Henrik C Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Hei! Har en Toyota IQ fra 2009 med manuelt gir og den minste bensinmotoren, og litt over 60.000 km på klokka. Den fungerer særdeles bra mesteparten av tiden, men i går opplevde jeg noe nytt. Var parkert i et parkeringshus her i Oslo, i cirka 2 plussgrader. Kjørte dit på morgenen uten problemer, cirka 25 kilometer, og lot bilen stå en time. Da jeg kom tilbake og trykket på start-knappen hørte jeg at startmotoren begynte å gå, men den fikk ikke helt gang og turtallet sank forholdsvis fort. Prøvde dette tre-fire ganger til med samme resultat. Forsøkte så å sette bilen i fri, og da kjente jeg at girkassen virket "låst". Jeg måtte bruke forholdsvis mye makt for å tvinge den fra førstegir til fri - det var en liten kneik, men når jeg kom over kneiken var alle girskift som vanlig. Etter dette startet bilen helt uten problem. Gikk knirkefritt derfra og hele hjemveien. Hva kan dette være for noe? Den har vært regelmessig på service, og skal ha den inn i mars/april igjen. Er dette typisk noe som bør sees på umiddelbart og et stort faretegn, eller noe jeg kan utsette? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Liten bakke der den sto? Driverket sto sikkert bare å klemte på førstegiret. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Rart den skulle gjøre det om kløtsjen var inne da. Høres nesten ut som kløtsjen ikke koblet helt ut. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Bilen har jo sikkert hydraulisk clutch. Mulig det ville hjulpet å pumpe litt på pedalen da. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 29. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2017 Var flatt i parkeringshuset jeg stod i. Skal notere tipset om å pumpe hvis jeg opplever det igjen - takk for alle svar hittil. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Skal ikke være nødvendig å pumpe så ville sjekket om det kansje er lite hydralikkolje til clutchen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Det kan være snakk en mindre oljelekkasje slik at clutchen har blitt våt. Det kan gjøre at lamellen suger seg fast slik at clutchen ikke slipper taket skikkelig. Dette kan igjen gjøre at drivverket står i spenn og at startmotoren får mer enn bare motoren å dra på. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 30. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2017 Takk! Hva betyr dette i praksis, hvis det er oljelekkasje til clutch eller lite hydraulikkolje? Er det noe som bør fikses umiddelbart, eller kan man kjøre med dette uten å gjøre videre skade? Jeg bruker bilen lite, så frem service er planlagt kommer jeg nok ikke til å kjøre mer enn cirka 700 kilometer med den, hvor 500 av de blir langkjøring - men er det noe som er skadelig skal jeg få noen til å se på det. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Det er vanskelig å spå, men jeg ville sett an symptomene. Er det oljevått der bilen står parkert bør du nok ta grep før service. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå