Gå til innhold

Tror du tortur virker?

VRK18

42 stemmer

1. 1. Tror du tortur virker?

• Ja
      13
    • Nei
      29

Anbefalte innlegg

Jeg snakker her ikke om falske tilståelser, men informasjon som kan bidra til å ta terrorister og forhindre angrep. 

Hvis du torturerer noen for å få informasjon, så risikerer du at informasjonen du får er feil.

Den som blir torturert vil jo kunne si hva som helst for å slippe mer tortur, og den som torturerer vet jo ikke på forhånd om den som blir torturert faktisk sitter på nyttig informasjon. Man kan fort ende opp med desinformasjon og kaste bort verdifull tid.

Da fortsetter man bare torturen og eskalerer helt til fangen gir fra seg riktig informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det finnes mer effektive metoder enn tortur. Man kan heller starte med full isolasjon og så gi litt og litt av goder og frihet mot at fangen gir fra seg informasjon. Tortur gir ofte feilinformasjon uansett.

Det er jo faktisk en form for tortur det også. 

Ja, det er det. Men bare over lang tid. Om det er midlertidig, så er det i det minste mindre skadelig og ubehagelig enn Waterboarding.

Nettopp. Og hvis folk er villig til å gi fra seg informasjon for å slippe isolasjon, hvorfor vil de ikke gjøre det samme for å unngå noe som er mer ubehagelig?

Hvorfor tror du at alle som blir torturert faktisk er terrorister eller skyldige i noe som helst? Mange av de som satt inne på Guantanamo ble satt fri etter flere år med isolasjon, waterboarding og annen tortur uten at de fikk så mye som en unnskyldning. Waterboarding gjør ikke annet enn å fremdrive forvirring, hat og stahet. Forskningen er ganske utbredt på dette området.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo fullstendig håpløst. Vi har jo allerede understreket hvorfor tortur ikke fungerer, men du kontrer likevel med udokumenterte metoder for å omgå dette som om du allerede var i oppfatningen om at tortur fungerer.

Hvorfor kan du ikke sette deg ned å lese litt om tortur, trekke din egen konklusjon og så bygge dine argumenter på denne konkslusjonen, istedet for å stille pseudo-spørsmål og kontre argumenter på sparket?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at alle som blir torturert faktisk er terrorister eller skyldige i noe som helst? 

Hvorfor tror du at jeg tror det?  ;)

Bruk av tortur må selvsagt forutsette at vi har med skyldige å gjøre. 

Og det er nesten umulig å si. USA tok til fange alt som beveget seg i Afghanistan og disse såkalte "Enemy Combatants" har jo INGEN rettigheter, ingenting de skulle ha sagt. USA brøt Geneva konvensjonen på mange punkter men som en slimål gjorde de som de vil.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at alle som blir torturert faktisk er terrorister eller skyldige i noe som helst? 

Hvorfor tror du at jeg tror det? ;)

Bruk av tortur må selvsagt forutsette at vi har med skyldige å gjøre. 

Så du er forkjemper for tortur som en metode som skal brukes kun på de som allerede er dømt for den kriminelle handlingen man skal forhindre? Makes sense.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Dette er jo fullstendig håpløst. Vi har jo allerede understreket hvorfor tortur ikke fungerer, men du kontrer likevel med udokumenterte metoder for å omgå dette som om du allerede var i oppfatningen om at tortur fungerer.

Hvorfor kan du ikke sette deg ned å lese litt om tortur, trekke din egen konklusjon og så bygge dine argumenter på denne konkslusjonen, istedet for å stille pseudo-spørsmål og kontre argumenter på sparket?

Det kan jeg, men først vil jeg høre de beste argumentene fra begge sider. 

Lenke til kommentar

Så du er forkjemper for tortur som en metode som skal brukes kun på de som allerede er dømt for den kriminelle handlingen man skal forhindre? Makes sense.

Nei, jeg snakker om bekjempelse av terror. Sett at man tar en av terroristene i en terroraksjon i live. Man vet at han er skyldig.

Slike tilfeller. 

Lenke til kommentar

Nei, jeg snakker om bekjempelse av terror. Sett at man tar en av terroristene i en terroraksjon i live. Man vet at han er skyldig.

Slike tilfeller. 

Tja, om man ikke bruker den juridiske definisjonen av skyldig så gjør man kanskje det. Men er det ikke litt fordelsmessig å bruke de juridiske definisjonene i en slik kontekst? Hvordan skal videre terror i så fall bekjempes? Har "gutta på terrorgølvet" godt innsyn i strukturen og planleggingen til det nettverket de eventuelt jobber for? Er alt av terror en del av et større nettverk?

Det er mange ting som du bare tar for gitt, slik at du kan beholde din oppfatning virker det til.

Lenke til kommentar

Det kan jeg, men først vil jeg høre de beste argumentene fra begge sider.

Det er forståelig. Men kanskje man bør unngå å uttale seg om emnet selv da, og heller fortsette med den spørrende innstillingen du begynner med i førsteposten.

Når du sier at upåliteligheten til tortur kan løses med mer tortur så sitter du med en tenkefeil som har fatale konsekvenser om det noen gang skulle blitt satt ut i virkeligheten. Det er derfor jeg råder deg om å gi slipp på din egen tro og heller motta viten fra ordentlig vitenskap før du begynner å trekke en konklusjon og så uttale deg som om konklusjonen din var riktig.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, om man ikke bruker den juridiske definisjonen av skyldig så gjør man kanskje det. Men er det ikke litt fordelsmessig å bruke de juridiske definisjonene i en slik kontekst? 

Vi snakker om krigshandlinger, ikke kriminalitet. La oss ikke blande de to. Du er vel enig i at bin Laden var skyldig selv om han aldri ble dømt?

Lenke til kommentar

jeg råder deg om å gi slipp på din egen tro og heller motta viten fra ordentlig vitenskap før du begynner å trekke en konklusjon og så uttale deg som om konklusjonen din var riktig.

Som sagt, vil først høre de beste argumentene for og imot. Har fortsatt til gode å se gode argumenter for at tortur ikke virker i denne tråden. "Les forskningen", sier folk. Takk for linkene, sier jeg da, men en link er ikke et argument. 

Lenke til kommentar

Tja, om man ikke bruker den juridiske definisjonen av skyldig så gjør man kanskje det. Men er det ikke litt fordelsmessig å bruke de juridiske definisjonene i en slik kontekst? 

Vi snakker om krigshandlinger, ikke kriminalitet. La oss ikke blande de to. Du er vel enig i at bin Laden var skyldig selv om han aldri ble dømt?

Hva er krig? Hva er kriminalitet? Hvis jeg betrakter skattesvindel som et svik mot Norges stat, landsforræderi og krigsforbrytelse, skal vi da kunne behandle de som domfelte uten dom? Slippery slope kalles det.

Lenke til kommentar

Klart tortur funker. Hvis jeg vet at du vet koden for å stoppe en bombe, så kan jeg spørre deg, og du vil si at du ikke vet, eller at du ikke vil si det. Slår jeg deg på fingrene med en hammer kan det hende du sier det for å slippe mer hamring. Det kan hende du bare finner på en kode for å få meg til å slutte, men alternativet er at du ikke sier noe i det hele tatt. Jo raskere man kan verifisere informasjonen, jo mer effektivt vil det være med tortur. Uverifiserbar info er ubrukelig om den er kommet frem under tortur.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Klart tortur funker. Hvis jeg vet at du vet koden for å stoppe en bombe, så kan jeg spørre deg, og du vil si at du ikke vet, eller at du ikke vil si det. Slår jeg deg på fingrene med en hammer kan det hende du sier det for å slippe mer hamring. Det kan hende du bare finner på en kode for å få meg til å slutte, men alternativet er at du ikke sier noe i det hele tatt. Jo raskere man kan verifisere informasjonen, jo mer effektivt vil det være med tortur. Uverifiserbar info er ubrukelig om den er kommet frem under tortur.

Javel, så stopper du kanskje denne bomben, men hva med neste og den neste og den neste ... fordi hvis det er måten å stoppe bomber på, er det også måten å tilrettelegge for neste bombe osv osv

Og vi har jo fulgt denne oppskriften helt frem til nå, og vi begynte vel bare med å kaste ufarlige ting på hverandre, men nå er det langt mer seriøse ting vi sysler med å kaste rundt oss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...