Kikert Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 (endret) Folk trenger arbeid. Får Trump mer arbeid tilbake til USA så blir det mindre arbeid et annet sted. Med andre ord, hvem er mest verdt? Hvem fortjener arbeid? Bør kinesere eller USA'ere ha jobber for å brødfø familien? Edit; Ble ny side gitt. Var svar til Clarus Edit2; Grunnlaget for boikotten du ønsker(?) var vel at han skal få arbeidsplasser hjem ved å ta dem fra andre steder? Endret 29. januar 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Folk trenger arbeid. Får Trump mer arbeid tilbake til USA så blir det mindre arbeid et annet sted. Med andre ord, hvem er mest verdt? Hvem fortjener arbeid? Bør kinesere eller USA'ere ha jobber for å brødfø familien? Edit; Ble ny side gitt. Var svar til Clarus Edit2; Grunnlaget for boikotten du ønsker(?) var vel at han skal få arbeidsplasser hjem ved å ta dem fra andre steder? Å ønske jobber tilbake til USA er det ikke noe galt med (selv om det vel strengt talt er billigere for USA å få dette gjort i utlandet å ha folka på trygd?) men f.eks. å gi Mexico en straffeskatt for å finansiere Trump-veggen er et godt eksempel (prøver å ikke falle for fristelsen å ramse opp ting for å unngå en ny for\mot Trump-tråd.) Dette handler ikke om å verdsette grupper mennesker for meg. Dette handler om å gi beskjed på en måte som kanskje kan ha effekt. Hvis salget av amerikanske varer synker med noen % vil jeg tro det skjer i større grad en demonstrasjoner o.l. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Oppmerksomhet. Er det man prøver å oppnå når man demonstrerer og uten at drt er noe jeg har gjort. Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 (endret) Tror jeg vil kjøpe mer amerikansk produsert fra nå av. Har aldri sett en president med en slik styrke, godhet og omsorg ovenfor sin egen befolkning. En helt, rett og slett. Tenk om Norge kunn fått en Trump! Endret 29. januar 2017 av OleNord 6 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Tror jeg vil kjøpe mer amerikansk produsert fra nå av. Har aldri sett en president med en slik styrke, godhet og omsorg ovenfor sin egen befolkning. En helt, rett og slett. Tenk om Norge kunn fått en Trump! Det må du gjerne hvis du mener det. Burde kanskje presisert at jeg ikke anbefaler en boikott for tilhengerne hans Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Tror jeg vil kjøpe mer amerikansk produsert fra nå av. Hva da? Det er ikke mye greier man kan handle som er laget i USA, hvertfall ikke dagligdagse ting/ forbruksvarer. 1 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Tror jeg vil kjøpe mer amerikansk produsert fra nå av. Hva da? Det er ikke mye greier man kan handle som er laget i USA, hvertfall ikke dagligdagse ting/ forbruksvarer. Hvor det er produsert er ikke poenget. Er amerikanskeide selskaper jeg tenkte på. Meningsløst å plukke ut hvor de er produsert. Ser at jeg ikke har vært tydelig p ådet. Lenke til kommentar
Michel Pepe Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Ja USA er pålagt å GI arbeid til kinesere osv slik at de kan brødfø sin familie! USA er også pålagt å la meksikanere og andre fra fattige / krigsrammede land bo der. Fy fy hvis du er uenig i dette, shame on you!! Det samme gjelder for Europa og, right? Hvorfor i h... er vest-Europa eller USA pliktig til å ta i mot flyktninger? Prøv å forklare det, ikke en lett ting å forklare. For en eller annen grunn er det tatt for gitt at vi har en plikt - men det er null logikk bak det og det er fullstendig galskap. At Trump gjør noe med det vil forhåpentligvis inspirere nasjonene i Europa til å gjøre noe før det er for sent. https://www.youtube.com/watch?v=ubGzbj59_Xs HERREGUD... 2 Lenke til kommentar
doro8 Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Så vi skal boikotte alle land som ønsker å bygge opp egen industri med akseptable lønninger og ikke jobber mot total globalisering? Proteksjonisme er kontraproduktivt til dette ønsket. Det er ikke globaliseringen som hindrer velstandsutvikling for alle. Det er det skeivfordeling av globaliseringens økonomiske frukter som er. Robotskatt til finansiering av garantert minsteinntekt for alle er en mulig løsning. En annen er at den giga og tera rike prosenten på toppen innser masseproduksjon forutsetter kjøpekraft hos massene og derfor er i deres egen interesse. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Ja USA er pålagt å GI arbeid til kinesere osv slik at de kan brødfø sin familie! USA er også pålagt å la meksikanere og andre fra fattige / krigsrammede land bo der. Fy fy hvis du er uenig i dette, shame on you!! Hæ? Jobbene gjøres der fordi det er billigere. Ikke for å være snill... Jeg trur ikke jeg har skrevet en eneste ting du refererer til her... Og jeg har da aldri skrevet noe om at de skal ta inn flere meksikanske innvandrere? Eller innvandring? Gi de sted å bo? Ulovlige innvandrere får ikke sted å bo eller trygd så klart. Dette ga ingen mening... Lenke til kommentar
Sir Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Tror jeg vil kjøpe mer amerikansk produsert fra nå av. Hva da? Det er ikke mye greier man kan handle som er laget i USA, hvertfall ikke dagligdagse ting/ forbruksvarer. http://www.madeintheusa.com/index.php Lenke til kommentar
Sir Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 En annen er at den giga og tera rike prosenten på toppen Du mener nordmenn? Lenke til kommentar
Michel Pepe Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Ja USA er pålagt å GI arbeid til kinesere osv slik at de kan brødfø sin familie! USA er også pålagt å la meksikanere og andre fra fattige / krigsrammede land bo der. Fy fy hvis du er uenig i dette, shame on you!! Hæ? Jobbene gjøres der fordi det er billigere. Ikke for å være snill... Jeg trur ikke jeg har skrevet en eneste ting du refererer til her... Og jeg har da aldri skrevet noe om at de skal ta inn flere meksikanske innvandrere? Eller innvandring? Gi de sted å bo? Ulovlige innvandrere får ikke sted å bo eller trygd så klart. Dette ga ingen mening... Min post refererte ikke direkte til det du skrev så sikkert derfor gav det ikke mening hvis du prøver å lese den som et svar til din post ... Men... Ja det er billigere selvfølgelig, men det er fortsatt penger som går ut av USA og til Kina, amerikanske arbeidere kan ikke konkurrere mot kinesiske mtp. lønnsnivåer. Kina vil jo at USA fortsatt skal kjøpe fra de, det er bra for alle unntatt de amerikanske arbeiderne som ellers hadde gjort jobben som kineserne gjør. Mitt poeng var at det er ikke bra for USA å ta inn flere innvandrere med mindre de kan bidra - og samt er det bra for amerikanere å sparke ut alle de ulovlige innvandrerne pga de suger tid og penger ut av staten. Nå har USA handelsunderskudd med Kina, dvs hvis det fortsetter for evig vil de få mer og mer gjeld - det er jo ikke bærekraftig. Med mindre de har et tilsvarende overskudd fra andre land så det balanserer seg ut (noe som de ikke har). Skjønner ikke hvorfor det er så sjokkerende at han vil fikse opp i dette. Lenke til kommentar
doro8 Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 (endret) Tror jeg vil kjøpe mer amerikansk produsert fra nå av. Har aldri sett en president med en slik styrke, godhet og omsorg ovenfor sin egen befolkning. En helt, rett og slett. Tenk om Norge kunn fått en Trump! Fleip eller fakta? Ironi eller alvor? Litt av en beskrivelse av en hensynsløs egoist som har "tjent" en formue på konkursrytteri. Endret 29. januar 2017 av doro8 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Ja USA er pålagt å GI arbeid til kinesere osv slik at de kan brødfø sin familie! USA er også pålagt å la meksikanere og andre fra fattige / krigsrammede land bo der. Fy fy hvis du er uenig i dette, shame on you!! Hæ? Jobbene gjøres der fordi det er billigere. Ikke for å være snill... Jeg trur ikke jeg har skrevet en eneste ting du refererer til her... Og jeg har da aldri skrevet noe om at de skal ta inn flere meksikanske innvandrere? Eller innvandring? Gi de sted å bo? Ulovlige innvandrere får ikke sted å bo eller trygd så klart. Dette ga ingen mening... Min post refererte ikke direkte til det du skrev så sikkert derfor gav det ikke mening hvis du prøver å lese den som et svar til din post ... Men... Ja det er billigere selvfølgelig, men det er fortsatt penger som går ut av USA og til Kina, amerikanske arbeidere kan ikke konkurrere mot kinesiske mtp. lønnsnivåer. Kina vil jo at USA fortsatt skal kjøpe fra de, det er bra for alle unntatt de amerikanske arbeiderne som ellers hadde gjort jobben som kineserne gjør. Mitt poeng var at det er ikke bra for USA å ta inn flere innvandrere med mindre de kan bidra - og samt er det bra for amerikanere å sparke ut alle de ulovlige innvandrerne pga de suger tid og penger ut av staten. Nå har USA handelsunderskudd med Kina, dvs hvis det fortsetter for evig vil de få mer og mer gjeld - det er jo ikke bærekraftig. Med mindre de har et tilsvarende overskudd fra andre land så det balanserer seg ut (noe som de ikke har). Skjønner ikke hvorfor det er så sjokkerende at han vil fikse opp i dette. OK... Hva med å skrive det i en tråd som har noe som helst med innvandring å gjøre? Men du kan jo forklare i en annen tråd hvordan en ulovlig innvandrer uten rettigheter eller trygd kan snylte på staten. Og nei, det betyr ikke at jeg er for ulovlige innvandrere jeg bare lurer. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Så vi skal boikotte alle land som ønsker å bygge opp egen industri med akseptable lønninger og ikke jobber mot total globalisering? Har jeg sagt det? Hvor? I først post nevner du som eneste ting om trump, da dette var den eneste tingen du nevnte gikk jeg ut fra at det var grunnlaget for det du foreslo: Trump har uttalt at han vil skattelegge utenlandske varer for å hente hjem jobber og at han vil straffeskattelegge Mexico og det gjør en boikott til en passende reaksjon syns jeg. Hvis utenlanske varer blir tungt skattelagt vil det si at amerikanske varer vil bli billigere i usa sammenlignet med utenlandske, målet med dette er å bygge opp egen industri som ellers ikke hadde hatt mulighet til å eksistere da de ikke kan konkurrere med lønningene i utlandet. Dette er en styrking av grensene, dvs det motsatte av globalisering. Når det kommer til 'all land' var det bare jeg som antok at du var konsekvent. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 (endret) Hvis utenlanske varer blir tungt skattelagt vil det si at amerikanske varer vil bli billigere i usa sammenlignet med utenlandske, målet med dette er å bygge opp egen industri som ellers ikke hadde hatt mulighet til å eksistere da de ikke kan konkurrere med lønningene i utlandet. Hvis det skjer vil prisene i USA øke uten at de etterlengtede industrijobbene kommer tilbake i noen særlig grad. Flytter fabrikkene tilbake vil de i stor grad bruke roboter, og dermed blir de amerikanske arbeiderne erstattet av roboter istedenfor kinesere. Samtidig vil andre land legge på store skatter på amerikanske varer på samme måte. Hva har man da egentlig oppnådd utenom å gjøre en lang rekke folk sinte? Fortsetter Trump i dette sporet vil jeg gjøre mitt for å kjøpe minst mulig amerikanske produkter, uten at mitt forbruk får den helt store påvirkningen. Endret 30. januar 2017 av Reg2000 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 For å ta brus som et eksempel sørger jo avgiftene samt frakten for at amerikanske brusbokser er svært mye dyrere enn norskproduserte fra før av, så i mange tilfeller ligger denne ulempen allerede godt inne i systemet. Har aldri sett tilbud på 10-pack Vanilla Coke til 79kr, for å si det slik - de koster vel stort sett alltid 22-23kr stykket der de føres. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 På tide at Verden sier fra at nok er nok nå. Ikke mye lille Norge kan gjøre men demonstrasjoner som vel er sterkeste virkemiddel til nå trur jeg USA gir sjeldent lang faen i. IOM at Norge ikke akuratt er Verdens navle er det vel litt høyt spill hvis dette offisielt kommer fra regjeringen men noe jeg trur kunne fått mer oppmerksomhet en hva man oppnår i dag..? Trump har uttalt at han vil skattelegge utenlandske varer for å hente hjem jobber og at han vil straffeskattelegge Mexico og det gjør en boikott til en passende reaksjon syns jeg. Slike tiltak er vel aldri langvarige men sinte innlegg på Facebook og Twitter leder ingen steder.Kanskje det å slutte å kjøpe Amerikanske varer en stund kan gjøre noe? Tanker? Jeg har sluttet å kjøpe Amerikanske varer for lenge siden. Etter at USA ble en aggressiv krigsmakt som søkte verdensdominanse så ønsker jeg så godt som mulig å unngå Amerikanske varer. Med Trump som forhåpentligvis setter sluttstrek over "NAZI-USA", så kan det godt hende jeg avslutter min boikott av Amerikanske varer. Men ja, så lenge USA driver ulovlige kriger verden rundt, bryter internasjonal lov og global menneskerett, så bør alle boikotte Amerikanske varer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå