Gå til innhold

har jeg bokført stiftelseskostnader riktig?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har AS og lurer på om jeg har bokført stiftelseskostnader (faktura fra Brønnøysundregistrene på 5 570) riktig. 

Innbetaling av aksjekapitalen ble ført:

D 1920 mot K 2000: kr. 30.000,00

 

Faktura fra Brønnøysundregistrene:

2030  -  Annen innskutt egenkapital mot K 2400: kr. 5 570,-

Er det riktig?

Kan noen med mer erfaring enn jeg hjelpe meg og fortelle hva jeg skal gjøre med beløp på konto 2030?

Kan det bare bli der hele tida?

Jeg vil utbetale hele overskuddet i form av utbytte. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innskudd AK: D1920 Bankinnskudd, K2000 Aksjekapital - 30 000,-

 

Faktura fra Brønnøysundregistrene: K2400 Leverandørgjeld, D7790 Annen kostnad fradragsberettiget - 5570,-

 

Betaling av faktura fra Brønnøysundregistrene: K1920 Bankinnskudd, D2400 Leverandørgjeld - 5570,-

 

---

 

Konto 2030 Annen innskutt egenkapital bør ikke brukes som motkonto for stiftelseskostnader. Disse er fradragsberettiget både regnskaps- og skattemessig og bør derfor føres mot en kostnadskonto (som 7790).

 

Hvis du skulle ført stiftelseskostnadene mot en egenkapitalkonto skulle du ført dem mot 2050 Annen opptjent egenkapital. Det er denne kontoen overskuddet i firmaet føres mot.

 

 

 

Du avsetter til utbytte ved å postere beløpet du ønsker å betale som utbytte (sjekk imidlertid om utbyttet er lovlig) som D8920 Avsatt utbytte, K2800 Avsatt utbytte. Avsetning skal skje når styret beslutter å dele ut utbytte.

 

Når generalforsamlingen har vedtatt utbytte posterer du utbetalingen til aksjonæren(e) som K1920 Bankinnskudd, D2800 Avsatt utbytte.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Litt uenig - dersom selskapet dekker stiftelsesomkostningene, så skal det ikke resultatføres i regnskapet, men som en reduksjon i innskuddet. Stiftelsen er ikke selskapets driftskostnad.

 

Føres mot annen innskutt egenkapital og 2990 i åpningsbalansen, faktura kommer så blir det 2990/2400, deretter betaling 2400/1920. Skattefradraget ordnes med å legge inn stiftelseskostnadene på side 4 i næringsoppgaven, post 0877.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...