dette. Du har uansett ingenting å tape dersom du likevel har tenkt å slutte.

Dersom dere har verneombud på jobb så er det enda bedre å snakke med verneombudet.

Det kan godt være at det kan gjerast grep som forhindrer dei plagene som du har.

Typiske tiltak som kan gjennomførast relativt enkelt og billig er:

-Ståmatter bak disken slik at du ikkje står direkte på eit hardt golv.

-Betre sko/såle.

-Meir varierte arbeidsoppgåver på rotasjon (kanskje du kun har mykje ståande arbeidsoppgåver akkurat no kun pga opplæringa).

-Andre arbeidsoppgåver.

-Trening. Bedriftshelsetjenesta kan heilt sikkert bistå med å kartlegge problemet og å lage til eit tilpassa treningsprogram.

-Osv.

Normalt hadde eg nok anbefalt deg å vente litt til før du seier opp, og i alle fall til du har fått deg ein ny jobb.

Men når det er snakk om helsa så vil det å presse deg gjennom arbeidsdagane kunne være dråpen som gjer at du blir arbeidsufør i lang tid etterpå.

Lenke til kommentar

Tusentakk for svar, ja er helt enig i det du sier.

Ja de har matter på jobb som de setter ut og fikk låne meg noen gode såler, men har ikke vært så mye til hjelp egentlig.

Skal på jobb om 1 time og jeg gruer meg så fælt da jeg fortsatt har store smerter i ryggen etter helgen, men Skal ta opp dette med sjefen idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...