Gå til innhold

Tror du tortur virker?

VRK18

42 stemmer

1. 1. Tror du tortur virker?

• Ja
      13
    • Nei
      29

Anbefalte innlegg

Men hvorfor brukte f.eks. nazistene og kommunistene så mye tortur dersom det ikke virket? Var det bare symbolske/"moralske" handlinger ?

Så, fordi nazister og kommunister brukte tortur (og det kanskje virket), så er det naturlig for USA å legge seg på samme linje?

Vel, fra før har jo Trump lagt immigrasjonspolitikken på samme nivå som Sudan, så hvorfor ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreften er noe objektivt som kan studeres vilkårlig av personlighet. Atferd er derimot veldig personavhengig.

Atferd og personer kan også studeres. Det er ingen vesentlig forskjell. Med den holdningen må du avfeie all samfunnsvitenskap, og det blir litt for vanskelig å ta seriøst. Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor brukte f.eks. nazistene og kommunistene så mye tortur dersom det ikke virket? Var det bare symbolske/"moralske" handlinger ?

Så, fordi nazister og kommunister brukte tortur (og det kanskje virket), så er det naturlig for USA å legge seg på samme linje?

Vel, fra før har jo Trump lagt immigrasjonspolitikken på samme nivå som Sudan, så hvorfor ikke.

Jeg prøvde å bidra med å svare på spørsmålet om tortur *kan* virke (i visse situasjoner) for å få frem informasjon. Og svaret er ja.

Bidraget mitt har lite med politikk å gjøre (altså hva en *bør* gjøre).  Et poeng er dog at dersom en er sikker på at tortur ikke virker, så er det lettere enn ellers å argumentere mot det :-) Men så enkelt er det ikke.

Jeg mener å ha hørt om eksempler der en terrorist visste om en bombe plassert ut i en by. Vedkommende ble presset til å "synge" og mange ble reddet. Moral?

Selvsagt ekkelt å godta tortur og kjekt å ta et prinsippielt standpunkt imot det. Men møtet med virkeligheten kan også være ekkelt :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Kreften er noe objektivt som kan studeres vilkårlig av personlighet. Atferd er derimot veldig personavhengig.

Atferd og personer kan også studeres. Det er ingen vesentlig forskjell. Med den holdningen må du avfeie all samfunnsvitenskap, og det blir litt for vanskelig å ta seriøst.

Hvor har du fått det for deg at det ikke er vesentlig forskjell på kreft og atferd i studiesammenheng? Kilde?

Lenke til kommentar

Hvor har du fått det for deg at det ikke er vesentlig forskjell på kreft og atferd i studiesammenheng? Kilde?

Hva skal jeg komme med kilde på her? Å avfeie studiene som er kommet med her fordi de "studerer atferd" er helt tom kritikk. Masse vitenskap studerer atferd, hva er problemet?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal jeg komme med kilde på her? Å avfeie studiene som er kommet med her fordi de "studerer atferd" er helt tom kritikk. Masse vitenskap studerer atferd, hva er problemet?

Du har kommet med en påstand som krever dokumentasjon, så bevisbyrden er din. 

Lenke til kommentar

Nei, bevisbyrden er din. Det er du som sier at vi ikke kan lene oss på disse studiene fordi de studerer atferd og at man ikke kan studere atferd. Du får argumentere for ditt ståsted.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, bevisbyrden er din. Det er du som sier at vi ikke kan lene oss på disse studiene fordi de studerer atferd og at man ikke kan studere atferd. Du får argumentere for ditt ståsted.

Nå har du innbildt deg hva jeg har sagt. Prøv igjen. 

Lenke til kommentar

Hvis du slutter med denne tåketalen din og hjelper oss andre med å forstå hva du mener, så slipper vi dette. Du avfeier studiene fordi de baserer seg på evidens fra forskning på atferd. Dette er "veldig personavhengig", derfor er det ikke reliable funn? Hvordan ellers skal vi tolke det du sier?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du slutter med denne tåketalen din og hjelper oss andre med å forstå hva du mener, så slipper vi dette. Du avfeier studiene fordi de baserer seg på evidens fra forskning på atferd. Dette er "veldig personavhengig", derfor er det ikke reliable funn? Hvordan ellers skal vi tolke det du sier?

Sitering trengs. Du innbilder deg at jeg avfeier studiene fordi de baserer seg på evidens fra forskning på atferd. Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt om eksempler der en terrorist visste om en bombe plassert ut i en by. Vedkommende ble presset til å "synge" og mange ble reddet. Moral?

Moralen er at dette fungerer fint på film, og mange snakker derfor om det som om det er noe som skjer i virkeligheten. Derfor er det også mange som "hører om" slike saker.

Lenke til kommentar

Tortur vil kun fungere dersom den torturerte faktisk har informasjon å gi, om den torturerte ikkje har informasjon å gi så må den torturerte finne på noke som torturisten trur på for å sleppe meir smerte.

Og sidan ein aldrikan vite kva andre veit (og husker) så er tortur bingo som enten gir produktive ledetrådar eller feilaktige opplysningar.

Lenke til kommentar

Da vil vel poenget være borte, hvis vi vil finne ut om tortur funker? Da må det være ufrivillig uten mulighet til å tappe ut.

Melder du deg frivillig til å gå inn i det med de betingelsene? Altså, ikke noe tappe ut, ikke noe safe word.

Som sagt, da vil det være frivillig.

Lenke til kommentar

Jeg derimot tror 99% knekker(pun intended) i løpet av 1 minutt om man blir slått med hammer på fingrene.

Spesielt de som er villige til å ofre livet sitt for en sak? Poenget mitt er vel heller at de som det er relevant å torturere for informasjon - slik som mulige terrorister - neppe er et representativt utvalg av befolkningen.

Å linke pseudo-vitenskaplige artikkeler basert på synsing og intervjuer istedet for reell eksprementering viser bare at du ikke vet hva ordentlig vitenskap er.

La meg se om jeg forstår deg rett her. Mener du at for at noe skal være vitenskap, så må det være faktiske eksperiment direkte involvert?

Mye ønsketenkning i denne tråden?

Hvorfor gjør mennesker konsekvent ting som ikke funker? Fordi vi lider av confirmation bias, for eksempel.

Kreft er også temmelig personavhengig. Det er mer enn nok variasjoner i kreft til å være sammenlignbart med variasjonene i personligheter (som strengt tatt ikke er forskjellige).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...