Gå til innhold

Tror du tortur virker?

VRK18

42 stemmer

1. 1. Tror du tortur virker?

• Ja
      13
    • Nei
      29

Anbefalte innlegg

Tror du tortur kan brukes for å få terrorister til å gi fra seg viktig informasjon?

Trump var åpen om at han tror dette. Det fikk han pepper for, til tross for at han sa at han kommer til å lytte til råd fra eksperter. Det var liksom en helt forferdelig ting å si. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan tortur funke, men det kommer an på hvilken sammenheng det snakkes om. Er det for å få informasjon så ser man jo om det stemmer ganske raskt. Er det for å få en tilståelse så kan man aldri vite da det ofte kommer en "jeg orker ikke mer"-tilståelse.

Er vel bedre å fortsette med MKUltra prosjektet :ph34r:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan tortur funke, men det kommer an på hvilken sammenheng det snakkes om. Er det for å få informasjon så ser man jo om det stemmer ganske raskt. Er det for å få en tilståelse så kan man aldri vite da det ofte kommer en "jeg orker ikke mer"-tilståelse.

Er vel bedre å fortsette med MKUltra prosjektet :ph34r:

Jeg snakker om informasjon. Se første post. 

Lenke til kommentar

Ting som tortur er vel nok et eksempel der den generelle folkeoppfatningen er at det funker (det funker jo hver eneste gang på 24), men faktisk forskning viser at informasjonsinnsamling basert på torturavhør er heller ufruktbart.

Så ja, hva hjelper det å spørre folk om de tror noe funker når man vet det ikke funker?

Lenke til kommentar

Ting som tortur er vel nok et eksempel der den generelle folkeoppfatningen er at det funker (det funker jo hver eneste gang på 24), men faktisk forskning viser at informasjonsinnsamling basert på torturavhør er heller ufruktbart.

Så ja, hva hjelper det å spørre folk om de tror noe funker når man vet det ikke funker?

Jeg tror folk gjør mye for å unnslippe smerte. 

Lenke til kommentar

Ja, for eksempel falske tilståelser og annen feilinformasjon.

Lenke til kommentar

Ja, for eksempel falske tilståelser og annen feilinformasjon.

Jeg snakker her ikke om falske tilståelser, men informasjon som kan bidra til å ta terrorister og forhindre angrep. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det finnes mer effektive metoder enn tortur. Man kan heller starte med full isolasjon og så gi litt og litt av goder og frihet mot at fangen gir fra seg informasjon. Tortur gir ofte feilinformasjon uansett.

Det er jo faktisk en form for tortur det også. 

Lenke til kommentar

Jeg snakker her ikke om falske tilståelser, men informasjon som kan bidra til å ta terrorister og forhindre angrep. 

Ja, og jeg sier at dette har det blitt forsket på i forhold til grad av suksess. Det lille jeg vet om temaet er at det er en generell enighet om at tortur ikke er en effektiv måte å innhente informasjon.

Lenke til kommentar

Hvis du torturerer noen for å få informasjon, så risikerer du at informasjonen du får er feil.

Den som blir torturert vil jo kunne si hva som helst for å slippe mer tortur, og den som torturerer vet jo ikke på forhånd om den som blir torturert faktisk sitter på nyttig informasjon. Man kan fort ende opp med desinformasjon og kaste bort verdifull tid.

Lenke til kommentar

Jeg tror det finnes mer effektive metoder enn tortur. Man kan heller starte med full isolasjon og så gi litt og litt av goder og frihet mot at fangen gir fra seg informasjon. Tortur gir ofte feilinformasjon uansett.

Ja, det er det. Men bare over lang tid. Om det er midlertidig, så er det i det minste mindre skadelig og ubehagelig enn Waterboarding.

Lenke til kommentar

Ja, det er det. Men bare over lang tid. Om det er midlertidig, så er det i det minste mindre skadelig og ubehagelig enn Waterboarding.

Nettopp. Og hvis folk er villig til å gi fra seg informasjon for å slippe isolasjon, hvorfor vil de ikke gjøre det samme for å unngå noe som er mer ubehagelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...