kristerharlem Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Hei! Jeg håpte at det var noen blant dere som tidligere har hatt tverrfaglig eksamen i ambulanse, og kunne vært så grei å gitt meg noe hjelp... Jeg skal ta tverrfaglig eksamen i ambulansefaget nå til våren, men tar dette som privatist. Jeg lurer egentlig på hvilke caser og oppgaver dere fikk på tverrfaglig eksamen, slik at jeg ca. vet hvor nivået ligger. Synes du at dette var en "vanskelig" eksamen, eller er den overkommelig? Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
smarties1 Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Her er en liste som inneholder tverrfaglige eksamensoppgaver innenfor yrkesfagene som er gjennomført de siste årene. Hvis du ser på A finner du ambulansefag. Her kan du se de tverrfaglige eksamensoppgavene i ambulansefag som er gitt de siste årene. https://dok.udir.no/DokumenterAndrekataloger.aspx?proveType=EV&katalog=Programfag%20yrkesfag%20-%20eksamensoppgaver&periode=Alle Lenke til kommentar
Ida Falck Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Skal ta samme eksamen som privatist til våren å lurer på det samme! Kjempenervøs!! Lenke til kommentar
kristerharlem Skrevet 31. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2017 Uff, det blir spennende... Søke læreplass nå i år? Allerede tatt noen ambulansefag til no? Får du hospitert eller på en annen måte få litt erfaring? Lenke til kommentar
ambuen Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Heisann! Hvordan gikk tverrfaglig eksamen i vår? Jeg hadde også den eksamen, og klarte å bestå heldigvis:) Jeg skal ta Ambulansemedisin eksamen opp igjen denne uken, og lurer på hvordan det gikk med dere på denne? Jeg strøk på den i vår, og ettersom jeg ikke fikk noe tilbakemelding, aner jeg ikke hva jeg gjorde galt. Samtidig synes jeg det er forvirrende å forklare alle undersøkelser/vurderinger/tiltak når jeg allerede vet alle vitalia/funn.. Hvordan gikk dere rundt denne? Lenke til kommentar
kristerharlem Skrevet 19. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2018 Heisann! Hvordan gikk tverrfaglig eksamen i vår? Jeg hadde også den eksamen, og klarte å bestå heldigvis:) Jeg skal ta Ambulansemedisin eksamen opp igjen denne uken, og lurer på hvordan det gikk med dere på denne? Jeg strøk på den i vår, og ettersom jeg ikke fikk noe tilbakemelding, aner jeg ikke hva jeg gjorde galt. Samtidig synes jeg det er forvirrende å forklare alle undersøkelser/vurderinger/tiltak når jeg allerede vet alle vitalia/funn.. Hvordan gikk dere rundt denne? Så tilfeldigvis at du hadde tatt opp igjen denne tråden. Tverrfaglig gikk fint, fikk 5 og er fornøyd med det. Fikk heldigvis læreplass der jeg ville, og elsker virkelig jobben. Har du fått/søkt læreplass nå? Hvordan gikk eksamen i ambulansemedisin? Synes selv det var vanskelig å ha skriftlig eksamen i et så praktisk fag. Men jeg latet som at jeg ikke visste vitalia og skrev ned nesten alle handlinger/undersøkelser/tanker jeg ville hatt på oppdraget i virkeligheten, og deretter oppga jeg vitalia. Starter med å forklare hva jeg tenker/undersøker ved primærundersøkelsen (raskt, klinisk overblikk på ABCDE). Setter evt. igang tiltak ved funn. Deretter sekundærundersøkelse hvor jeg går grundigere inn på ABCDE og oppgir vitalia som står i eksamen. Forklarer hvilke undersøkelser og tanker jeg har rundt funn/situasjonen. Setter gjerne igang tiltak som er spesielt rettet mot casen. F.eks å ta EKG ved brystsmerter, og forklarer hva annet jeg mener er viktig ved brystsmerter. F.eks rask transport, konsultere lege for MONA behandling, sende EKG for tolkning, legge inn PVK, bruke klinisk skjønn for å vurdere om dette faktisk er hjerteinfarkt eller om det kan være noe helt annet (kanskje bare en skade i thoraks? pneumothoraks? aortaaneurisme?). Bruk gjerne SAMPLER og OPQRST for å huske på hva du skal spørre om. Lenke til kommentar
ambuen Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 Heisann! Hvordan gikk tverrfaglig eksamen i vår? Jeg hadde også den eksamen, og klarte å bestå heldigvis:) Jeg skal ta Ambulansemedisin eksamen opp igjen denne uken, og lurer på hvordan det gikk med dere på denne? Jeg strøk på den i vår, og ettersom jeg ikke fikk noe tilbakemelding, aner jeg ikke hva jeg gjorde galt. Samtidig synes jeg det er forvirrende å forklare alle undersøkelser/vurderinger/tiltak når jeg allerede vet alle vitalia/funn.. Hvordan gikk dere rundt denne? Så tilfeldigvis at du hadde tatt opp igjen denne tråden. Tverrfaglig gikk fint, fikk 5 og er fornøyd med det. Fikk heldigvis læreplass der jeg ville, og elsker virkelig jobben. Har du fått/søkt læreplass nå? Hvordan gikk eksamen i ambulansemedisin? Synes selv det var vanskelig å ha skriftlig eksamen i et så praktisk fag. Men jeg latet som at jeg ikke visste vitalia og skrev ned nesten alle handlinger/undersøkelser/tanker jeg ville hatt på oppdraget i virkeligheten, og deretter oppga jeg vitalia. Starter med å forklare hva jeg tenker/undersøker ved primærundersøkelsen (raskt, klinisk overblikk på ABCDE). Setter evt. igang tiltak ved funn. Deretter sekundærundersøkelse hvor jeg går grundigere inn på ABCDE og oppgir vitalia som står i eksamen. Forklarer hvilke undersøkelser og tanker jeg har rundt funn/situasjonen. Setter gjerne igang tiltak som er spesielt rettet mot casen. F.eks å ta EKG ved brystsmerter, og forklarer hva annet jeg mener er viktig ved brystsmerter. F.eks rask transport, konsultere lege for MONA behandling, sende EKG for tolkning, legge inn PVK, bruke klinisk skjønn for å vurdere om dette faktisk er hjerteinfarkt eller om det kan være noe helt annet (kanskje bare en skade i thoraks? pneumothoraks? aortaaneurisme?). Bruk gjerne SAMPLER og OPQRST for å huske på hva du skal spørre om. Heisann! Jeg er en av de heldige som har fått læreplass i år Så dette gleder jeg meg til! Når det gjelder ambulansemedisin eksamen som jeg skulle ha i november, kunne jeg ikke møte opp. Kona og jeg opplevde en noe komplisert spontanabort i 12.uke, samme uken som eksamen skulle være. I tillegg var dette i utlandet (kona er utenlandsstudent), så eksamen på det tidspunktet betydde svært lite og jeg dro utenlands asap. Da er det slik at jeg prøver igjen nå 01.06.2018 på en ny eksamen, så nå er det pugging for alle penga. Tiltredelse på læreplassen er selvfølgelig med forbehold om at jeg består denne eksamen, så motivasjonen burde være bra nok her. Takk for tilbakemeldingen, for lenge siden Det du forklarte om hvordan du løste oppgaven mtp vitalia som allerede er tilgjengelig informasjon, gav mersmak som jeg skal ta med meg videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå